Citat:
Ursprungligen postat av
2PistolerIMinBil
Det är sjukt irreterande när man märker att det låter så jävla svensk. Det låter heller inte bra. Vissa brytningar kan vara helt okej. Men svenska låter så jävla uruselt.
Tycker verkligen inte svensk brytning låter uruselt och du kommer troligen heller inte bli av med den helt om du inte är villig att göra nån monstruös ansträngning. Känns ju ovärt att lägga tid på och många engelsktalande tycker om europeiska brytningar. Det blir också svårare ju äldre man blir.
Några saker du skulle kunna tänka på:
Lär dig uttala ord med "ch" -- början på "chicken" och "chair" låter inte som början på "kälke" eller "käka" utan det är ett hårdare ljud. Det finns inte i svenska språket så förståeligt att svenskar säger fel men det kan låta lite illa och är en dead giveaway
Lär dig uttala engelskt "Z" -- också ett ljud som inte finns i svenskan. Ska inte låta som "S".
Även "J" som i "junk" eller "juniper", låter inte som ett svenskt "J", den kan man lyssna och öva på.
Ovanstående är nog de värsta uttalsgrejer svenskar gör på engelska, ska tänka om jag kommer på nån mer. Önskar dig lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Om du skall helt kunna skola bort den måste du ha extremt lätt för det och var väldigt musikalisk.
Sen är det lite individuell, har kompisar som bott i England enbart 5-6år som slipat bort den helt samtidigt som jag känner personer som bott i England och USA i 30år som forfarande har kvar sin accent.
Men samma sak här känner tyskar som absolut kan tas för svenskar efter bara 5-10år samtidigt som andra typ vår drottning som knappt kan prata förstålig svenska efter dryga 40.
Men aktiv övning är en bra start och sen visstas i miljön.
Att som bosatt i Sverige och lära sig ett annat språk med perfekt uttal är nog i princip omöjligt.
Själv pratar jag en Yorkshire/American English with an Swedish accent enligt en f.d kollega bosatt i Leeds.
Men det tog mig faktiskt ett par dar att övertyga en donna från London att jag inte var Irländare.
Så TS lycka till med din träning
(Min fetstil ovan) Det där med musikalitet är en myt! Jag trodde det också men har träffat riktigt megabegåvade musiker (även proffs) som varit mycket krattiga i uttalet på andra språk. Språkörat verkar liksom skiljt från musikörat, åtminstone delvis.
Annars håller jag med om allt du skriver, bra tips.