2020-12-09, 11:00
Medlem
Variabels avatar
Hej.

Jag tänkte börja använda Outlook på min mac sedan jag köpte office för en tid sedan (ej 365). Har länge kört via Mail, men tycker inte funktionaliteten är jättefantastisk.

Jag har ett Google Apps konto där jag kör min mailadress med eget domän.

Nu till min fråga. Jag kan enkelt logga in på mitt Google konto genom Outlook Allt sker med webbautensiering och iMap sync funkar etc. Problemet är att jag inte vill att Outlook skall ladda ner mina 33000 mail inkl bilagor som jag har på mitt Google-konto. Detta innebär också ett frenetiskt plingande med påminnelser och förseningsmeddelanden när Outlook hittar möten etc från 2011.

Det jag vill åstadkomma är att outlook skall synka, säg 12mån tillbaka. Behöver jag sedan hitta äldre mail så borde det väl finnas ett "sök på servern"? Dels är anledningen till detta att jag redan betalar för en G-suite som hostingtjänst hos Google. Samt att jag inte vill ta upp hela min hårddisk med 10år gamla mail.

Hur skall jag göra?
Citera
2020-12-09, 11:49
Medlem
mikaelss avatar
Jag kör Gmail som POP/SMTP och inte IMAP, av just den anledningen. Vet inte om det finns smartare sätt dock.
Citera
2020-12-09, 18:53
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag kör Gmail som POP/SMTP och inte IMAP, av just den anledningen. Vet inte om det finns smartare sätt dock.

Aha ok. Så då kan man styra bättre hur mycket som synkas in? Men synkar den då även kalender och kontakter? Eller får man ställa in detta separat?
Citera
2020-12-09, 19:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Variabel
Aha ok. Så då kan man styra bättre hur mycket som synkas in? Men synkar den då även kalender och kontakter? Eller får man ställa in detta separat?
Ingen aning, jag kör bara mail och använder varken kontakter eller kalender.
Men IMAP är ju ett synkprotokoll, typ som Dropbox, alla enheter ska ha allt. POP tar ju bara ned nya meddelanden.
Citera
2020-12-10, 14:38
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Testa Googles GSSMO

https://support.google.com/a/users/answer/153871?hl=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem