• 6
  • 7
2020-12-08, 21:39
Medlem
RolexDatejusts avatar
Många som önskar sig att de började vid 19, eller ens vid 25. Faktum att du har tiden till din fördel gör att du praktiskt taget lyckas av att bara gå all in på indexfond till och med. Så enkelt är det.

Till och med även om du kommer ha en låg lön så kommer dem tidsfördelen göra att du är bättre ute än de som är lite äldre som 30+, även om de skulle ha högre lön och "knäckebrödssparar". Underskatta inte tid.

Jag skulle säga att du inte ens behöver jobba hundår i unga år för att vara riktigt bra ute, det räcker med att du studerar och investerar ditt studielån till exempel. Men har du lusten/orken så är hundår eller jobb tidigt där du investerar i aktier, en mycket bra strategi för att få en pengamaskin tidigt. Du ska såklart göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Se exempelvis Pengabingen_ på IG. 32 år och ca 3.6 miljoner på börsen, trots att han har bara har en månadslön om 20 000 kr netto.

Det är imponerande utan tvekan.

Fast räknar man på ränta-på-ränta så kan man se ganska enkelt att börjar man jobba i sin tidiga 20-års ålder och investerar så har man ganska lätt över 2 miljoner vid 30-års åldern, även om man räknar på historisk snittavkastning på tråkiga indexfonder. Så du är inne på rätt spar.
Senast redigerad av RolexDatejust 2020-12-08 kl. 21:46.
Citera
2020-12-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
Många som önskar sig att de började vid 19, eller ens vid 25. Faktum att du har tiden till din fördel gör att du praktiskt taget lyckas av att bara gå all in på indexfond till och med. Så enkelt är det.

Till och med även om du kommer ha en låg lön så kommer dem tidsfördelen göra att du är bättre ute än de som är lite äldre som 30+, även om de skulle ha högre lön och "knäckebrödssparar". Underskatta inte tid.

Jag skulle säga att du inte ens behöver jobba hundår i unga år för att vara riktigt bra ute, det räcker med att du studerar och investerar ditt studielån till exempel. Men har du lusten/orken så är hundår eller jobb tidigt där du investerar i aktier, en mycket bra strategi för att få en pengamaskin tidigt. Du ska såklart göra det.

Det är imponerande utan tvekan.

Fast räknar man på ränta-på-ränta så kan man se ganska enkelt att börjar man jobba i sin tidiga 20-års ålder och investerar så har man ganska lätt över 2 miljoner vid 30-års åldern, även om man räknar på historisk snittavkastning på tråkiga indexfonder. Så du är inne på rätt spar.

Otroligt skitsnack att det är lätt att få ihop 2 miljoner vid 30.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...aktier-6913264
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-08 kl. 22:50.
Citera
2020-12-08, 23:06
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebran99
Fyllde nyligen 19 år och mitt mål är att bli ekonomiskt oberoende...
Plan
Leva extremt billigt
Investera i aktier, kryptovalutor för att sedan gå över till fastigheter
Starta en side-business för att kunna generera passiva inkomster

Låter detta som en naiv dröm? Är dessa projekt värda att satsa och försöka bli bra på? Är det något jag bör tänka på?

Du verkar vara målinriktad för din ålder. Inte alls naiv!
Är för gubbig och tycker kryptovalutor är "otäcka" men har tillräckligt med självinsikt att förstå att jag är bara för trött att sätta mig in i det.
Är företagare och skaffade mig en passiv inkomst efter 35+.
Blandar mina aktier med 75% av större bolag och tar rygg på folk jag tror på och resterande 25% på att hobbyspekulera för att det är kul.

Jag sparar 40% av min inkomst idag och lever därefter. Lev sunt snarare än snålt!

Lycka till!
Citera
2020-12-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Bullshit med ränta på ränta snacket. Ska du ha en bra livsstil krävs det arbete under många år. Annars kan lika gärna gå på soss, du överlever då också.

Verkligen inte, ränta på ränta är en kraft att räkna med särskilt under längre tidsrymder.
En 25-åring som investerar 100.000 till en årlig avkastning om 8% kommer utan vidare sparande ha ungefär 685.000 när han fyller 50, jämfört med 300.000 för den som har en linjär avkastning.

För en 19-åring rör det sig om 1.086milj med och 348.000 utan ränta-på-ränta.

Månadssparar man därtill så rör det sig om rejäla pengar efter ett tag, men sen beror det självklart vilka förväntningar man har på sitt sparande, vill man köra lambo får man ligga i!
Citera
2020-12-09, 08:50
Medlem
Citat:

Artikeln du länkar visar till och med att det är lätt. Det tar tid men det är lätt. Nu räknar de bara till 1,6 miljoner men det är ett månadsspar på 250kr. Nästan alla kan månadsspara 250kr.

Nu verkar TS visserligen ha högre ambitioner än så, men visst är det lätt att bli miljonär om man börjar i tid.
Citera
2020-12-09, 10:20
Medlem
RuyLopez1s avatar
Citat:
Ge mig ett tips på hur jag ska "leva"? Ska absolut skaffa en utbildning, men är mer intresserad av ett yrke som jag trivs med än vad det betalar. Hörde dock om en KFC arbetare som 2010 investerade i Bitcoin av rent intresse Inte för att jag tror att jag kommer hitta ett sånt projekt:
Fast det säger ju något med att "det inte spelar roll hur mycket du tjänar, utan hur du investerar det du tjänar".

Upplev någonting, plugga utomlands, träffa människor, bygg någonting med dina egna händer. När du är gammal och gaggig kommer du knappast sakna dina bitcoin investeringar. Du kommer sakna en flirt du hade med en medelhavskrögares dotter!
Citera
2020-12-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ser ut som en bullshit hemsida

https://pengabingen.se/min-strategi/

Han har postat inlägg i flera år där man har kunnat följa utvecklingen. Så inte speciellt sannolikt att det är bullshit. Det är ingen magi över hans strategi utan bygger främst på sparsamhet och långsiktighet. Tiden är väldigt viktigt för avkastningen, därför att det toppen att TS har tänkt börja i så relativt ung ålder.
Citera
2020-12-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuyLopez1
Upplev någonting, plugga utomlands, träffa människor, bygg någonting med dina egna händer. När du är gammal och gaggig kommer du knappast sakna dina bitcoin investeringar. Du kommer sakna en flirt du hade med en medelhavskrögares dotter!

Vad säger att TS inte kan ha en flirt med medelhavskrögarens dotter när han är 40 och mångmiljonär? Faktum är att det snarare är mer troligt då än som fattig 19-åring.
Citera
2020-12-10, 18:52
Medlem
RolexDatejusts avatar
Citat:

Det är väldigt enkelt om man börjar tidigt, gå och var bitter nån annanstans.
Citera
2024-07-12, 18:14
Medlem
Zebran99s avatar
Update: 3,5 år senare...

620 000 kr ihop sparat

90% i aktier (indexfonder)

10% sparkonto med ränta

Min tanke nu är att utbilda mig och öka min lön
Citera
2024-07-12, 20:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Update: 3,5 år senare...

620 000 kr ihop sparat

90% i aktier (indexfonder)

10% sparkonto med ränta

Min tanke nu är att utbilda mig och öka min lön
Grattis! Du är inne på helt rätt spår.
Citera
2024-07-13, 18:23
Medlem
Zebran99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Grattis! Du är inne på helt rätt spår.
Tack!

Det har verkligen varit en intressant resa. Jag började med att utforska kryptovaluta, men insåg snabbt att det inte var något för mig.

Nu i efterhand...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in