Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-03, 14:45
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Jag tycker frågan är intressant. Enligt gåvolagen 1 par. 1 st. måste inte utfästelsen om gåva vara skriftlig; ”...eller omständigheterna vid dess tillkomst utmärka att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom”. Ergo: har en presumtiv gåvogivare berättat för 1005 personer på ett stormöte, eller för den delen för varje person enskilt, att han ska ge bort en förmögenhet så menar jag att det kan anses vara en bindande utfästelse.

Så frågan handlar inte om vad lagen säger utan det landar kring hur dessa vittnens utsagor ska värderas. Är de trovärdiga?

Då måste man väl ställa mängden vittnen och deras utsagor mot hur ”knäpp” utfästelsen är rent objektivt?

Min syn på TS fråga är att han mycket väl kan bli bunden att ge bort sin förmögenhet om tillräckligt många ljuger tillräckligt bra.

Sen kan den förpliktelsen i sig klandras med stöd av 36 par. AvtL, om utfästelsen måste anses oskälig och liknande men det är en annan fråga.
Bra respons! Frågan blir ifall Pr(Giltigt avtal | X antal Vittnesmål) någonsin kan nå 0.5+ ifall det enbart finns vittnen.
Citera
2020-12-04, 15:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Absolut, men den intressanta frågan är ifall tillräckligt många vittnen som ljuger(men hävdar att de inte ljuger) kan övertyga i domstol att du är bunden till ett uppdiktat avtal mot ditt förnekande?
Varje vittnesutsaga (inkl. hur det kommer sig att något bevittnats) får ju värderas för sig. Vad "tillräckligt många" skulle vara får ju i sådant fall bedömas med utgångspunkt i de värderingarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in