2020-12-04, 22:41
Medlem
Jag funderade på bryggor i låtar. Bridges tror jag det heter på engelska. En sorts melodi som brukar komma i slutet på låtarna. Som bryter melodin. Jag kanske inte sätter terminologin. Men ni som vet vad det är förstår vad jag menar.

Är de någonsin bra. De bästa starkaste kanske oftast ballader jag vet inte, blir alltid sämre i bryggan. Motbevisa mig. Jag kan inte på komma någon där en brygga förhöjer en låt.

Visa mig!
Citera
2020-12-04, 22:43
Medlem
Nä de de e aldrig bra, om man inte vill ha en mello känsla.
Citera
2020-12-04, 22:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De behöver inte komma i slutet av låten. Ofta är det vers-refräng-vers-brygga-refräng osv i popmusik av alla genrer. Bryggan kan ligga lite varsom.

Bryggor är även mycket vanligt i klassisk musik, så inget nytt under solen. Även i jazz.
Citera
2020-12-04, 23:01
Medlem
Knucklehugss avatar
Stairway to heaven
Citera
2020-12-04, 23:11
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Stairway to heaven

Trådstarten är bara prassel i buskarna, inget att oroa sig för, det är bara ts som längtar till Mellon.
Det finns två vägar man kan välja här, men i längden så kan man välja fortfarande om man gillar riktig musik eller lättbegripligt skit.
Citera
2020-12-04, 23:48
Medlem
Tänkte också på Stairway to Heaven, överföringen in i gitarrsolot kommer alltid att vara magisk, likt resten av låten.
Citera
2020-12-05, 00:09
Medlem
Dofternas avatar
BTS har en bra brygga i sin senaste hitmelodi Dynamite.
Citera
2020-12-05, 00:15
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Du tänker på stick, TS. Bryggan kommer efter versen och bygger upp inför refrängen. Det är förvirrande att det heter bridge på engelska. Brygga heter i sin tur pre-chorus.

Jag använder mig sällan av stick i mitt låtskriveri, men i vissa låtar funkar det fint. Ibland behöver man något som bryter av mot resten för att det inte ska bli för tröttsamt.
Citera
2020-12-05, 01:06
Medlem
Nja, de behövs inte så ofta. Thåström klarar sig iaf rätt bra utan. Där är det vers/refräng/vers/refräng väldigt ofta. Men som vanligt beror det på hundra andra saker.
Citera
2020-12-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
De behöver inte komma i slutet av låten. Ofta är det vers-refräng-vers-brygga-refräng osv i popmusik av alla genrer. Bryggan kan ligga lite varsom.

Bryggor är även mycket vanligt i klassisk musik, så inget nytt under solen. Även i jazz.

Nej jag menar inte att jag gjort en upptäckt - jag bara insåg plötsligt i varenda låt det finns en brygga sitter man och suckar lite när den kommer för den ALLTID är sämre än övriga låten. Men tänkte att det säkert finns ngn som kan överbevisa mig.
Citera
2020-12-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Trådstarten är bara prassel i buskarna, inget att oroa sig för, det är bara ts som längtar till Mellon.
Det finns två vägar man kan välja här, men i längden så kan man välja fortfarande om man gillar riktig musik eller lättbegripligt skit.

”Oroa sig för?” Hur kan det ens finns något oro kopplad till min ts? Är du nervös?
Citera
2020-12-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Du tänker på stick, TS. Bryggan kommer efter versen och bygger upp inför refrängen. Det är förvirrande att det heter bridge på engelska. Brygga heter i sin tur pre-chorus.

Jag använder mig sällan av stick i mitt låtskriveri, men i vissa låtar funkar det fint. Ibland behöver man något som bryter av mot resten för att det inte ska bli för tröttsamt.

Tack. Det kanske är stick jag menar. Hur som helst är den alltid kass. Men jag ska lyssna på tipsen i tråden och se om jag ändrar uppfattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in