2006-05-17, 03:01
Medlem
-Q-s avatar
Denna borde ligga i feedback men jag kan inte starta någon ny tråd där (?)

Tänkte på att Uttråkad blev bannad pga att hon sa att hon inte var myndig: http://www.flashback.org/showpost.php?p=3251423&postcount=71

Man kan ju omyndigförklaras etc så att säga att man inte är myndig betyder inte att man är under 18år. Så egentligen borde det inte leda till bann eller?
Det är ju inte myndiggräns utan just 18-årsgräns.
Citera
2006-05-17, 03:14
Medlem
hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-

Tänkte på att Uttråkad blev bannad pga att hon sa att hon inte var myndig: http://www.flashback.org/showpost.php?p=3251423&postcount=71

Man kan ju omyndigförklaras etc så att säga att man inte är myndig betyder inte att man är under 18år. Så egentligen borde det inte leda till bann eller?

Nja.. myndig är man när man fyller 18.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Myndig
Citera
2006-05-17, 03:16
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-

Är det inte lite väl långsökt? Hur ofta blir människor omyndigförklarad i Sverige egentligen? Att man säger att man inte är myndig behöver ju inte betyda att man är under arton, men hur troligt är det egentligen? Solklar ban i mina ögon.
Citera
2006-05-17, 03:18
Medlem
mjohanssons avatar
Myndig är du från den dagen du fyller 18 år. Detta leder till slutsatsen: Är du under 18 år är du omyndig.
Citera
2006-05-17, 03:20
Medlem
Carcasss avatar
Men.. läser ni inte vad -Q- skriver?

Citat:
Man kan ju omyndigförklaras etc så att säga att man inte är myndig betyder inte att man är under 18år.

Lite klumpigt formulerat kanske, men -Q- syftar ju på att man inte behöver vara under arton för att inte vara myndig. Dvs, att man blivit omyndigförklarad. Långsökt som fan, men ändå...
Citera
2006-05-17, 03:23
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
På vilket sätt kan man omyndigförklaras utan att det syftas på om du är under 18 år?

Tänker ni på byxmyndig måhända? Det är ett helt annat ord; myndig - byxmyndig: se, tre helt nya bokstäver i det sistnämnda.
Citera
2006-05-17, 03:26
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
På vilket sätt kan man omyndigförklaras utan att det syftas på om du är över eller under 18 år?

Tänker ni på byxmyndig måhända? Det är ett helt annat ord; myndig - byxmyndig: se, tre helt nya bokstäver i det sistnämnda.

Är man mentalt efterbliven/sinnesjuk så kan man omyndigförklaras. Jag tror det är ytterst ovanligt, men det går, såvitt jag vet. Begreppet ”omyndigförklarad” avskaffades förvisso 1989 och ersattes med förvaltarskap, men såvitt jag förstått det så betyder det exakt samma sak. Dvs, du kan vara 65 år gammal men i samma veva inte vara myndig. Det är vad -Q- syftar på. Termen används fortfarande, även om begreppet avskaffats. Eller nåt.
Citera
2006-05-17, 03:28
Medlem
mpees avatar
Admin har rätt att bannlysa en användare som han anser olämplig, och som inte tillför forumet något kvalitetsmässigt.

Tror en omyndighetsförklarad skulle ryka ganska snabbt ändå.
Citera
2006-05-17, 03:32
Medlem
hakans avatar
Citat:

Lite klumpigt formulerat kanske, men -Q- syftar ju på att man inte behöver vara under arton för att inte vara myndig. Dvs, att man blivit omyndigförklarad. Långsökt som fan, men ändå...

Sant så sant.. men för att omyndigförklaras krävs en hel del,
som t ex en sjukdom eller ett begåvningshandikapp som gör att personen inte förmår att ta ansvar för sin egen situation.

Så verkar ju inte fallet vara med Uttråkad
Citera
2006-05-17, 03:35
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakan
Sant så sant.. men för att omyndigförklaras krävs en hel del,
som t ex en sjukdom eller ett begåvningshandikapp som gör att personen inte förmår att ta ansvar för sin egen situation.

Så verkar ju inte fallet vara med Uttråkad

Jag läste inlägget där Uttråkad erkände att h*n inte var myndig. Det skulle inte förvåna mig om denna person blivit omyndigförklarad.

Omyndig:
Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
som icke uppnått lagstadgad myndig- hetsålder (o. därför saknar full rättslig hand- lingsförmåga) l. (om person som uppnått myndig ålder) som gm domstols beslut av särskilda skäl (t. ex. ålderdomssvaghet, sinnessjukdom, slöseri o. d.) förklarats sakna (full) rättskapacitet (o. därför ställts under förmyndare); äv. (numera bl. mera tillf.) med tanke på underårig persons särställning i straffrättsligt avseende; ofta substantiverat;
Citera
2006-05-17, 03:36
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Är man mentalt efterbliven/sinnesjuk så kan man omyndigförklaras. Jag tror det är ytterst ovanligt, men det går, såvitt jag vet. Begreppet ”omyndigförklarad” avskaffades förvisso 1989 och ersattes med förvaltarskap, men såvitt jag förstått det så betyder det exakt samma sak. Dvs, du kan vara 65 år gammal men i samma veva inte vara myndig. Det är vad -Q- syftar på. Termen används fortfarande, även om begreppet avskaffats. Eller nåt.
Jasså, där ser man. Men som du själv säger avskaffades detta begrepp 1989. Sist jag tittade på datorklockan var det år 2006, men vad vet jag.. den kanske går fel

Du talar åt trådskaparen nu förövrigt, är det verkligen det du skriver som -Q- syftar på?

-Q-: Förtydling tack!
Citera
2006-05-17, 03:38
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Jasså, där ser man. Men som du själv säger avskaffades detta begrepp 1989. Sist jag tittade på datorklockan var det år 2006, men vad vet jag.. den kanske går fel

Du talar åt trådskaparen nu förövrigt, är det verkligen det du skriver som -Q- syftar på?

-Q-: Förtydling tack!

Det måste vara det trådskaparen syftar på. Det kan inte vara någonting annat! Om så är fallet borde -Q- omyndigförklaras!

Även om begreppet avskaffades 89 så betyder det inte per automatik att man inte använder sig av ordet längre. Dvs, är man ställd under förvaltarskap så är man inte myndig, vilket leder till att man blivit vad man kallar för omyndigförklarad.

edit: förtydligande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in