2021-11-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Nämns Looptroop terroristerna någonstans?
Dom blev faktiskt hörda av polisen på riktigt efter dom släppte låten.

Jag tycker denna serie är bra.
Citera
2021-11-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Untermensch
Det finns inga bevis, det har heller varken jag eller Christer Peterson påstått. Det som finns är indicier, precis som beträffande Krister Pettersson - och han blev, trots detta, fälld i Tingsrätten. Vi är nog alla fullt medvetna om att det inte finns några BEVIS för att NÅGON har mördat O.P. Det finns ännu inget mordvapen och det är ett mycket stort, försvårande problem för utredningen. Det jag skrev - och det Christer Petersson sa under sin presskonferens, är att det är svårt att komma runt S.E som TÄNKBAR gärningsman. Och, återigen som Petersson sa, hade S.E blivit häktad och intagen för förhör, om han befunnit sig i livet. Men nu gör han inte det och vi fortsätter därför att befinna oss i läget att vi inte har några bevis gentemot någon överhuvudtaget. Men, som sagt, det enda som fanns gentemot K.P var också indicier, och han blev ändå dömd för mordet. Det som jag själv kan känna ilska över, är att S.E levde i 14 år....I FJORTON ÅR efter att mordet hade begåtts, och under denna långa tid, fanns det ingen som kunde göra gräva lika djupt som T.P lyckades göra runt 20 år efter S.E:s död. DET är banne mig oförlåtligt.

Polisen borde gjort en grundlig undersökning, det håller jag med om.
För då hade SE kunnat avfärdas som GM en gång för alla.

Indicierna du skriver om är så allmänt hållna att de är helt betydelselösa.

Det man ska komma ihåg är att CP anhölls och åtalades. Det var förfalskade bevis och påverkade vittnen. Poliser lockade även vittnen med belöningen och ställde ledande frågor och höll upp emot 30-40 förhör med vittnen och gav vittnena ledtrådar under förhören.

Detta har gjort mig kritiskt inställd till utpekandet av SE.
Citera
2021-11-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tycker det blir så fel om nu Engström visas upp som en dysfunktionell ensamvarg, när vapenhandlarens dotter berättar att han var en drömgäst. Eftersom hans sociala kapacitet var sån att han kunde prata med vem som helst. Sen så är det tveksamt att någon skulle vara så himla kylig, att presentera sig som ett huvudvittne och ställa sig i rampljuset för att förvilla andra om att man är vittne istället för det man faktiskt är..gärningsmannen. Engström gjorde det så tidigt att han inte visste om det fanns vittnen som verkligen sett gärningsmannen bra. Det hade varit troligare att försökt med det om man utpekats som gärningsman. I det här fallet hade det räckt med ett fegt och räddhågat vittne som bara anonymt hört av sig till polisen. ”Den där lilla gubben som var på tv med mössa i går, det var mördaren”. Nää, även den s k Chevamannen vidhåller att det absolut inte var Engström som lämnade mordplatsen. Han såg mördarens ben och byxorna var så korta att han såg vaderna. Flera pratar om mördarens lufsiga gång när han lämnar mordplatsen. Engström varken lufsade när han sprang och inte heller var han felaktigt ekiperad. Beskrivningen stämmer bättre in på Krister Petterson. Sen så kan man fråga sig om Lisbeth Palme verkligen skulle pekat ut bajonettmördar Krille om det var Skandiamannen. De två är ju lika lika som Helan och Halvan.

Det enda man kan komma fram till är att PalmeUtredningen var körd redan timmarna efter.

Avspärrningarna togs initialt bort 01:30 den 1 mars.

Den som var ansvarig chef väcktes inte utan fick reda på det på morgonen.

Vittnen fick sitta tillsammans innan förhören och påverka varandra.

Hans Holmér tog över utredningen utan att ens utrett mord innan.
Han hade varit politiskt utsedd chef för Säpo för att spionera på Säpo åt Socialdemokraterna.

Avspärrningarna skulle varit kvar och varit runt hela kvarteret. Alla på mordplatsen skulle inte fått lämna platsen utan förhör, foto och visat legitimation. Ytterkläder skulle beslagtagits för test efter krutstänk.

Lisbet Palme skulle förhörts hela natten direkt.

Serien håller högklass.
Persbrandt, Gustafsson gör mästerliga insatser. Även vapenhandlaren, Lisbet, SE:s fru och poliskommissarien som går i pension och befälet Söderström gör mer än välgodkända insatser.

Men tyvärr framställs SE som en antisocialt fyllo och utan positiva egenskaper. Men det är så TP framställt SE i boken.
Boken är förlagan till manuset.
Vem har gjort manuset?
Är det Felix Herngren?
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-06 kl. 20:43.
Citera
2021-11-06, 20:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Untermensch
Det finns inga bevis, det har heller varken jag eller Christer Peterson påstått. Det som finns är indicier, precis som beträffande Krister Pettersson - och han blev, trots detta, fälld i Tingsrätten. Vi är nog alla fullt medvetna om att det inte finns några BEVIS för att NÅGON har mördat O.P. Det finns ännu inget mordvapen och det är ett mycket stort, försvårande problem för utredningen. Det jag skrev - och det Christer Petersson sa under sin presskonferens, är att det är svårt att komma runt S.E som TÄNKBAR gärningsman. Och, återigen som Petersson sa, hade S.E blivit häktad och intagen för förhör, om han befunnit sig i livet. Men nu gör han inte det och vi fortsätter därför att befinna oss i läget att vi inte har några bevis gentemot någon överhuvudtaget. Men, som sagt, det enda som fanns gentemot K.P var också indicier, och han blev ändå dömd för mordet. Det som jag själv kan känna ilska över, är att S.E levde i 14 år....I FJORTON ÅR efter att mordet hade begåtts, och under denna långa tid, fanns det ingen som kunde göra gräva lika djupt som T.P lyckades göra runt 20 år efter S.E:s död. DET är banne mig oförlåtligt.

Det grävdes djupt redan det första året:

Ett utförligt förhör av SE (april 1986)
Mycket utförliga förhör av personal på Skandia (juni 1986: 5 personer).
Fotovisning där ett av vittnena pekar ut SE, att han är på mordplatsen efter skotten (maj 1986)
Fotovisningen där vittnet på David Bagares gata inte säkert kan peka ut SE (januari 1987)
Minst tre ingående och detaljerade PM från den misstänksamme säkerhetskillen på Skandia (1986-1987)

Så han måste ha varit på radarn under ett år i alla fall.

På 90-talet gjordes en del utförliga artiklar om SE, och nedslag av till exempel Anér, vill jag minnas.

Vet inte riktigt vad TP:s bidrag är till det hela? Är det upptäckten av vapensamlaren i vänkretsen?

Det är i och för sig mycket bra grävt, och intressant, men ...
Citera
2021-11-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Av orsakerna du nämner. Så sjukt drygt på nåt vis. Så dryg så man börjar gilla honom.

Ja, det kan jag instämma i.

Han är allmänt jobbig och dryg.
Blir någon form av antihjälte.
Citera
2021-11-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det grävdes djupt redan det första året:

Ett utförligt förhör av SE (april 1986)
Mycket utförliga förhör av personal på Skandia (juni 1986: 5 personer).
Fotovisning där ett av vittnena pekar ut SE, att han är på mordplatsen efter skotten (maj 1986)
Fotovisningen där vittnet på David Bagares gata inte säkert kan peka ut SE (januari 1987)
Minst tre ingående och detaljerade PM från den misstänksamme säkerhetskillen på Skandia (1986-1987)

Så han måste ha varit på radarn under ett år i alla fall.

På 90-talet gjordes en del utförliga artiklar om SE, och nedslag av till exempel Anér, vill jag minnas.

Vet inte riktigt vad TP:s bidrag är till det hela? Är det upptäckten av vapensamlaren i vänkretsen?

Det är i och för sig mycket bra grävt, och intressant, men ...

Hajar verkligen inte heller. Aner var ju på han ang lögnerna redan på 90 talet. Varför denna beslutsamhet att han är mördaren nu?
Citera
2021-11-06, 20:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Du är medveten om att detta är fiktion och inte verklighet va?
Trodde det var verklighet, och att man filmat Robert Gustavsson med övervakningskamera. Men det är alltså inte så?
Citera
2021-11-06, 20:57
Medlem
Gustavsson har skändat en död man. Skandiamannen som var en otroligt social och snäll man med veka nerver hade baksidan att han älskade vara i centrum och älskade uppmärksamhet. Han råkade befinna sig på sin arbetsplats den sena kvällen (Skandia där han sagt han ritat skandias symbol vilket var lögn) och mest troligt förstod han att någon var skjuten men inte vem som var skjuten när han var ute på gatan där Palme vart skjuten. Skandiamannen hade stora problem i sitt jobb pga av att han hade någon form av nervsjukdom som drabbade händerna (i desperation försökte han behandla det med guldinjektion). Nej, att Netflix pekar ut denna människa som Palmes mördare är helt fel. Det enda ironiska i denna historia är att Engström älskade vara i massmedias ljus. Kanske iof inte såhär. Detta är fan inte rättvist
Citera
2021-11-06, 20:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hajar verkligen inte heller. Aner var ju på han ang lögnerna redan på 90 talet. Varför denna beslutsamhet att han är mördaren nu?

Han kan inte längre försvara sig, och de flesta som skulle kunna hjälpa honom med det är väl borta?

Sedan passar han in i mallen *trumvirvel* äldre, vit, kränkt medelålders man, världsalltets ondska.

Plus att han sitter som i hand i handske när det gäller Hollywood-dramaturgi: I de lugnaste vatten ...

Sedan 1994 är det väl inte sällan den halte och möjligen lite udda, harmlösa figuren som "har gjort det"?
Citera
2021-11-06, 21:00
Avslutad
Citat:
Dagen efter att Olof Palme hade mördats ringde ett vittne till Svenska Dagbladets redaktion. Han lät sig intervjuas i hemmet i Täby om vad han hade sett på mordplatsen. Nu, 34 år senare, är det just han, Stig Engström, som Palmeutredarna pekar ut som misstänkt för mordet på statsministern den 28 februari 1986.
https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Betalartikel, även bild på Engström i tidningen,troligen från svds intervju.
En mördare hade inte redan dagen efter presenterat sig som vittne..tycker jag. Borde varit en tankeprocess över flera dagar innan man kört det spåret. Ingen mördare lär väl tänka” Nu knäpper jag statsministern och blir känd som vittne sedan”. Man pratar ju också om att Mördaren av en slump stött på paret Palme.
Citera
2021-11-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Betalartikel, även bild på Engström i tidningen,troligen från svds intervju.
En mördare hade inte redan dagen efter presenterat sig som vittne..tycker jag. Borde varit en tankeprocess över flera dagar innan man kört det spåret. Ingen mördare lär väl tänka” Nu knäpper jag statsministern och blir känd som vittne sedan”. Man pratar ju också om att Mördaren av en slump stött på paret Palme.

Engstöm älskade uppmärksamhet. Klart som helvete det inte är han. Grejen med denna mytoman är att han kanske först på morgonen dagen efter förstått att det var palme han såg död på gatan när han virrade runt lite lagom berusad på väg hem. Han var en alkoholist tyvärr.
Citera
2021-11-06, 21:07
Medlem
Är det ingen här som kände Christer andersson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in