2020-12-02, 19:09
Medlem
SlagenSvensks avatar
Hej!

Har ni märkt att magen kan gå igång om man äter några halstabletter? Jag fick ett trepack av fishermans friend och börja suga å tugga efter ett tag började mage puttra, några timmar senare blev det muggen.

Jag vill minnas att min mormor åt både sviskon också halstabletter för andedräktens skull, morsan sade att hon hade hård mage. Inget man tänkte på då, men nu förstår jag varför!

"gummi arabicum som utvinns ur mjölksaften av acaciaträdet ger Läkerolpastillen sin mjuka och tuggvänliga konsistens. Överdriven konsumtion kan ha en laxerande verkan"

https://www.mat.se/butik/bon-bons-lakerol-2p

Vad har ni för erfarenheter av halstabletters laxerande verkan? Berätta gärna varför ni äter dem, om ni inte bara äter dem för friska smaken utan oxå för att få igång baken.

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2020-12-02 kl. 19:17.
Citera
2020-12-02, 19:14
Medlem
Yes, åt häromdagen två paket läkerol bara för att dom är så jävla goda. Magen började puttra i någon timme sen efter det blev det toaletten.

Så ja laxerande är dom helt klart.
Citera
2020-12-02, 19:16
Medlem
En polares farsa hade fått tag på en jävla massa tuggummipaket när vi var små. Vi tuggade så mycket vi orkade en dag sen fick vi avlösa varandra på tronen. Inte halstabletter dock men tillräckligt lika.
Citera
2020-12-02, 19:19
Medlem
Det är inte halstabletter i sig, det är sötningsmedel aspartam som ger den laxerande effekten, ifall det rör sig om sockerfria tabletter.
Citera
2020-12-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Hej!

Har ni märkt att magen kan gå igång om man äter några halstabletter? Jag fick ett trepack av fishermans friend och börja suga å tugga efter ett tag började mage puttra, några timmar senare blev det muggen.

Jag vill minnas att min mormor åt både sviskon också halstabletter för andedräktens skull, morsan sade att hon hade hård mage. Inget man tänkte på då, men nu förstår jag varför!

"gummi arabicum som utvinns ur mjölksaften av acaciaträdet ger Läkerolpastillen sin mjuka och tuggvänliga konsistens. Överdriven konsumtion kan ha en laxerande verkan"

https://www.mat.se/butik/bon-bons-lakerol-2p

Vad har ni för erfarenheter av halstabletters laxerande verkan? Berätta gärna varför ni äter dem, om ni inte bara äter dem för friska smaken utan oxå för att få igång baken.

/SS

Har ofrivilligt testat att överdosera Fishermans.
Intag av ett paket på 30 min gar utlovad turbolaxeffekt enligt varningstexten i det finstilta.
Citera
2020-12-02, 19:21
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av got2bfree
Yes, åt häromdagen två paket läkerol bara för att dom är så jävla goda. Magen började puttra i någon timme sen efter det blev det toaletten.

Så ja laxerande är dom helt klart.

Ha, ha! Två flugor i en smäll liksom, först är det friskt o gott sedan går magen igång.

Jag sög på fishermans friend som sagt, tänker pröva andra märken för att se vilka som är friskast, starkast, mest laxerande.

Återkommer med rapporter.

Citat:
Ursprungligen postat av Naturdiet
Har ofrivilligt testat att överdosera Fishermans.
Intag av ett paket på 30 min gar utlovad turbolaxeffekt enligt varningstexten i det finstilta.

30 minuter? Jag åt ett paket på några timmar, det måste ha varit jobbigt.

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2020-12-02 kl. 19:23.
Citera
2020-12-02, 19:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag fick ett trepack av fishermans friend och börja suga å tugga efter ett tag började mage puttra, några timmar senare blev det muggen.
Tror alla varianter av Fishermans Friend innehåller en hel del sorbitol, vilket kan vara laxerande. Står antagligen även på påsen/paketet.

Tittar man under "Dosering & användning" vid produkten hos Apotea, så står det:
Citat:
Kan ha laxerande affekt vid överdosering.
https://www.apotea.se/fishermans-friend-original-25-g
Citera
2020-12-02, 19:23
Medlem
När jag gjorde lumpen så skulle en kille testa detta. Tror han åt tio askar Läkerol efter varandra och han fick bara jävligt ont i magen och när han väl sket typ dagen efter var det enligt honom löst och kolsvart. Men att det skulle ha någon laxerande verkan vill jag inte påstå. Är väl iofs från person till person.
Citera
2020-12-02, 19:27
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror alla varianter av Fishermans Friend innehåller en hel del sorbitol, vilket kan vara laxerande. Står antagligen även på påsen/paketet.

Tittar man under "Dosering & användning" vid produkten hos Apotea, så står det:
https://www.apotea.se/fishermans-friend-original-25-g

Det var inget jag tänkte på, godis som godis, nu vet jag bättre.

Fast det borde vara skillnad på olika halstabletter eller hur? Jag menar inte att få igång magen, de flesta äter dem för friska smaken, men det borde finnas en hel del erferenheter av vilka märken som laxerar mest.
Lite som att man kan jämföra vilka som är starkast, ger bäst andedräkt os.v.

/SS
Citera
2020-12-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ha, ha! Två flugor i en smäll liksom, först är det friskt o gott sedan går magen igång.

Jag sög på fishermans friend som sagt, tänker pröva andra märken för att se vilka som är friskast, starkast, mest laxerande.

Återkommer med rapporter.

30 minuter? Jag åt ett paket på några timmar, det måste ha varit jobbigt.

/SS

Yes ett tips är läkerol påsarna du kan köpa. Brukar köpa en smak orange spiritz och en salty liqourice. Tar sedan två stycken orange och en lakrits samtidigt och äter då det blir perfekt kombo. Tar du en orange och en lakrits så tar lakritsen över. Brukar även applicera detta på tutti frutti tablettask och salta katter. 😁
Citera
2020-12-02, 19:30
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av got2bfree
Yes ett tips är läkerol påsarna du kan köpa. Brukar köpa en smak orange spiritz och en salty liqourice. Tar sedan två stycken orange och en lakrits samtidigt och äter då det blir perfekt kombo. Tar du en orange och en lakrits så tar lakritsen över. Brukar även applicera detta på tutti frutti tablettask och salta katter. 😁

Ska pröva, visste inte det fanns så mycket kunskap i ett sådant litet ämne, fast min värld är inte stor

/SS
Citera
2020-12-02, 19:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Fast det borde vara skillnad på olika halstabletter eller hur?
Du får välja halstabletter med vanligt socker istället för de med laxerande sötningsmedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in