2020-12-03, 19:21
Avslutad
Att kalla någon Einstein är ofta en nedsättande sarkastisk term för att åberopa att någon just inte är Einstein - hur är Einstein? = smart - utan att den personen som får epitetet är ointelligent.

Det finns ju intelligentare människor än Einstein genom historien, men de är inte lika kända. T ex var det nyss ett Uppdrag: Mat-klipp med Sveriges intelligentaste person. Han hette Hurtig i efternamn och har ett högre uppmätt iq än vad Einstein hade. Så kan man då uttrycka sig som tex: "Bra tänkt där, Hurtig."

Sedan finns det ju fler namn som väcker associationer. Kalla någon för Hitler kan man göra, man kan kalla någon för Arnold som är ett vanligt namn, man kan säga "no shit Sherlock" (kan man heta Sherlock?) osv.

Med andra ord kan vissa namn agera som synonymer. Så var går gränsen för vad som anses inte vara 1.06, för jag utgår ifrån att ingen blivit varnad för det genom att kalla någon för Einstein? Men att kalla någon för Hurtig kanske anses bryta mot regeln då det är ett vanligt efternamn i Sverige.

Detta, tycker jag, påminner lite om trippelparenteser som tydligen inte får användas då de är ett för internt språkbruk. Så kanske är "Hurtig" som synonym för antingen att man är väldigt smart eller att man är dum en för intern och okänd synonym.

Kanske borde upprätta en lista över vilka namn som är okej att använda.
Citera
2020-12-03, 19:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Att kalla någon Einstein är ofta en nedsättande sarkastisk term för att åberopa att någon just inte är Einstein - hur är Einstein? = smart - utan att den personen som får epitetet är ointelligent.

Det finns ju intelligentare människor än Einstein genom historien, men de är inte lika kända. T ex var det nyss ett Uppdrag: Mat-klipp med Sveriges intelligentaste person. Han hette Hurtig i efternamn och har ett högre uppmätt iq än vad Einstein hade. Så kan man då uttrycka sig som tex: "Bra tänkt där, Hurtig."

Sedan finns det ju fler namn som väcker associationer. Kalla någon för Hitler kan man göra, man kan kalla någon för Arnold som är ett vanligt namn, man kan säga "no shit Sherlock" (kan man heta Sherlock?) osv.

Med andra ord kan vissa namn agera som synonymer. Så var går gränsen för vad som anses inte vara 1.06, för jag utgår ifrån att ingen blivit varnad för det genom att kalla någon för Einstein? Men att kalla någon för Hurtig kanske anses bryta mot regeln då det är ett vanligt efternamn i Sverige.

Detta, tycker jag, påminner lite om trippelparenteser som tydligen inte får användas då de är ett för internt språkbruk. Så kanske är "Hurtig" som synonym för antingen att man är väldigt smart eller att man är dum en för intern och okänd synonym.

Det är inte 1.06 att kalla någon för att vara en fiktiv person eller en död person. Einstein och Hiter går bra, Hurtig är solklar 1.06.

Allt sånt här är så enkelt och uppenbart så någon lista behövs definitivt inte. Man får inte sammankoppla med någon alls, det är grunden. Einstein och Kalle Anka funkar dock, då det är så uppenbart galet. Det är ingen idé att försöka spåna i gränser där emellan.
Senast redigerad av tempeZZt 2020-12-03 kl. 19:39.
Citera
2020-12-03, 20:09
Medlem
Det finns fem svenskar som heter Einstein i efternamn. Så det borde vara en solklar 1.06 att kalla någon för Einstein.
Citera
2020-12-03, 20:15
Avslutad
1.06-regeln är idiotisk och kontraproduktiv. Den syftar enbart som debattförstörare och hjälpmedel för okynnesvarnande. Den som vill rota i andra användares identiteter kan göra det helt på egen hand utanför forumet eftersom de flesta är dumma nog att dela med sig av specifika detaljer ur sina liv som gör att det är lätt att ringa in åtminstone vilken geografisk grupp användaren tillhör. 1.06 missar alltså helt sin egentliga funktion och bidrar enbart till att vingklippa debatten. Att 1.06-varnas för att man säger ”Kyss mig i arslet, Kerstin” är barockt.

Bort med 1.06 och låt folk ta ansvar för sin egen anonymitet istället.
Citera
2020-12-03, 20:19
Medlem
SittFints avatar
Det avgörs från fall till fall. Normalt är det inga problem att kalla någon för Einstein, men jag kan absolut tänka mig att det finns speciella situationer där det skulle kunna bli problematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Bort med 1.06 och låt folk ta ansvar för sin egen anonymitet istället.
Håller faktiskt med till viss del. Eller ganska mycket.
Citera
2020-12-03, 20:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det finns fem svenskar som heter Einstein i efternamn. Så det borde vara en solklar 1.06 att kalla någon för Einstein.

Det beror självklart på sammanhanget. Det finns dryga tiotalet Sherlock också. "No shit, Sherlock" ska inte rendera 1.06 för det.
Senast redigerad av tempeZZt 2020-12-03 kl. 20:46.
Citera
2020-12-04, 13:10
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S

Där det är välkänt att det är ett uttryck som associeras med ett känt namn bör vara ok så länge det är tydligt. Bra tänkt Hurtig faller inte inom det.

Men Putte då, som är ett nedlåtande bör också slippa igenom.

Men enklast är att ge fan i dessa uttryck då det ofta inte tillför ämnet, och ja jag syndar själv ibland i affekt, alltså med uttryck och namn som inte bryter mot 1.06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in