2020-11-30, 12:34
Medlem
Säkerhetsåtgärderna går ibland för långt. Koder till både mitt Googlekonto och mitt gmailkonto upphör ibland att gälla. Google skickar sexsiffriga återställningskoder som SMS till min mobil, men ingen av dessa koder har hittills fungerat. Googlekontot vet jag inte så mycket om, men gmailadressen, som jag haft länge, är väldigt viktig för mig. Inte minst i föreningssammanhang. Vill inte byta. Vad gör man?
Citera
2020-11-30, 12:35
Medlem
salxars avatar
Om du får 2FA koder och de inte fungerar till kontot har du uppenbarligen fuckat upp någonstans. Säkert du loggar in på rätt konto?
Citera
2020-11-30, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morganat
Säkerhetsåtgärderna går ibland för långt. Koder till både mitt Googlekonto och mitt gmailkonto upphör ibland att gälla. Google skickar sexsiffriga återställningskoder som SMS till min mobil, men ingen av dessa koder har hittills fungerat. Googlekontot vet jag inte så mycket om, men gmailadressen, som jag haft länge, är väldigt viktig för mig. Inte minst i föreningssammanhang. Vill inte byta. Vad gör man?

Vadå varför händer de? Du tycker inte att hela den grejen är märklig?
Du borde ju ha en mail på ett annat ställe ifall du blir av med mobilen eller liknande, som kan vara ett alternativ till återställa kontot.

Men varför du måste återställa lösenordet är ju bra konstigt , eller vad du pratar om att de upphör att gälla.
Citera
2020-11-30, 13:42
Medlem
salxars avatar
Förresten, vad menar du med att kontot slutar gälla? Är det ett företagskonto? Eller kör du med VPN så de ber dig byta lösenord titt som tätt?
Citera
2020-11-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vadå varför händer de? Du tycker inte att hela den grejen är märklig?
Du borde ju ha en mail på ett annat ställe ifall du blir av med mobilen eller liknande, som kan vara ett alternativ till återställa kontot.

Men varför du måste återställa lösenordet är ju bra konstigt , eller vad du pratar om att de upphör att gälla.

Därför att jag efter ett tag flera gånger får meddelandet att lösenordet är fel. Jag försöker då byta lösenordet. Som SMS får jag en återställningskod på min mobil. Allt oftare säger Google att jag återgett "fel" återställningskod. Väldigt tidsödande. Ytterst stressande. Nu kommer jag inte in alls vare sig på mitt Googlekonto eller mitt G-mailkonto. Tja vad gör man? Ska man öppna ett microsoftkonto istället? Har inte hört talas om att man ska hålla sig med flera e-mailadresser.
Citera
2020-11-30, 13:45
Medlem
salxars avatar
Citat:
Därför att jag efter ett tag flera gånger får meddelandet att lösenordet är fel. Jag försöker då byta lösenordet. Som SMS får jag en återställningskod på min mobil. Allt oftare säger Google att jag återgett "fel" återställningskod. Väldigt tidsödande. Ytterst stressande. Nu kommer jag inte in alls vare sig på mitt Googlekonto eller mitt G-mailkonto. Tja vad gör man? Ska man öppna ett microsoftkonto istället? Har inte hört talas om att man ska hålla sig med flera e-mailadresser.
Testa skriv rätt lösenord nästa gång så ska du se att det fungerar. Spara lösenordet i anteckningar och liknande och klistra in det varje gång du loggar in så ska du se att problemet löser sig självt. Dock fattar jag inte varför du måste logga in så himla ofta.

Googlekonto och Gmail är samma sak.

Testa att ta bättre hand om ditt konto så ska du se att problemet löser sig. Det är knappast fel hos Googles sida om du är den enda drabbad.
Citera
2020-11-30, 13:57
Bannlyst
Citat:

Men G-mail och Google-kontot har ju samma lösenord så det är ju ganska självklart att du inte kommer in.
Låter ju som du inte kan ditt lösenord och klantar dig, så spelar ju ingen större roll vad du har för något.

Jag menar att du ska ha ditt Google-konto länkat till en annan mail för återställning om du tappar mobilen eller något sånt. T.ex kan du ha protonmail.

Du skriver ner lösenorden du behöver någonstans på papper som du kan ha bland viktiga papper, så sätt om något händer som mobil eller dator kraschar så har nedskrivet saker icke-digitalt ifall något händer.

Om du angett fel återställningskod så får du väl bara be om en ny helt enkelt, de hade ju varit mycket krångligare om du inte fick en kod alls.
Citera
2020-11-30, 14:43
Medlem
Citat:

Jag menar att du ska ha ditt Google-konto länkat till en annan mail för återställning om du tappar mobilen eller något sånt. T.ex kan du ha protonmail.

Hej igen twingdoll och tack för svar. Jag försökte nyss öppna ett protonkonto. Men får inte användarnamnet godkänt. Min g-mailadress kommer upp som förslag till användarnamn, men godkänns sedan inte av proton. Vilka regler gäller för användarnamn? Väldigt knepigt.
Citera
2020-11-30, 14:50
Medlem
salxars avatar
Citat:
Hej igen twingdoll och tack för svar. Jag försökte nyss öppna ett protonkonto. Men får inte användarnamnet godkänt. Min g-mailadress kommer upp som förslag till användarnamn, men godkänns sedan inte av proton. Vilka regler gäller för användarnamn? Väldigt knepigt.
Är du säker på att du inte surfar med VPN eller Tor? Visste inte ens att Proton kunde neka ett konto.

Testa Tutanota, om den inte heller fungerar gör du något fel.
http://tutanota.com/
Citera
2020-11-30, 15:19
Bannlyst
Citat:

Hej
Kan det vara så att användarnamnet är upptaget? Du kan inte använda @gmail.com eller något liknande.
Skulle jag registrera mig där så blir de väl tex twigdoll som användarnamn och så blir mailadressen twigdoll@protonmail.com

jag skriver alltså inte in att jag vill ha twigdoll@protonmail.com som användarnamn.
Citera
2020-11-30, 15:25
Medlem
Citat:
Hej
Kan det vara så att användarnamnet är upptaget? Du kan inte använda @gmail.com eller något liknande.
Skulle jag registrera mig där så blir de väl tex twigdoll som användarnamn och så blir mailadressen twigdoll@protonmail.com

jag skriver alltså inte in att jag vill ha twigdoll@protonmail.com som användarnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Är du säker på att du inte surfar med VPN eller Tor? Visste inte ens att Proton kunde neka ett konto.

Testa Tutanota, om den inte heller fungerar gör du något fel.
http://tutanota.com/

Men varför föreslår Proton min g-mailadress, om den är upptagen? Om den är avstängd av Google, så vet väl inte Proton något det? Anonymitetstjänsterna Tor och VPN har jag nog inte i min dator.
Citera
2020-11-30, 15:29
Bannlyst
Citat:
Men varför föreslår Proton min g-mailadress, om den är upptagen? Om den är avstängd av Google, så vet väl inte Proton något det? Anonymitetstjänsterna Tor och VPN har jag nog inte i min dator.

Säkert något sånt där dumt som datorn gör ibland bara med att fylla i automatiskt , datorn ska aldrig ge förslag till användarnamn de är något du missförstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in