2020-12-08, 10:21
Medlem
TheKhurgans avatar
Hon har ju blivit lurad, helt uppenbart.
Alla som vistats i dessa gudsförgätna områden fattar ju det.

Bara att hon är för fylld av vänstergodhet för att se igenom teatern.
Och för djävla naiv för att fatta att sandnegrer inte drar sig för något när det gäller att lägga vantarna på någon annans pengar.

Det är samma mekanismer som får henne att ge pengar till taxichauffören, som får svenska folket att bli utnyttjade av alla MENA som kommer hit.
Citera
2020-12-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
I dagens P1-morgon kunde vi höra en hjärtevärmande historia från Sveriges Radios korrespondent i Kairo, Cecilia Uddén.
Uddén åkte taxi när taxichauffören fick ett samtal på telefonen. Det framgick att chaufförens fru blivit akut sjuk och behövde en spruta för att överleva, men pengar saknades. Efter ett tag halade Cecilia fram lädret och gav chauffören den saknade summan och lämnade taxin.

I mina öron låter detta som ett klassiskt bondfångeri: Taxichauffören ser ett lämpligt offer, en äldre, empatisk, arabisktalande västerländsk kvinna och skickar en signal till en meadrbetare via WhattsApp eller liknande. Medhjälparen ringer upp och bedrägeriet är igång.

Några klassiska detaljer som talar för ett bedrägeri:
1. En akut nödsituation med potentiell dödlig utgång "uppstår"
2. Det rör sig om en relativt liten summa pengar (ca 400kr)
3. Offret får känna sig god och vet inte ens om att hon lurats, "win-win"
4. Om bedrägeriet misslyckas är ingen skada skedd. Offret vet inte ens om att hon utsatts för ett bedrägeriförsök.

Citat från krönikan:

Vad tror ni om detta? Är Cecilia lurad eller helt enkelt en godhjärtad människa som hjälpte en man i nöd?
Inslaget gick i dagens P1-morgon.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1634631

bra gjort, att hjälpa på plats är avsevärt mycket bättre än att de "båtflyktingar" sig hela vägen upp till sverige och skapar enorma hål i statsbudgeten. flyktingvågen bestod ju som bekant inte utav "flyktingar".
Citera
2020-12-08, 10:29
Medlem
Eftersom jag har hört många s.k scamcalls och fått egna så tänkte jag
att det kan vara en bluff med automatik. Det var ju i Kairo men kunde
ha hänt i Stockholm också. Men med kanske en annan historia. Det är
ju tråkigt att det blivit så i princip vart man än kommer i världen. Tänker
på kvinnan som stod vid T-banans ingång och bad om pengar till en tågbiljett
till Uppsala. Sant eller falskt? Falskt tyvärr för hon stod där i sina traditionella
kläder nästa dag och även dag 3...
Senast redigerad av Japanskrapan 2020-12-08 kl. 10:32.
Citera
2020-12-08, 10:33
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Rimligen får Cecilia U tillbaka detta med ränta så fort den nigerianske prinsen hon mejlar med sätter över sina pengar på hennes bankkonto.
Citera
2020-12-08, 10:53
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Min tanke när jag hörde detta var exakt som trådskaparens: hon blev blåst. Hela scenariot luktar bluff.

Har själv utsatts för skrattretande taffliga försök till olika scams när man befunnit sig söder om Alperna. Att något känns "alltför" genomskinligt, stereotypiskt falskt eller teatraliskt för att vara en bluff innebär inte att det inte är bluff.

Förmodligen är denna snyfthistoria för taxichauffören inte mer oärlig än t ex den gamla klassiska "alla hotell är fulla, men jag har en kompis som har ett jättebra hotell där jag kan fixa ett rum. Only for you, my friend. Special price."
Ja, det ringer verkligen många varningsklockor! Taxichaffisar är inte direkt kända för sin ärlighet.
Jag har själv åkt taxi i U-länder och det är mer regel än undantag att de försöker blåsa en.
Många scams har liknande ingredienser. Varenda gathörnszigenare har en släkting som behöver pengar till sjukvård.
Sveriges Radio borde varna för dessa typer.
Citera
2020-12-08, 11:15
Medlem
Sqeptisks avatar
Lurad av en drollis i Kairo alltså? Berättar dessutom vitt och brett om det?

En del fullkomligt älskar att visa för andra hur korkade de är

Synd att delar av SR budget på 8mdr(?) skall (indirekt eller direkt) hamna i andras fickor än de avsedda.
Citera
2020-12-08, 11:24
Medlem
Detta är bogus, hon har gått på en nit.

Detta är satt i system i sådana MENA länder, mest där det förekommer turister.

Berättat för mig av en vän till ursprungligen från Egypten.

Svenskarna är fan naiva och dumma och bör utrotas, fittest stands.
Citera
2020-12-08, 11:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Skulle skriva att om jag hjälpt någon ekonomiskt hade jag blivit förbannad om den personen spritt ut det vitt och brett. Så ser jag att det är givaren som varumärkesbyggt

Mycket stor risk att hon innerst inne känner på sig att hon blivit lurad, när hon behöver hela Sverige för att stödja henne att hon gjort rätt. Typiskt offerbeteende. Extrem kognitiv dissonans.

Skall hon föreställa världsvan? Signalera att hon har brått med hela kroppen är ju att göra sig själv till bytesdjur.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-12-08 kl. 11:42.
Citera
2020-12-08, 11:41
Medlem
JBernards avatar
Spelar ingen roll för Cecilia om hon blev lurad eller inte.

Den fantastiskt godhjärtade och oberoende journalisten Cecilia Uddén betalade "sprutan" med skattepengar och kunde inte motstå att dela med sig av sin hjälteinsats inför svenska folket.

Jämna det där jävla tv-huset med marken snarast.
Citera
2020-12-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Mycket stor risk att hon innerst inne känner på sig att hon blivit lurad, när hon behöver hela Sverige för att stödja henne att hon gjort rätt. Typiskt offerbeteende. Extrem kognitiv dissonans.

Skall hon föreställa världsvan? Signalera att hon har brått med hela kroppen är ju att göra sig själv till bytesdjur.

Tror snarare att budskapet som skall präntas in i lyssnarna är att "låt dig luras, hellre bli blåst 99 gånger av 100 än riskera att inte vara god 1 gång".
Citera
2020-12-08, 11:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Tror snarare att budskapet som skall präntas in i lyssnarna är att "låt dig luras, hellre bli blåst 99 gånger av 100 än riskera att inte vara god 1 gång".

Ja. "Om jag blivit lurad skall minsann alla andra också bli lurade."

I call cynisk bitch.
Citera
2020-12-08, 14:05
Medlem
beardbraids avatar
Det slår henne inte att syna? "Visst, kör till sjukhuset, jag betalar direkt till läkaren. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in