2020-12-05, 10:30
Medlem
Byt försäkringsbolag så minimerar du risken att dom ska kunna rota bakåt i tiden och som extra bonus brukar du kunna få ett bättre pris första året hos det nya bolaget.

Om det är en gammal bil som du tänkt behålla och är lite tekniskt lagd och orkar krångla och är lite fräck kan du ju snurra tillbaka km-räknaren också.
Citera
2020-12-05, 10:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Byt försäkringsbolag så minimerar du risken att dom ska kunna rota bakåt i tiden och som extra bonus brukar du kunna få ett bättre pris första året hos det nya bolaget.

Om det är en gammal bil som du tänkt behålla och är lite tekniskt lagd och orkar krångla och är lite fräck kan du ju snurra tillbaka km-räknaren också.
Nu har ju det ingen betydelse, om ts anger rätt sträcka fr.o.m nu så kommer ts få rätt ersättning vid skada i framtiden. Så fungerar det i Sverige kanske jag ska säga, om det är likadant i Norge vet jag inte.
Citera
2020-12-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nu har ju det ingen betydelse, om ts anger rätt sträcka fr.o.m nu så kommer ts få rätt ersättning vid skada i framtiden. Så fungerar det i Sverige kanske jag ska säga, om det är likadant i Norge vet jag inte.

Varför kan dom inte kräva retroaktivt för tidigare år?
Citera
2020-12-05, 11:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför kan dom inte kräva retroaktivt för tidigare år?
Tror inte det är ett lagbrott att uppge fel körsträcka, det är väl ett avtalsbrott men "skulden" regleras ju vid eventuell olycka genom nedsatt ersättning.
Jag är inte jurist eller försäkringsbolagstjänsteman så exakt varför det är på det sättet vet jag inte men så är det.
Citera
2020-12-05, 11:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polkagrissamurajen
Hej, jag köpte en bil maj 2016 (4,5 år sedan) och signerade ett avtal med ett försäkringsbolag. Jag sa att jag skulle ha 20 000 kilometer per år. Mätarställning var då 75 000 kilometer. Nå har det gått 4,5 år så då blir tillåten körlängde 20 000 X 4,5 + 75 000 kilometer = 165 000 kilomerer

Men jag har kört ganska mycket längre mätarställningen står nå på 215 000 dvs 215 000 - 75 000 / 4,5 år = 31 111 kilometer år.

Självklart lätt att vara efterklok och man borde korrigerar detta redan efter 1 år när man märker att man kör längre än vad tillåtet men nu är det som det är.

Vad händer nu om jag kontaktar försäkringbolaget och önskar öka årlig körlängde efter så många år. Måste jag betala en stor summa pengar för det jag skulle betalt mer varje månad eller räcker det att jag ökar körlängden till låt säga 50 000 kilometer?

Era tankar? Förlag?
Kanske jag kan byta försäkringsbolag och starta med rätt körlängde där? Vad händer då med gamla försäkringen?
Man ringer in och ändrar kör sträckan. Det som händer vid olycka är det blir avdrag på ersättning eller självrisken blir högre och det är väldigt lätt att kolla hur långt bilen gått för varje år
Citera
2020-12-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polkagrissamurajen
Hej, jag köpte en bil maj 2016 (4,5 år sedan) och signerade ett avtal med ett försäkringsbolag. Jag sa att jag skulle ha 20 000 kilometer per år. Mätarställning var då 75 000 kilometer. Nå har det gått 4,5 år så då blir tillåten körlängde 20 000 X 4,5 + 75 000 kilometer = 165 000 kilomerer

Men jag har kört ganska mycket längre mätarställningen står nå på 215 000 dvs 215 000 - 75 000 / 4,5 år = 31 111 kilometer år.

Självklart lätt att vara efterklok och man borde korrigerar detta redan efter 1 år när man märker att man kör längre än vad tillåtet men nu är det som det är.

Vad händer nu om jag kontaktar försäkringbolaget och önskar öka årlig körlängde efter så många år. Måste jag betala en stor summa pengar för det jag skulle betalt mer varje månad eller räcker det att jag ökar körlängden till låt säga 50 000 kilometer?

Era tankar? Förlag?
Kanske jag kan byta försäkringsbolag och starta med rätt körlängde där? Vad händer då med gamla försäkringen?

Du kommer att få betala lite mer helt enkelt, det är inte jättestor skillnad på 2000, 2500 och 3000 mil i pris på försäkringen. Om jag skulle gissa så blir det väl mellan 50-100kr mer i månaden.

Alternativet är ju att byta till ett annat bolag men då kanske du förlorar bonus om du har allt samlat, vad vet jag.

Ring och prata med ditt försäkringsbolag så ska du se att det löser sig.
Citera
2020-12-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Snittet per år är ointressant utan det räknas mellan huvudförfallodagen.

Jag kör normalt precis under 2000mil/år men i år har jag kört mycket mer då jag svstått andra färdsätt pga corona så då har jag höjt till obegränsat antal mil (kostade några hundralappar extra)

Tycker nog att du bör ta ett snack med görsäkringsbolaget och lösa detta. Även om det kostar dig någon tusenlapp (om de vill ha retrosktivt för alla år, men antagligen räcker det med innevarande år). Oavsett blir det billigare än att du får en skada och de nekar ersättning.

Mätarställningen noteras vid besiktningen så försäkringsbolaget kan ju lätt se ifall du anmält fel körsträcka.

Nej, retroaktivt kommer de inte att ta betalt för men däremot kommer TS få betala (jag gissar) typ 50-100kr mer i månaden.
Citera
2020-12-05, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
De flesta försäkringsbolag återbetalar dessutom premien om man angett en för lång körsträcka.

Vilka bolag tänker du på?
Citera
2020-12-05, 13:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Vilka bolag tänker du på?

Folksam gör det samt Gjensidige om jag inte minns fel. Hade gjort samma misstag som Ts och när jag bytte till gjensidige och skulle ange körsträcka var jag osäker eftersom en längre bilresa var planerad. Säljaren sa då att de återbetalar premien om körsträckan skulle bli lägre än 2000mil. Detta frågade jag även Folksam om när jag efter några år bytte till dom.
Citera
2020-12-05, 13:18
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Om du inte har råkat ut för något borde det bara vara att kontakta bolaget och be att få höja sträckan framöver.

Dock; hade något skett hade bolaget kunnat vägra betala ut ersättning åt dig med hänvisning till ditt avtalsbrott.

Nu gissar du med röven. Försäkringen gäller fullt ut även om fel körsträcka angetts. Möjligen kan de kräva dig på en tilläggspremie men i de flesta fall gör de ej ens det.
Citera
2020-12-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Vad som kan hända vid en skada är att du får förhöjd självrisk, och det ska framgå av dina försäkringsvilkor. Nu kan ju iofs Norska vilkor vara anorlunda, men alal svenska bolag jag har haft har vid flera mil bara kunnat ta ut en förhöjd självrisk, och då ungeför vad den "dyrare" försäkringen skulle kostat.
Ska inte svära på den men skulle tro att det är samma regler i hela Norden, då kulturerna och lagarna är så lika, samt försäkringsbolagen är koncerner med filialer i alla länderna.
Citera
2020-12-06, 10:00
Medlem
Funderar egentligen att byta försäkringsbolag då jag läste om det jag har och de har fått dålig omdöme såg jag nu. Fick bra erbjudande när jag köpte bilen.

Men kan byta mitt i. Såg att avtalet gör från Maj 2020-Maj 2021.
Senast redigerad av Polkagrissamurajen 2020-12-06 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in