Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-03, 22:26
Medlem
ColinRobinsons avatar
Titta bara på hur många statyer och monument som förstördes nu senast vänstern löpte amok i USA och delar av Europa.

Man förstörde oerhörda mängder historia och kultur. Det har vänstern alltid älskat att göra. När kommunisterna anföll och tog över andra slaviska länder, så gjorde man samma sak. Det revs ner hela städer och otroliga mängder kulturarv förstördes.

Givetvis är det ingen "nasse" som gjort det här. Dels pga tavlans motiv, dels för att de sällan göra såna här stollegrejer, dels för att de inte kallar sig "nordfront".

Nordfront är, mig veterligen, Motståndsrörelsens nyhetssida. De gånger jag hört någon ens nämna Nordfront, så har det varit vänsterextremister.

Slöddermänniskor.

Om han nu vill leva och göra som IS, så kan vi likväl bestraffa honom enligt Sharia.
Citera
2020-12-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Om Nordfront är hans idoler, varför försökte han då förstöra tavlan?

tycker du Nordfronten är hans idoler?
iofs, extremvänster och extremhöger har en mm. mellan sig! De går hand i hand. Fast man måste ta lite avstånd för att kunna se det
Citera
2020-12-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumma89
Enligt wikipedia är den som hänger på Nationalmuseum en kopia. Originalet hänger på Göteborgs konstmuseum.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII:s_likfärd

Fel.
Tavlan är målad i två versioner av samma konstnär. (Gustaf Cederström, 1884).
Varför? därför att en rysk storfurste köpte den första versionen när man ville ha en replik i Sverige. Då tyckte man det var upprörande att en skildring av en så viktig händelse i nationens historia hamnade i Ryssland!

Källa: Nationalmuseums Instagram
Senast redigerad av TheKing9 2020-12-03 kl. 23:53. Anledning: Korrektur
Citera
2020-12-03, 23:51
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat
2019-12-12 förstördes en av Nationalmuseums tavlor föreställande hjältekonungen Karl den XII av en vänsterextremistisk knivbeväpnad gärningsman. Han pucklade även på en kvinnlig väktare som försökte ingripa. Motivet skall ha varit att " nordfront är hans idoler". Enligt uppgift ska väktarna sedan gått över honom ordentligt.

Tingsrättsförhandlingar sker 11-02-21 kl 13:00 i Stockholms tingsrätt Scheelegatan 7.
Målnummer B 19132-20 avdelning 2.

Frågor: vilken tavla var det? Vad tycker du är ett rimligt straff?
För att vara säker. Det hamnar i Tingsrätten den 11 feb 2021?
Tar det mer än ett år innan detta hamnar i Tingsrätt?
Citera
2020-12-03, 23:54
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
2019-12-12 förstördes en av Nationalmuseums tavlor föreställande hjältekonungen Karl den XII av en vänsterextremistisk knivbeväpnad gärningsman. Han pucklade även på en kvinnlig väktare som försökte ingripa. Motivet skall ha varit att " nordfront är hans idoler". Enligt uppgift ska väktarna sedan gått över honom ordentligt.

Tingsrättsförhandlingar sker 11-02-21 kl 13:00 i Stockholms tingsrätt Scheelegatan 7.
Målnummer B 19132-20 avdelning 2.

Frågor: vilken tavla var det? Vad tycker du är ett rimligt straff?
finns extern länk till denna händelse? borde vara nyhetsvärde ändå?
Citera
2020-12-03, 23:56
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ordvalet är minst sagt förbryllande. Jag antar att det skall förstås som att Karl XIIs idoler är nordfront, även om inte det heller är särskilt glasklart.

Ja, det har gått utför med inte vara Sverige utan även med det svenska språket. Groteskt syftningsfel!

Vad gärningen i sig beträffar, så snuddar det vid högmålsbrott, dvs handling som går ut på att omstörta statsskicket (Brottsbalken, 18 kapitlet):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Senast redigerad av JymdKjam 2020-12-04 kl. 00:01.
Citera
2020-12-04, 00:45
Medlem
Mr1931s avatar
Det motivet är ett av de vackraste jag vet.

Synd att idioten gav sig på just den tavlan.
Citera
2020-12-04, 00:56
Medlem
GreyForests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Titta bara på hur många statyer och monument som förstördes nu senast vänstern löpte amok i USA och delar av Europa.

Man förstörde oerhörda mängder historia och kultur. Det har vänstern alltid älskat att göra. När kommunisterna anföll och tog över andra slaviska länder, så gjorde man samma sak. Det revs ner hela städer och otroliga mängder kulturarv förstördes.
Det är en medveten strategi för att förinta västvärldens kulturarv.

"Make no mistake about it: we intend to keep bashing the dead white males, and the live ones, and the females too, until the social construct known as 'the white race' is destroyed—not 'deconstructed' but destroyed." - Noel Ignatiev, judisk professor på Harvard University.

“Every record has been destroyed or falsified, every book rewritten, every picture has been repainted, every statue and street building has been renamed, every date has been altered. And the process is continuing day by day and minute by minute. History has stopped. Nothing exists except an endless present in which the Party is always right.”George Orwell, 1984
Citera
2020-12-04, 01:03
Medlem
Källa? Snyggt trollat.
Citera
2020-12-04, 02:46
Medlem
hjaelploskilles avatar
Jag tror att TS satiriserar högern här, han vill visa att de går på vad fan som helst så länge det passar deras världsbild
Citera
2020-12-04, 03:01
Medlem
piceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag tror att TS satiriserar högern här, han vill visa att de går på vad fan som helst så länge det passar deras världsbild

Denna attack kanske är påhittad, men det är för jävligt ändå.
Citera
2020-12-04, 03:01
Medlem
Som jag har förstått det så tog han sönder tavlan eftersom Karl är en hyllad person av nordfront.

Är det något jag missat eller är vissa här i tråden helt förvirrade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in