2020-12-01, 21:07
Medlem
...spara hälften för senare. Hörde att det framkallar kemikalier som orsakar cancer. Kan vara tobaksindustrin som startade ryktet, då man faktiskt minskar rökandet på detta sätt avsevärt.

Någon som vet mer om det, om det verkligen finns studier bakom påståendet.
Citera
2020-12-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reboot33
...spara hälften för senare. Hörde att det framkallar kemikalier som orsakar cancer. Kan vara tobaksindustrin som startade ryktet, då man faktiskt minskar rökandet på detta sätt avsevärt.

Någon som vet mer om det, om det verkligen finns studier bakom påståendet.

Finns flera hundra cancerframkallande ämnen i cigarettrök, så om du pausar lite i rökandet så är det nog en bra grej.

Själv pausar jag aldrig. Då drar man bara ut på lidandet.
Citera
2020-12-01, 21:20
Medlem
beardbraids avatar
Rulla egna av bra tobak så funkar det fint. All förbränning orsakar cancerframkallande kemikalier, skulle säga att det är bättre att du röker lite av nåt starkt, än en hel cigg av nåt svagt.
Citera
2020-12-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Rulla egna av bra tobak så funkar det fint. All förbränning orsakar cancerframkallande kemikalier, skulle säga att det är bättre att du röker lite av nåt starkt, än en hel cigg av nåt svagt.

Besvarar min fråga noll. Men ok.
Citera
2020-12-01, 22:24
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reboot33
Besvarar min fråga noll. Men ok.

Vill du diskutera vad som bildas vid vilken förbränningstemperatur eller vid förekomst av constructed sheet? Att industricigg har hål i filtret gör ju att man får mer drag så högre tempo men mindre rök. Undvik reconstructed sheet hur som helst. Det är tobaksindustrins ploj nummer ett och de skiter i om du röker fimpar tror jag. Sura saker som cigg smakar sällan bra ändå, etiketten säger ju att det är äckligt att göra med cigg men inte med cigarrer.
Citera
2020-12-01, 22:24
Medlem
Tycker bara själva doften av en halvrökt cigarett är avskräckande, smaken är än värre! Men det kanske inte är därför rökarna röker? Själv gillar jag någon god ciggar, eller kanske cigariller. Aldrig förstått grejen med cigaretter.
Citera
2020-12-01, 22:38
Medlem
Ttoclaws avatar
Vadå, du röker men du är rädd för cancer?
Citera
2020-12-01, 22:49
Bannlyst
Det är precis lika giftigt om inte giftigare att röka den andra halvan senare eftersom filtret då inte presterar på toppnivå. Sen är det ju snuskigt att bära omkring på halvrökta cigg som ger ifrån sig odör.

Nej för fan, ska du röka så rök ordentligt eller låt bli helt.
Citera
2020-12-01, 23:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Frågan är intressant. Någonting händer ju med tobaken även om den slocknat. En cigarr eller pipa kan tändas om efter en viss tid och fortfarande smaka lika bra, men väntar man tillräckligt länge så blir smaken dålig.
Detta talar för att någon kemisk process pågår även då tobaken slocknat.
Huruvida det skulle ha någon betydelse för producerandet av cancerframkallande ämnen vid återtändandet har jag däremot ingen aning om.
Citera
2020-12-06, 18:18
Medlem
Bum1s avatar
Funkar det om man blåser ut genom ciggen precis när den slocknar? Då borde man ju få ut den kvarvarande röken.
Citera
2020-12-06, 18:20
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Frågan är intressant. Någonting händer ju med tobaken även om den slocknat. En cigarr eller pipa kan tändas om efter en viss tid och fortfarande smaka lika bra, men väntar man tillräckligt länge så blir smaken dålig.
Detta talar för att någon kemisk process pågår även då tobaken slocknat.

Är det kanske snarare den svalnade röken som ligger kvar i tobaken som stinker och förstör all smak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in