• 2
  • 3
2025-03-03, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Nu såg jag knappt några utanför Skandinavien men att få fäste borde väl alla klara av. Sen är ju avvägningen fäste glid alltid svår.
Kalla hade ju inget fäste i Oberstdorf även om de la på så mycket fästvalla att hon helt saknade glid. Är väl inte omöjligt att alla förutom Sverige och Norge saknat produkt som ger fäste i de speciella förhållandena som var igår.
Citera
2025-03-03, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Kalla hade ju inget fäste i Oberstdorf även om de la på så mycket fästvalla att hon helt saknade glid. Är väl inte omöjligt att alla förutom Sverige och Norge saknat produkt som ger fäste i de speciella förhållandena som var igår.

Det går ju att få både dålig fäste och glid så som du säger absolut. Men tänker det var ganska "vanligt" klisterföre igår? Känns inte så komplicerat men det kanske var något speciellt?
Citera
2025-03-03, 20:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Även dagens lopp i Skid-VM hade förmodat stora vallaskillnader då de flesta åkare utanför Skandinavien totalt verkade sakna fäste.

Funderade på den oxå.

Är ingen expert på tillvägagångssättet skulle vara för lika material (mer jämbördigt material), fast borde vara en smal sak att tillgodose alla oss och atleter som vill ha rättvisa förutsättningar om man nu verkligen vill.

Kruxet är klägget (skid och vallafabrikanter, 100st vallapersonal plus alla andra som är involverade) med personliga narrativ.

offtopic. vilket lopp ändå det blev, länge sedan man våndades/svettades och slutligen bokstavligen skrek ut sin glädje under ett skidlopp. Mäktigt.
Citera
2025-03-24, 22:48
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag är kluven, men samtidigt förstår jag orättvisan i att ha helt olika material under fötterna.

Okej, dom har samma valla, men sen då?
De stora nationerna som fortfarande kan testa 200 par skidor på några veckor för att få fram bästa paret kommer fortfarande ha en fördel.

Jag tycker man borde göra en ekonomsik gräns, för då blir det inte orättvist annat än att vissa nationer vet hur fan man ska valla.
Samma valla på alla åkare blir kanske orättvist det med då tyngd på en åkare och åkarens teknik kan spela stor roll.

Bästa vore om man hade nåt mekaniskt, när man tryckte ifrån kom det ut massa spikar på sidan av skidorna och då fick alla supergrepp precis hela tiden.

När det gäller glid på skateskidor har vi sett det är lika avgörande, och där skulle det funka betydligt bättre om alla körde ovallat, men fortfarande kommer det finnas skidor som glider bättre än andra även då.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in