Citat:
Ursprungligen postat av
Polkagrissamurajen
Hej, jag köpte en bil maj 2016 (4,5 år sedan) och signerade ett avtal med ett försäkringsbolag. Jag sa att jag skulle ha 20 000 kilometer per år. Mätarställning var då 75 000 kilometer. Nå har det gått 4,5 år så då blir tillåten körlängde 20 000 X 4,5 + 75 000 kilometer = 165 000 kilomerer
Men jag har kört ganska mycket längre mätarställningen står nå på 215 000 dvs 215 000 - 75 000 / 4,5 år = 31 111 kilometer år.
Självklart lätt att vara efterklok och man borde korrigerar detta redan efter 1 år när man märker att man kör längre än vad tillåtet men nu är det som det är.
Vad händer nu om jag kontaktar försäkringbolaget och önskar öka årlig körlängde efter så många år. Måste jag betala en stor summa pengar för det jag skulle betalt mer varje månad eller räcker det att jag ökar körlängden till låt säga 50 000 kilometer?
Era tankar? Förlag?
Kanske jag kan byta försäkringsbolag och starta med rätt körlängde där? Vad händer då med gamla försäkringen?
Du kommer att få betala lite mer helt enkelt, det är inte jättestor skillnad på 2000, 2500 och 3000 mil i pris på försäkringen. Om jag skulle gissa så blir det väl mellan 50-100kr mer i månaden.
Alternativet är ju att byta till ett annat bolag men då kanske du förlorar bonus om du har allt samlat, vad vet jag.
Ring och prata med ditt försäkringsbolag så ska du se att det löser sig.