2020-11-27, 17:01
Medlem
Som titeln lyder. Det är så jävla mycket snack om att restaurangbranschen går under. Det börjar bli tröttsamt. Ja, det finns vissa branscher som lider mer än andra i denna pandemi och restaurang klarar sig inte utan gäster.
Men helt ärligt. Börjar det inte gå lite för långt. Staten kan göra något men inte hjälpa alla 100%. Det är väl ändå förståeligt?

NEJ! Tydligen inte. Jag jobbar själv som kock och har gjort det i snart 15 år. Någonstans så har många i restaurangbranschen tänkt att - äh jag behöver inte A-kassa eller facket för om jag är missnöjd så kan jag bara byta arbetsplats. Folk är alltid hungriga etc etc.

Men gissa vad bitches!! Corona kom och slog hårt på alla i hela världen.

Mina kollegor pratar om nya 22.00 regeln och att det är synd om branschen som inte får servera alkohol efter klockan 22. Och att det är ett EXTRA SLAG UNDER BÄLTET.

I olika restaurangsidor på facebook så rallierar folk och skriver - om inte vi får sälja sprit, varför får Systembolaget det?
- kan de inte stänga Systembolaget så vi ökar sälj?

Känner lite såhär.. GUBBEN OCH GUMMAN är det det inte bättre om folk handlar på systemet som inte kostar 4x så mycket av inköpspriset? Är inte det bättre för alla?

- men min restaurang bla bla bla

Känner bara HÅLL KÄFTEN!

Kan folk sluta ta det så jävla personligt och väx upp.

Det är inte bara folk restaurangbranschen som förlorat sina jobb. Känner mig less och frustrerad. Kan inte prata med mina kollegor om hur jag känner för de tar det så personligt.
Citera
2020-11-27, 17:12
Medlem
XaoqcHs avatar
Jag kan förstå branschens frustration när ens livsverk och arbete ligger i händerna på ett gäng inkompetenta politiker och tjänstemän. När reglerna tycks ändra från vecka till vecka medan kunderna försvinner. Både företagarna och anställda betalar skatt och har rätt att göra sig hörda, så varför skulle de inte klaga?
Citera
2020-11-27, 17:12
Medlem
Christopher.s avatar
Är som du säger flera branscher som bölar. Själv tycker jag restaurangerna borde enbart få ha take away som läget är just nu. Ja folk tappar intäkter, men det får vi leva med. Att sälja överprisad alkohol är inte samhällsviktig verksamhet, ja vissa krögare förlorar intäkter, och vissa arbetstagare får gå på a-kassa, men så får det vara.
Citera
2020-11-27, 17:13
Medlem
bombaccis avatar
de kanske är rädda för att förlora sina jobb eller att deras restauranger ska gå i konkurs?

Har hört att det ska vara corona säkert fram till kl 21.59 men befinner du dig på en restaurang kl 22.00 så är det corona och död som inträffar

Ungefär lika naivt att tro att bara för att butikerna i affärs centrumet stänger en timme tidigare så skulle det skydda mot corona, skulle ju snarare vara tvärtom, ju längre öppettider du har, desto mer kan kunderna hålla nere trängseln.
Citera
2020-11-27, 17:19
Medlem
note-its avatar
Nu är det ju så att det jobbar väldigt många lågutbildade i restaurangbranschen och på något sätt måste den ju därför få all stöd och hjälp den kan få. Även om det just nu känns som om vi hjälper dom att trampa vatten.
Citera
2020-11-27, 17:25
Medlem
HVIT.s avatar
Det är ju verkligen inte någon samhällsviktig funktion. Känns som att det är de överprisade storstadskrogarna som bölar mest, som tar 75 kr för kolsyrat kranvatten och sjudubbelt pris på alkohol. Lipa på, fattar inte varför man inte stänger totalt med undantag för avhämtning.
Citera
2020-11-27, 17:25
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subemelaradio
Som titeln lyder. Det är så jävla mycket snack om att restaurangbranschen går under. Det börjar bli tröttsamt. Ja, det finns vissa branscher som lider mer än andra i denna pandemi och restaurang klarar sig inte utan gäster.
Men helt ärligt. Börjar det inte gå lite för långt. Staten kan göra något men inte hjälpa alla 100%. Det är väl ändå förståeligt?

NEJ! Tydligen inte. Jag jobbar själv som kock och har gjort det i snart 15 år. Någonstans så har många i restaurangbranschen tänkt att - äh jag behöver inte A-kassa eller facket för om jag är missnöjd så kan jag bara byta arbetsplats. Folk är alltid hungriga etc etc.

Mina kollegor pratar om nya 22.00 regeln och att det är synd om branschen som inte får servera alkohol efter klockan 22. Och att det är ett EXTRA SLAG UNDER BÄLTET.

I olika restaurangsidor på facebook så rallierar folk och skriver - om inte vi får sälja sprit, varför får Systembolaget det?

Känner lite såhär.. GUBBEN OCH GUMMAN är det det inte bättre om folk handlar på systemet som inte kostar 4x så mycket av inköpspriset? Är inte det bättre för alla?

Känner bara HÅLL KÄFTEN!

Det är inte bara folk restaurangbranschen som förlorat sina jobb. Känner mig less och frustrerad. Kan inte prata med mina kollegor om hur jag känner för de tar det så personligt.

Precis. Det visar bara hur jävla bortskämda svenskar är. I Europa är många länder inne på sin andrac lockdown nu, när allt är totalstängt. Svenska restauratörer ska bara vara jävligt tacksamma att de får ha öppet alls.
Citera
2020-11-27, 17:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Fast lite skadeglad är man allt över alla krogar med dryga dörrvakter och snäsiga servitörer som går dåligt nu!

What goes around comes around!
Citera
2020-11-27, 17:29
Medlem
electiondays avatar
Fast om inkompetenta politiker skapar konkurser och arbetslöshet så har man rätt att klaga. Och facken skall man inte stödja.
Citera
2020-11-27, 17:41
Medlem
För varje krog som går i konkurs finns det minst 10 andra opportunister på tur som är villiga att ta över och driva verksamheten vidare i ny regi. Har svårt att känna det minsta sympati för de som nu gnäller. Ansvaret ligger på dom själva. Dom hade hela sommaren på sig att anpassa sig och växla om till hemleveranser, take-away eller någon annan lämplig lösning. Men nej, istället sitter ägarna med personal i sina tomma restauranger och gnäller för att inga kunder kommer genom dörrarna. Bristande affärssinne helt enkelt.
Citera
2020-11-27, 18:03
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subemelaradio

Känner bara HÅLL KÄFTEN!

Det här med "å ena sidan, å andra sidan" är inte riktigt din grej märker man.

"Jag känner bara"

En del av att växa upp är att lära sig empati och att vända och vrida på saker.

Mvh
Citera
2020-11-27, 18:26
Medlem
olasvenssons avatar
Restaurangbranschen behövs inte. Den har ingen viktig samhällsfunktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in