Resultat: Vad vet Du om dessa hotbrev från finansinstituten?
Jag själv, en vän, bekant, en vän på sociala medier eller en bekant som har mottagit brev.
18,99%
75 röster
Jag har aldrig hört talas om detta överhuvudtaget.
81,01%
320 röster
2024-06-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Olustigt läge. Jag har själv gått igenom liknande, men jag var snabb att tömma alla konton i ifrågavarande bank när jag började få privatlivskränkande frågor och kom undan med blotta förskräckelsen.

När du har tagit dig ur detta borde du överväga att köpa bitcoin för en del eller alla besparingar, och själv ta kontroll över nycklarna. Då slipper du slika problem framledes.
Hur tömde du kontona? Genom app/web? I mitt fall så har de gränsen 50000 per 7 dagar. Det tar ju tid.
Citera
2024-06-16, 13:49
Medlem
trapatsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Kan någon hjälpa mig här.
Jag är föremål för kontroll. Ett hypotekslån från de själva och överföring till mig själv i annan bank som deras algoritm har fångat upp. Jag uppskattar inte detta och behöver förstå hur jag flyttar resterande pengar till annan bank? Gränsen för överföring är endast -50 000 i veckan vilket kan ta tid. Kan jag be dem själva flytta dem till annan bank? Problemet med att flytta 50k varje vecka till den andra banken kan få den att flagga också tänker jag. Jag vill ju att det ska bli rätt då jag är en hederlig människa.
Så när du fick dina pengar till ditt konto på en bank så överförde du genast de pengarna till ett annat konto du har på en annan bank? Är det det som du har blivit flaggad för?
Citera
2024-06-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trapatsen
Så när du fick dina pengar till ditt konto på en bank så överförde du genast de pengarna till ett annat konto du har på en annan bank? Är det det som du har blivit flaggad för?
Ja det verkar så. Till en annan bank men mitt konto. Och anledningen var ju att SEB tillåter utlandsöverföring på 150 000 per dag medan LF endast utlandsl. 50. 000 per 7 dagar. Orsaken till överföringen till utlandet var alltså en lägenhetsköp och kontraktet stipulerade omgående inbetalning av en tredjedel som en handpenning. Mitt fel var att jag skulle ha gjort en överföring till utlandet på LF.s kontor. Då hade nog detta inte hänt. Men så kände jag att man får ju föra över pengar upp till spärren, men algoritmen gillar inte det. Så jävla konstigt.
Citera
2024-06-16, 14:07
Medlem
trapatsens avatar
Citat:
Ja det verkar så. Till en annan bank men mitt konto. Och anledningen var ju att SEB tillåter utlandsöverföring på 150 000 per dag medan LF endast utlandsl. 50. 000 per 7 dagar. Orsaken till överföringen till utlandet var alltså en lägenhetsköp och kontraktet stipulerade omgående inbetalning av en tredjedel som en handpenning. Mitt fel var att jag skulle ha gjort en överföring till utlandet på LF.s kontor. Då hade nog detta inte hänt. Men så kände jag att man får ju föra över pengar upp till spärren, men algoritmen gillar inte det. Så jävla konstigt.
Aha, så det handlar om pengar som ska föras till utlandet. Då kanske det klarnar, då reagerar systemet ännu lättare, tänker jag.
Det var nog det där "mellansteget" du tog genom att flytta pengarna till ett annat konto i en annan bank för att sedan föra pengarna till utlandet som gjorde att systemet reagerade.
Du måste ju ändå kunna få rätta till detta då pengarna bevisligen är vita och det finns papper på lägenhetsköpet? Du kan ju bevisa att du agerat i "god tro", menar jag?
Jag inbillar mig alltså att detta inte hade hänt om du köpt en lägenhet i Sverige? Att det är just att det handlar om pengar till utlandet som ställt till det så här för dig?
Citera
2024-06-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trapatsen
Aha, så det handlar om pengar som ska föras till utlandet. Då kanske det klarnar, då reagerar systemet ännu lättare, tänker jag.
Det var nog det där "mellansteget" du tog genom att flytta pengarna till ett annat konto i en annan bank för att sedan föra pengarna till utlandet som gjorde att systemet reagerade.
Du måste ju ändå kunna få rätta till detta då pengarna bevisligen är vita och det finns papper på lägenhetsköpet? Du kan ju bevisa att du agerat i "god tro", menar jag?
Jag inbillar mig alltså att detta inte hade hänt om du köpt en lägenhet i Sverige? Att det är just att det handlar om pengar till utlandet som ställt till det så här för dig?
Pengarna är vita från hypoteket de själva har lånat ut till mig men som de inte verkar se i posten ( har kvittot och kopia av handlingarna) Dessutom kontrakt på engelska som tjänsteman sagt ok till för att få hypotekslånet godkänt. I december skall nästa tredjedel betalas för fastigheten så jag hoppas allt klarar upp. Jag är ju nojig över att deras algoritm flaggar självklara saker, och jag känner ingen tillit till det. Vissa interna överföringar i Lf får ingen stämpel att pengar skickats från konto si och så till konto si och så, mer nästan som att IT låg nere precis då. När man klickar på en sådan rad så är det tomt. Men stålarna har bevisligen landat rätt. Så jag menar att det är också fullt av hål och man vet inte vem man slåss emot. Har de så kassa system så kan ju vad som helst hända människor. Alla papper och förklaringar är inskickade till dem nu och de bör ju svara mig i veckan.
Citera
2024-06-16, 14:45
Medlem
trapatsens avatar
Citat:
Pengarna är vita från hypoteket de själva har lånat ut till mig men som de inte verkar se i posten ( har kvittot och kopia av handlingarna) Dessutom kontrakt på engelska som tjänsteman sagt ok till för att få hypotekslånet godkänt. I december skall nästa tredjedel betalas för fastigheten så jag hoppas allt klarar upp. Jag är ju nojig över att deras algoritm flaggar självklara saker, och jag känner ingen tillit till det. Vissa interna överföringar i Lf får ingen stämpel att pengar skickats från konto si och så till konto si och så, mer nästan som att IT låg nere precis då. När man klickar på en sådan rad så är det tomt. Men stålarna har bevisligen landat rätt. Så jag menar att det är också fullt av hål och man vet inte vem man slåss emot. Har de så kassa system så kan ju vad som helst hända människor. Alla papper och förklaringar är inskickade till dem nu och de bör ju svara mig i veckan.
Jag litar inte heller på systemet och då har jag inte ens råkat illa ut. Än.
Kom gärna tillbaka till tråden och uppdatera? Jag håller alla tummar för att du ska kunna få upprättelse i detta!

Fler och fler börjar inse hur både utsatta och utelämnade åt olika system vi vanliga människor är och så långt man kan(för vissa saker tas ju bara över telefon) så ska man fota av datorskärmen för varje åtgärd man utför på sin internetbank och det oavsett vad det handlar om, mer än så kan man inte göra.
Citera
2024-06-16, 15:12
Medlem
Citat:
Hur tömde du kontona? Genom app/web? I mitt fall så har de gränsen 50000 per 7 dagar. Det tar ju tid.

Jag hade inga enorma summor, så jag bara förde över till en annan bank via internetbanken som vanligt. Jag hade ingen spärr på femtio tusen heller. Det var några år sedan.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-06-16 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in