2020-12-06, 12:19
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Om han har trillat ner i Lagan så kan väl kroppen driva ganska långt. Ån är ju trots allt ganska strömmande.

Jag tycker fortfarande att allt jäkligt skumt. I sitt senaste inlägg på FB skriver mamman att Mattis kan ha varit påverkad vilket förklarar att han inte har skor samt att "han kan ha sprungit långt" och att sökområdet därför utökats.

Vad då sprungit långt?
Citera
2020-12-06, 12:24
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag tycker fortfarande att allt jäkligt skumt. I sitt senaste inlägg på FB skriver mamman att Mattis kan ha varit påverkad vilket förklarar att han inte har skor samt att "han kan ha sprungit långt" och att sökområdet därför utökats.

Vad då sprungit långt?
Visst låter det skumt.
Men både smalspåret och ågårdsvägen ligger nära ån och har han sprungit runt påverkad kan han ha drattat ner i ån och försvunnit.
Tyvärr tror jag att han har drunknat. Hoppas jag har fel men det är sannolikt att det är så.
Citera
2020-12-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Från mammans facebook: Enligt uppgifter sågs Mattias springa i full fart på Smalspåret runt 1:30 natten han försvann. Han kan ha varit påverkad som skulle förklara att han gick från festen utan skor. Han kan ha sprungit långt, det är svårt att veta. Därmed utökar vi sökområdet i Ljungbys omnejd. Vi ber er kolla era utehus, ladugårdar, jordkällare, lekstuga och dylikt. Även om ni har någon skogsfastighet. Vi måste hitta honom idag!

Han har inte hittats ännu. Om ni vill hjälpa till att leta anslut er gärna till Missing people, vid Sunnerbogymnasiet, eller FIKK, på Skyttepaviljongen. Tack för all hjälp! ❣️
Sist sågs Mattias på Smalspåret 8.

https://www.facebook.com/611849115/p...283359116/?d=n

Det är väl antingen drogpåverkan eller psykos (som kan vara utlöst av droger).
Citera
2020-12-06, 12:40
Medlem
kakburks avatar
Vill klargöra en sak med tanke på vad jag skrev i mitt föregående inlägg:

Spring nu inte runt Lagan och leta. Det är totalt livsfarligt. Om ni ska söka av ån så stå på betryggande avstånd och använd kikare.

Frågan är hur långt en kropp kan driva. Närmaste vattenkraftverket ligger 2-3 mil söderut i Traryd och kraftverken har galler för att inte skräp ska komma in i turbinerna.
Men enligt kartan så tar ån några skarpa krökar på sina ställen och det kan ju även bli bakvatten i strömmen som gör att en kropp kan stanna där.
Citera
2020-12-06, 12:40
Medlem
Citat:
Om han har trillat ner i Lagan så kan väl kroppen driva ganska långt. Ån är ju trots allt ganska strömmande.

Ligger en vattenkraftstation typ 500meter nedströms, så har han trillat i lär kroppan fastna där.
Citera
2020-12-06, 12:43
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggyboll
Ligger en vattenkraftstation typ 500meter nedströms, så har han trillat i lär kroppan fastna där.
Ok, det visste jag inte, trodde det var ett par mil söderut.
Men man kan ändå inte utesluta att han kan ha trillat i efter kraftverket och drivit nerströms ett par mil.
Citera
2020-12-06, 13:26
Medlem
Citat:

Jag bor ca 8 mil norr om Ljungby och här rinner Lagan. Men om han drunknat så flyter kroppen upp efter ett par dagar, pga gasbildning.
Citera
2020-12-06, 13:59
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Förutom vattendragen... Hur sjutton är skogarna runt omkring i området?

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Lite nyfiken på denna homosexfixering dock, fast det är nog lite ot

Jag hade en liten teori i går morse att han hade vart hos en flickvän och att de bråkat, när det visade sig att det endast bodde en tonårskille tyckte jag ändå att det inte var en helt orimlig spekulation. Jag är inte homofixerad för den sakens skull och spekulationen grundade sig inte i Mattias utseende.
Citera
2020-12-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Från mammans facebook: Enligt uppgifter sågs Mattias springa i full fart på Smalspåret runt 1:30 natten han försvann. Han kan ha varit påverkad som skulle förklara att han gick från festen utan skor. Han kan ha sprungit långt, det är svårt att veta. Därmed utökar vi sökområdet i Ljungbys omnejd. Vi ber er kolla era utehus, ladugårdar, jordkällare, lekstuga och dylikt. Även om ni har någon skogsfastighet. Vi måste hitta honom idag!

Han har inte hittats ännu. Om ni vill hjälpa till att leta anslut er gärna till Missing people, vid Sunnerbogymnasiet, eller FIKK, på Skyttepaviljongen. Tack för all hjälp! ❣️
Sist sågs Mattias på Smalspåret 8.

https://www.facebook.com/611849115/p...283359116/?d=n

Det är något underligt här.
Enligt ett tidigare inlägg från användare som talat med festdeltagare:
”Mattias hade bara ställt sig upp och sagt ”jag drar nu”. Inget onormalt i rösten, inte uppriven, allt frid och fröjd”

Men plötsligt när Mattias kommit ut. Ja då springer han runt och larm går.

Senare:
Från mammans facebook:
Enligt uppgifter sågs Mattias springa i full fart på Smalspåret runt 1:30 natten han försvann. Han kan ha varit påverkad som skulle förklara att han gick från festen utan skor. Han kan ha sprungit långt, det är svårt att veta.

Men varför börjar Mattias plötsligt få för sig att kuta mitt i natten om han tidigare varit lugn när han lämnade festen ?
Citera
2020-12-06, 14:03
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
”Mattias hade bara ställt sig upp och sagt ”jag drar nu”. Inget onormalt i rösten, inte uppriven, allt frid och fröjd”

Senare:
Från mammans facebook:
Enligt uppgifter sågs Mattias springa i full fart på Smalspåret runt 1:30 natten han försvann. Han kan ha varit påverkad som skulle förklara att han gick från festen utan skor. Han kan ha sprungit långt, det är svårt att veta.

Men varför börjar Mattias plötsligt få för sig att kuta mitt i natten om han tidigare varit lugn när han lämnade festen ?

Han kanske blev skrämd av något. Om han var påverkad av något så blev han kanske paranoid
Citera
2020-12-06, 14:11
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok

Senare:
Från mammans facebook:

Min tanke är att det kanske visst hände ngt på festen. De andra deltagarna kanske inte är jättesugna på att dela med sig av varför eller om ngt specifikt hände (pga ungdomar tror de kan lösa allt själva utan att blanda in vuxna).
Citera
2020-12-06, 14:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Förutom vattendragen... Hur sjutton är skogarna runt omkring i området?

Jag hade en liten teori i går morse att han hade vart hos en flickvän och att de bråkat, när det visade sig att det endast bodde en tonårskille tyckte jag ändå att det inte var en helt orimlig spekulation. Jag är inte homofixerad för den sakens skull och spekulationen grundade sig inte i Mattias utseende.

Nej det var inte dej jag avsåg. Efter många år på forumet så känner man igen kontona som alltid måste delge sina känslor om ”bögvibbar/bögradar/bögbrott”. Säger nog en hel del om dom själva. Posthistoriken är en guldgruva. .

Oavsett vem som bor där så var det ju en fest av vad jag läst, bl.a från mammans facebook. Så det är ju svårt att veta hur många personer som befann sig där. Tycker han ser ut som en skötsam ung kille. Tror detta är relaterat till alkohol och/eller droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in