2020-11-30, 13:04
Medlem
Hej!

Jag är en väldigt nyfiken person vilket har gjort ibland att jag kollar omkring där jag inte borde. Bor tillsammans med en lilla syster vid 13 års ålders. En dag så gick jag in i hennes rum för att kolla ut genom fönstret eftersom jag trodde att något var hemma, när jag sedan skulle gå ut från hennes rum såg jag en glasburk sitta inne i hennes garderob fylld med lappar som hon skrivit på och lagt ner i burken. Jag kunde inte låta bli så jag öppnade och tänkte läsa bara en lapp av de 20-tals lappar som fanns i, bara för att se vad det handlade om. Oftast brukar man skriva ner glada händelser och lägga ner i en sån burk men hon hade gjort tvärtom.

Jag läste lappen och då hade hon skrivit ett helt papper om att hon tycker hon är ful, tjock, värdelös och att hon borde ta livet av sig, att ingen vill ha henne i världen, att inget kommer någonsin bli bättre och olika sätt som hon tänkt på hur hon kan ta livet av sig. Hon skrev också att hon inte vågade göra något som att tex hoppa framför ett tåg men att hon har tänkt på det.

När jag insåg det här la jag direkt burken tillbaka och då hade jag två val att välja mellan...

1) Låta det vara. Om hon skulle få reda på att något eller jag har läst det så kan det göra henne väldigt ont.

2) Läsa igenom alla eller de flesta för att hitta saker som jag kan använda för att hjälpa henne, att må bättre bland annat.

Hon går redan till en psykolog och har gjort det sen hon var liten. Hennes mamma vet att hon har haft en jobbigt uppväxt med en farsa som har varit elaka mot henne. Mamman vet att hon mår dåligt och försöker komma ner och trösta henne vilket hon har skrivit på en av lapparna att hon mår mycket bättre utav. Tror dock inte att mamman har sett den här burken och att hon vet hur hon faktiskt mår och att hon skriver mycket om självmord.

Vad ska jag göra? Några råd?
Citera
2020-11-30, 13:14
Medlem
Den där glasburken är ett rop på hjälp. Om du upplever henne som suicidal så måste hon konfronteras med det. Är man svårt suicidal är det inläggning som gäller innan det är för sent.
Citera
2020-11-30, 13:19
Medlem
Kaffesmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StRiKeR072

Hej på dig! Först kan jag säga att jag tycker att det är fint att du bryr dig så om din syster och att det är tråkigt att hon mår så dåligt vid en sådan ung ålder! Om hon inte vet om att du har läst lapparna i burken är en sak du kan göra att kommentera på saker hon skrivit, fast det motsatta.

Till exempel: Hon har skrivit att hon är tjock, du kan då kanske fint lägga in en kommentar om att hon gått ner i vikt

eller

Hon skriver att ingen tycker om henne, du kanske kan säga att du gör det

Kanske inte på ett sätt så det blir superuppenbart, men nog för att hon ska lägga märke till det. Det svårt dethär med psykisk ohälsa, men jag tror det är bra att på ett sansat vis visa att man bryr sig. Det kan man nog komma långt med. Uppdatera gärna hur det blir oavsett!
Citera
2020-11-30, 13:31
Medlem
Carnills avatar
Så tragiskt att läsa att hon mår så dåligt. Jag tror att hon någonstans vill att någon ska läsa lapparna. Annars hade hon inte haft burken så synlig. Tror absolut att det är ett rop på hjälp.

Sen är ju fråga vad/hur du ska göra..Vet inte hur gammal du är heller. Om du kan prata med era föräldrar om det här så ska du ju göra det. Annars vänd dig till någon annan vuxen som ni har bra kontakt med. Innan dom vuxna ( och ev du ) pratar med henne så tycker jag att du ska säga precis som det är till henne, att du blev nyfiken och öppnade och läste lapparna. Börja inte ljuga.

Hoppas att hon kan få professionell hjälp.
Citera
2020-11-30, 13:31
Bannlyst
Citat:
Hon går redan till en psykolog och har gjort det sen hon var liten. Hennes mamma vet att hon har haft en jobbigt uppväxt med en farsa som har varit elaka mot henne. Mamman vet att hon mår dåligt och försöker komma ner och trösta henne vilket hon har skrivit på en av lapparna att hon mår mycket bättre utav. Tror dock inte att mamman har sett den här burken och att hon vet hur hon faktiskt mår och att hon skriver mycket om självmord.

Du tycker inte hela grejen är lite underlig med en burk och lappar?
Tänk om det faktiskt är något som denna psykologen sagt att om hon har en tanke så ska hon skriva ner det på en lapp och lägg det i burken för att göra någon ritual så tankarna flyttas och stängs in i en burk.
Vem fan vet? Ja inte du.

Men vad du som syskon kan göra är att umgås med din lillasyster och hitta på saker, en förälder är töntigt att umgås med i den åldern men inte ett äldre syskon.
Citera
2020-11-30, 13:38
Medlem
LostinDarknesss avatar
Vi vet ju inte vad hon och psykologen har kommit överens om? Kanske hon ska skriva ner allt negativt och lägga i glasburken för att elda upp lapparna en dag? Jag vet inte.

Tror det kan vara väldigt känsligt om hon får veta att någon har gått igenom lapparna och vem som har gjort det.

O att bara säga till någon att du "visst tycker om dig" hjälper föga när man mår dåligt.

Mitt tips är att du trots det jag skrev är att du skriver något fint på en lite större lapp eller i annan färg och lägger i glasburken. Skriv heller inte vem det är och försök skriva så hon inte kan läsa av handstilen.

Det kommer antagligen att göra att hon tänker att det va pinsamt att någon annan läst lapparna, men samtidigt kommer hon nog bli väldigt glad. Och då hon inte vet vem som skrev det så lär hon bli mer uppmärksam efter "posetiva tecken" ifrån er inom hemmet, vilket gör att hon kommer leta efter de små posetiva sakerna och på så sätt kanske man börja kicka igång hennes glädje sakta men säkert igen.

Sen lägg en lapp i veckan i den där burken med snälla och posetiva saker om henne! O har hon gömt burken eller tagit bort den så ställ dit en egen burk på samma plats!
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-11-30 kl. 13:41.
Citera
2020-11-30, 15:22
Medlem
Väldigt intressanta svar och tack för det! Det där med att lägga positiva lappar i burken låter väldigt intressant. Sen har jag inte eller vet inte något om Psykologi som en Psykolog som har studerat i alla år vet. Däremot vet jag lite om hjärnan och nervbanorna och att tänka ofta på något förstärker de nervbanorna mer vilket gör att det blir svårare och svårare att komma ifrån. Så då känns det lite konstigt om det kommer från en Psykolog. Den enda förklaringen kan vara att när tankarna dyker upp så skriver man ner det, lägger ner det och sen glömmer bort det. Men känns mer som att en Psykolog skulle rekommendera samma sak fast för bra saker osv. Dessutom stod det på en, bara en lapp att hon var nöjd med hur hon ser ut. Så då är det faktiskt inte bara negativa saker i burken.

Kommer garanterat att försöka öka vår relation och komplimentera henne mer framöver.
Senast redigerad av StRiKeR072 2020-11-30 kl. 16:03.
Citera
2020-11-30, 16:36
Medlem
Ett rop på hjälp.. Den mentala ohälsan ökar drastiskt bland unga och bör vara en stor prioritering att jobba med.. Att se roten till det ökade mentala ohälsan. Går man till läkaren och säger att man har haft det tufft är det antidepressiva läkemedel man blir erbjuden först.

Prata med henne, var närvarande, lyssna och gör allt du kan för att få henne må bättre om du kan. Annars finns hjälp från andra håll.. Lider med dig och med alla andra som lider... <3
Citera
2020-11-30, 19:25
Medlem
Ziayas avatar
Prata med henne och var ett stöd bara. Inte så att du glömmer dig själv men gör det du kan.
Fint att du bryr dig.
Citera
2020-12-02, 14:19
Medlem
Tack
Citera
2020-12-02, 14:26
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Hon går redan till en psykolog och har gjort det sen hon var liten. Hennes mamma vet att hon har haft en jobbigt uppväxt med en farsa som har varit elaka mot henne... hon skriver mycket om självmord.

En tonåring ska inte älta sina pubertetsupplevelser med psykologer och psykiatriker. Hon är 13 år och kommer att bli riktigt snygg och sexig när tuttarna och formerna utvecklas. Då kommer också killarna. (samt första kärleken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in