2020-11-27, 22:25
Medlem
RedXs avatar
Jag har bara läst Stalker och tyckte att den var helt ok, men det är ju inte Dostojevski vi talar om.
Citera
2020-11-27, 22:42
Medlem
Nej, inte ens nära. Sjöwall wallö är dom enda svenska spänningsroman författare som har en chans på att kvala in.

Inte ens där kommer dom att månupplysta till höjdarna, såsom Poe.
Citera
2020-11-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nej, inte ens nära. Sjöwall wallö är dom enda svenska spänningsroman författare som har en chans på att kvala in.

Inte ens där kommer dom att månupplysta till höjdarna, såsom Poe.
Läs första sidan i Hypnotisören snälla... är det inte skrivande i världsklass vet jag inte vad som är...

Vad kan ha blivit bättre?
Citera
2020-11-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Läs första sidan i Hypnotisören snälla... är det inte skrivande i världsklass vet jag inte vad som är...

Först och främst, gör inte en sida världslitteratur.

Tillåt mej att tvivla på att någon läser kepler om femtio år, vilket brukar vara en ok standard för litteratur.

Priser och sånt kan det vara lite sin och så med, men beständighet är den rätta värdemätaren.
Citera
2020-11-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple

Kepler underskattar sina läsare och förklarar allt och lite till.
Citera
2020-11-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicoped
Hade dom inte skrivit så detaljrikt som dom gör så kanske böckerna inte haft samma "aura"...
Citera
2020-11-28, 09:12
Medlem
Nej Kepler är fruktansvärt överskattade. Bland det sämsta jag läst. Onödigt långa och onödigt omständiga beskrivningar av allt. Har för mig att det är ett extremt upprepande av allt hela tiden. Tyckte de här twisterna var lite kul först, men en ny varannat kapitel? Nej, det blev bara fånigt. Samt att huvudpersonen verkar vara nån goody two shoe superhuman som har kontakter precis över allt i hela världen...

Då skulle jag nog lägga Anders de la Mottes årstidskvarrtett högre än något makarna Androhil klämmer ur sig som Lars Kepler.
Citera
2020-11-28, 09:27
Medlem
sfrges avatar
Kepler-böckerna har sålts i ungefär 15 miljoner exemplar i 60 länder.
Men nån gigant är dom nog inte ute i världen.
Stieg Larsson och Henning Mankell är väl dom svenska författare som sålt mest böcker utomlands. Till och med Stephen King läser böcker från dom författarna har han sagt.

Men paret Ahndoril skrattar nog ändå varje gång dom går till och från bankomaten.
Har man sålt 15 miljoner böcker så är man snuskigt rik.
Citera
2020-11-29, 13:58
Medlem
Massajens avatar
Man kanske ska skilja på upplagesiffror och litterär kvalitet. Utan tvivel är Kepler lyckosam(ma). Passera en flygplats och du finner deras böcker tillsammans med Grisham och Clancy i pockethyllan. Och Läckberg och Larsson.
De senare överträffas ju av Kepler om man ser till litterära kvaliteter. Läckberg skriver lite som Nicke Lilltroll pratar, som Leif G W uttryckte det. Och Larsson skapade ju en något av en seriefigur som inte går att ta riktigt på allvar, men kan vara underhållande.

Kepler har ett bättre språk och en förmåga till suggestivt berättande. Men kompositionen håller inte alls. Och det gäller inte bara huvudtemat, utan även i detaljerna. Orealistiska på ett rent barnsligt sätt. Där påminner författarna om en sjundeklassare som försöker sig på att skriva deckare.
Citera
2020-11-29, 16:03
Medlem
Janos avatar
Ja, ts. Du har nog ganska låg standard om du anser att Kepler är av världsklass. Med det sagt så betyder inte det att Kepler böckerna skulle vara dåliga på något sätt. Tycker själv de är underhållande och bra. Iallafall de första. Efter Eldvittnet har de blivit lite sämre för varje ny bok enligt min mening.
Citera
2020-12-01, 08:15
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicoped

Nej, man kan inte nog underskatta den moderne läsaren. Dagens skola är slapp och ostrukturerad, så vanligt folk får inte lära sig att tänka kritiskt och nyfiket.
Mycket av den framgång som paret Lars Kepler åtnjuter, bygger just på deras inkludering av medelmåttor och den halvbildade stora massan. Sådan insikt ger resultat i försäljningssiffrorna.
Citera
2020-12-01, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nej, man kan inte nog underskatta den moderne läsaren. Dagens skola är slapp och ostrukturerad, så vanligt folk får inte lära sig att tänka kritiskt och nyfiket.
Mycket av den framgång som paret Lars Kepler åtnjuter, bygger just på deras inkludering av medelmåttor och den halvbildade stora massan. Sådan insikt ger resultat i försäljningssiffrorna.
Stämmer bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in