2020-12-06, 12:25
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Vill börja löpa dagligen under vinter. Någon som vet vilka löparkläder som passar bäst mot kylan?

Jag tycker inte om att klä mig i tajta byxor där ballen syns, men det verkar som att det är det som de flesta (män) löper i. Viktigt också att man håller sig varm enda upp till näsan. Ser många som har tröjor/jackor utan något skydd för halsen.

Jag vill alltså hålla mig så varm som möjligt men med så få plagg som möjligt. Ser en del tights för 200-400 kronor på Stadium. Funkar dessa bra eller bör man satsa på lite dyrare?
Citera
2020-12-06, 12:30
Medlem
NormanRosemonts avatar
Vill du inte visa konturerna av ballen kan du ha shorts ovanpå tajtsen. Även bra för att hålla pungen lite varmare.

Vad bor du ungefär? Hur kall kan vintern tänkas bli där? Snackar vi runt nollan eller ner mot -20 till -30 grader? Kanske för kallt att springa då ändå iof

Bästa sättet att hålla sig varm är lager på lager, så även om du vill ha så få plagg som möjligt skulle jag ändå rekommendera minst tre lager på överkroppen.
Senast redigerad av NormanRosemont 2020-12-06 kl. 12:34.
Citera
2020-12-06, 12:33
Medlem
Tarrous avatar
Jag springer i tights, underställströja och lättfodrad Gore löparjacka ner till -10 grader. Problemet är ofta tår och händer.
Kvalitet lönar sig alltid i längden, börja med bra skor!

Och ”paketet” återfår sin normala storlek efter en stund i duschen
Citera
2020-12-06, 13:07
Medlem
mr.demons avatar
Springer med lager på lager varianten. Samma 2xu som på våren. Har ett par med flossad insida från Asics men anser inte att dom värmer nåt speciellt. Buff runt hals och haka om det är riktigt kallt. Om du skäms över bulan, så ha shorts över.

Jag har ett jävla problem med kalla fingrar. Mer eller mindre året runt, så vinterlöpning kan vara en riktig plåga. Köpte ett par Hestra boxhandske liknande som skulle vara så bra. Jo tjena. Dom är lika dåliga som ett par handskar från Jula eller liknande. Så två par handskar får jag ha på mig. Hjälper föga. Men hey!
Citera
2020-12-06, 13:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Är det kallt så kan man springa med plufsiga byxor, som dessa från Newline. Byxorna erbjuder mikro vindskydd och stretchkomfort. De är idealiska för att springa på vintern.

Är det riktigt kallt kan man ha ett underställ under. Som det här från Craft. Jag har en sån tröja, som skyddar halsen, sen en tunn jacka över den.
Citera
2020-12-06, 14:54
Medlem
Underställ är det perfekta plagget tycker jag. Har ett set från Pierre Robert men dom var rätt dyra, 900kr. Finns nog billigare.
Citera
2020-12-06, 16:28
Medlem
Om man kollar vad proffsen har så.... vasaloppet har en del likheter med löpning. Du kan kolla där eller andra källor.

Där har många en liten mössa på huvet faktiskt, vilket inte är så dumt för det hjälper blodcirkulationen. Kör man utan det och inte så seriöst funkar det med men tja.
Citera
2020-12-06, 16:31
Medlem
Ländåkningsbyxor funkar bra när det blir lite kallare än ett par minusgrader och tights med flossad insida blir för kallt. Sitter inte lika tight heller.
Typ sådana här: https://www.xxl.se/craft-force-wind-...150958_1_style
Citera
2020-12-07, 08:05
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouSchweizer
Vill börja löpa dagligen under vinter. Någon som vet vilka löparkläder som passar bäst mot kylan?

Jag tycker inte om att klä mig i tajta byxor där ballen syns, men det verkar som att det är det som de flesta (män) löper i. Viktigt också att man håller sig varm enda upp till näsan. Ser många som har tröjor/jackor utan något skydd för halsen.

Jag vill alltså hålla mig så varm som möjligt men med så få plagg som möjligt. Ser en del tights för 200-400 kronor på Stadium. Funkar dessa bra eller bör man satsa på lite dyrare?

Personligen så köpte jag ett par "vintertights". Men i efterhand så är det nästan bättre med ett par vanliga tights och någon vindbyxa utanpå för att få lager på lager och dessutom undvika nedkylning av att vinden blåser bort den lilla värmen runt benen. Träningst-shirt, en tjocktröja i funktionsmaterial och eventuellt en vindjacka. Mössa och vantar är givet. Sen kör jag med ett par helt vanliga skor, däremot så använder jag på kalla dagar en tunn ullstrumpa för att hålla värmen.
En buff runt halsen håller kylan borta, men den går även att dra upp framför munnen för att få lite mer behaglig inandningsluft.
Citera
2020-12-07, 11:34
Medlem
Har ett par tajts som är vindtäta på framsidan med lätt flossad insida. Brukar ta de om det är under typ 2-3 grader. Idag är det 5 grader här, då är väl gränsfall. Vanliga tajts och shorts utanpå är inte så dumt heller. Mina vintertajts och underställ under funkar nog ner till -15 iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in