2020-11-28, 09:16
Medlem
Tjena_67s avatar
Hej,

Inom civilrätten används termen svek och jag har svårt att greppa innebörden.

Är svek en civilrättslig term för brottsligt förfarande?

Ifall vi t.ex. har ett scenario där Linda blivit pistolhotad av Pelle till att ingå ett avtal.

Linda anmäler till Sveriges "kapten klänning förening", Polisen, som istället för att öppna upp en FU avfärdar Linda.

Linda vill sedan göra avtalet icke gällande i domstol, kan hon då hävda sig ha blivit utsatt för svek som ogiltighetsförklarande grund?
Citera
2020-11-28, 09:29
Medlem
yz44s avatar
bryta förtroende
Citera
2020-11-28, 10:17
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
bryta förtroende
Är brott svek?
Citera
2020-11-28, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hej,

Inom civilrätten används termen svek och jag har svårt att greppa innebörden.

Är svek en civilrättslig term för brottsligt förfarande?

Ifall vi t.ex. har ett scenario där Linda blivit pistolhotad av Pelle till att ingå ett avtal.

Linda anmäler till Sveriges "kapten klänning förening", Polisen, som istället för att öppna upp en FU avfärdar Linda.

Linda vill sedan göra avtalet icke gällande i domstol, kan hon då hävda sig ha blivit utsatt för svek som ogiltighetsförklarande grund?

Enligt NE

"svek, inom juridiken omständighet som bl.a. medför att avtal som eljest skulle ha varit giltigt"

Detta är en sån sak jag själv får spader på , då förklaringen i sig inte är direkt utan då måste du förstå nästa juridik-term.
Att bara översätta termen till vanliga svenska funkar ju inte här.

Jag tror inte svek måste vara brottsligt utan kan röra sig om annat också.
Citera
2020-11-28, 14:45
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Att någon begår ett brott upplöser inte automatiskt en civilrättslig förpliktelse, därför finns även ogiltighetsgrunder avseende avtal som kommer till på otillbörligt sätt. Frågan kan alltså uppkomma oavsett om Polismyndigheten tar anmälan på allvar eller ej. Det är dock en annan sak att någon som döms för olaga tvång eller rån sällan försöker göra gällande ett avtal som en domstol har bedömt tillkommit på ett brottsligt vis.

Gällande begreppen så är avtalslagen en gammal lag och många av begreppen har använts sedan lång tid, vissa av begreppen överlappar den brottsliga definitionen men går ofta lite utanför. Svek och bedrägeri skiljer sig exempelvis då bedrägeri kräver att handlingen lett till vinning för gärningsmannen och skada för brottsoffret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in