2020-11-28, 16:00
Medlem
Hej, jag skulle vilja kunna scanna mina kvitton så att jag kan få all eller den mesta av datan som finns på dem digitalt, utan att behöva skriva in alla artiklar för hand.

Jag har sätt att det finns tjänster som riktar sig till företag där man kan ta en bild på kvittot för att skicka in dessa till ekonomiavdelningen när man har gjort utlägg. Några exempel på dessa är Expensify och Blikk, men dessa kan i bästa fall endast läsa av totalbeloppet på kvittot, vilket är rätt värdelöst i mitt fall då jag redan har totalbeloppet bland mina transaktioner på banken.

Det jag vill är att kunna scanna alla artiklar på kvittot, så att jag kan få en bättre överblick än bara totalsumman. Det som vore mest relevant, vore att kunna scanna matkvitton från t.ex. ICA eller Coop så att jag kan se exakt vilka varor som jag har handlar och hur mycket dessa kostade, då maten är den största variabla kostnaden för mig.

Är det någon som vet ifall det finns en sådan tjänst?
Citera
2020-11-28, 16:03
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin36
Hej, jag skulle vilja kunna scanna mina kvitton så att jag kan få all eller den mesta av datan som finns på dem digitalt, utan att behöva skriva in alla artiklar för hand.

Jag har sätt att det finns tjänster som riktar sig till företag där man kan ta en bild på kvittot för att skicka in dessa till ekonomiavdelningen när man har gjort utlägg. Några exempel på dessa är Expensify och Blikk, men dessa kan i bästa fall endast läsa av totalbeloppet på kvittot, vilket är rätt värdelöst i mitt fall då jag redan har totalbeloppet bland mina transaktioner på banken.

Det jag vill är att kunna scanna alla artiklar på kvittot, så att jag kan få en bättre överblick än bara totalsumman. Det som vore mest relevant, vore att kunna scanna matkvitton från t.ex. ICA eller Coop så att jag kan se exakt vilka varor som jag har handlar och hur mycket dessa kostade, då maten är den största variabla kostnaden för mig.

Är det någon som vet ifall det finns en sådan tjänst?

Du kan få kvittot digitalt från Ica till Kivra
Citera
2020-11-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Du kan få kvittot digitalt från Ica till Kivra

Jo, det har jag fixat. Men tänkte ifall det fanns någon tjänst för att, antingen från digitala kvitton eller fysiska, få över det till exempelvis Excel.
Citera
2020-11-28, 16:14
Medlem
welcometorealitys avatar
Scanna kvittorna med din kopiator om du har en, jag har en App som heter HP Smart.
Citera
2020-11-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Scanna kvittorna med din kopiator om du har en, jag har en App som heter HP Smart.
Testa t.ex. Company Expense
Citera
2020-11-28, 16:19
Medlem
Dropbox har en scanning funktion och en annan app som heter Tinyscanner har funkat för mig, inte kvitton men andra dokukent, men det är väl sak samma. Dropbox är gratis om du inte vill ha extra utrymme medans tinyscanner kostar 50spänn efter en viss period.
Citera
2020-11-28, 16:23
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Tack, de ska jag göra
Citera
2020-11-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Dropbox har en scanning funktion och en annan app som heter Tinyscanner har funkat för mig, inte kvitton men andra dokukent, men det är väl sak samma. Dropbox är gratis om du inte vill ha extra utrymme medans tinyscanner kostar 50spänn efter en viss period.

Får du ut en PDF-fil där du kan kopiera text ifrån eller är det endast en bild? Ifall det är en bild, så hjälper det tyvärr inte så mycket, eftersom det fortfarande blir manuellt arbete att föra över texten från PDF-filen till Excel. Det jag letar efter är något som kan automatisera den här processen
Citera
2020-11-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

De verkar rikta sig mot företag. Men det kan vara värt ett försök ändå. Tack!
Citera
2020-11-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin36
Får du ut en PDF-fil där du kan kopiera text ifrån eller är det endast en bild? Ifall det är en bild, så hjälper det tyvärr inte så mycket, eftersom det fortfarande blir manuellt arbete att föra över texten från PDF-filen till Excel. Det jag letar efter är något som kan automatisera den här processen
Du får välja om du ska spara till PDF eller JPEG, om du kan kopiera texten därifrån vet jag inte.
Så är det iaf på dropbox, det var ett tag sedan jag använde tinyscanner.
Citera
2020-11-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Du får välja om du ska spara till PDF eller JPEG, om du kan kopiera texten därifrån vet jag inte.
Så är det iaf på dropbox, det var ett tag sedan jag använde tinyscanner.

Okej, tack för tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in