2020-12-02, 19:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är inte halstabletter i sig, det är sötningsmedel aspartam som ger den laxerande effekten, ifall det rör sig om sockerfria tabletter.

Nä inte aspartam. Men däremot andra sötningsmedel som xylitol och sorbitol är laxerande och vanliga i halstabletter och tuggummi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam
Citat:
Aspartam har, till skillnad från vissa andra sötningsmedel, inte någon laxerande effekt vid överkonsumtion.
Citera
2020-12-02, 19:54
Bannlyst
Citat:
Det är inte halstabletter i sig, det är sötningsmedel aspartam som ger den laxerande effekten, ifall det rör sig om sockerfria tabletter.
Nej! Aspartam är inte laxerande. Det är xylitol.
Citera
2020-12-02, 19:58
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Har lärt mig att extra tuggummin har laxerande effekt, blir extremt gasig i magen av dom också!
Citera
2020-12-27, 22:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nä inte aspartam. Men däremot andra sötningsmedel som xylitol och sorbitol är laxerande och vanliga i halstabletter och tuggummi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Exakt! Om aspartam hade laxerande verkan så skulle det inte gå att sälja lightläsk med aspartam.
Citera
2020-12-27, 22:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
En polares farsa hade fått tag på en jävla massa tuggummipaket när vi var små. Vi tuggade så mycket vi orkade en dag sen fick vi avlösa varandra på tronen. Inte halstabletter dock men tillräckligt lika.
Sockerfria tuggummin är ofta sötade med så kallade sockeralkoholer såsom xylitol och sorbitol och dessa har laxerande verkan.
Citera
2020-12-27, 22:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Sockerfria tuggummin är ofta sötade med så kallade sockeralkoholer såsom xylitol och sorbitol och dessa har laxerande verkan.
Du såg inte att det redan förhandlats i tråden?
Citera
2020-12-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Det står ju så på paketen men vi tänkte i vår unga enfald att det var överdrivet.
Citera
2020-12-27, 23:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Det står ju så på paketen men vi tänkte i vår unga enfald att det var överdrivet.
Brukar ju inte vara ett problem vid normal konsumtion men sätter man i sig en hel påse tuggummin på kort tid så blir det påtaglig, laxerande verkan.
Citera
2020-12-28, 22:01
Medlem
jubelsnabels avatar
För några år sedan så besökte jag tennisveckan i Båstad som råkade vara sponsrad av läkerol. Slank ner cirka 5 paket av någon tuggumi/halstablett liknande produkt. Fick extremt vita tänder (endast som ett yttre lager). På vägen hem drabbades jag fruktansvärt av magbesvär och vi fick stanna på McDonalds. Jag satte mig på toan och tog ej upp mobilen för jag vill ej låta mina vänner vänta. Kändes som jag satt där i kanske 5 min och då rann det diarré ur mig hela tiden. När jag kom tillbaka till bilen visade det sig ha gått 30 minuter. Har ej ätit läkerol sedan detta skedde.
Citera
2020-12-28, 23:45
Moderator
rotadents avatar
När jag en period hade problem med trög mage i samband med ett kirugiskt ingrepp och jävligt knepig kosthållning så käkade jag obscena mängder lakrits-Läkerol. De hjälpte mig i alla fall att få fart på grejerna och normalisera situationen en aning. Lakrits ska väl också vara laxerande så det var nog en kombinationseffekt. Dessutom var det gott.
Citera
2021-01-02, 00:08
Medlem
Peppermills avatar
Haribo sockerfria björnar, har man hört folk säga att dom blir riktigt risiga i kistan av också.
Säkert sorbitol eller liknande som skulle kunna vara gemensamma nämnaren.
Citera
2021-01-07, 21:13
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:

Nej. Aspartam har ingen laxerande effekt. Boven i dramat är oftast sorbitol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in