2020-11-27, 14:17
Medlem
Jag har fått chansen att köpa en mindre villa i Enskede av min kusins föräldrar, den är i behov av uppdatering men ingen stor renovering rent strukturellt.

Jag tänkte dock slita ut allt i källaren som nu fungerar som tvättstuga, och bygga en mindre lägenhet där nere, den kommer att ha egen ingång.

Problemet är att det är ganska lågt i tak och jag vill inte vara en asshole som hyr ut en äcklig bunker för 10 laxar i månaden, utan jag vill att det ska vara trivsamt för exempelvis en student.

Är det jäkligt krångligt att gräva ut en källare för att skapa mer takhöjd? Är det dyrare än att jag skulle få tillbaka kostnaden på ett år om hyran är ~4-5k per månad (utöver ytrenoveringskostnaden alltså) Ngn som gjort detta?
Citera
2020-11-27, 14:31
Medlem
321js avatar
https://www.byggstart.se/pris/grava-ut-kallare

Vad kostar det att gräva ut källare? Pris i 2020
Citera
2020-11-27, 14:41
Medlem
paerras avatar
Kan nog vara lite knöligt att gräva om huset står på betongplatta och den tas bort

Tror ett sånt här projekt kommer kosta mer än vad det smakar.
Men för all del. Ta dit en firma och be dom räkna på det
Citera
2020-11-27, 14:42
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Ska du gräva ut eller rensa ur källaren? Det är stor skillnad. Det låter som att du ska rensa ut det som finns och inreda en uthyrningsdel, finns det dörrhål i väggen är det nog inga större äventyr förutom om du ska höja taket/sänka golvet(vilket kanske går att göra vid utgrävning). Edit: läste länken ovan, du måste såklart riva ut allt innan du börjar gräva ut, syftningförståelsefel av mig. Tråkigt att läsa länken hur invecklat allt måste vara, och dyrt.

Lågt i tak är mysigt om du teglar upp väggarna och gör det till lite medeltida stuk, istället för att hyra ut sunkigt hyr du ut trendigt.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-11-27 kl. 14:47.
Citera
2020-11-27, 14:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1nky
Jag har fått chansen att köpa en mindre villa i Enskede av min kusins föräldrar, den är i behov av uppdatering men ingen stor renovering rent strukturellt.

Jag tänkte dock slita ut allt i källaren som nu fungerar som tvättstuga, och bygga en mindre lägenhet där nere, den kommer att ha egen ingång.

Problemet är att det är ganska lågt i tak och jag vill inte vara en asshole som hyr ut en äcklig bunker för 10 laxar i månaden, utan jag vill att det ska vara trivsamt för exempelvis en student.

Är det jäkligt krångligt att gräva ut en källare för att skapa mer takhöjd? Är det dyrare än att jag skulle få tillbaka kostnaden på ett år om hyran är ~4-5k per månad (utöver ytrenoveringskostnaden alltså) Ngn som gjort detta?

"Är det dyrare än att jag skulle få tillbaka kostnaden på ett år om hyran är ~4-5k per månad...?"

Du kommer inte att få tillbaka kostnaden på ett år.
Inte ens med en hyra på 10 000:- i månaden.
Senast redigerad av trottwell 2020-11-27 kl. 14:53.
Citera
2020-11-27, 14:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Det var en låg hyra i Enskede?
Projektet kan få katastrofala följder om man inte gör det rätt då väggarnas stabilitet för hela kåken kan påverkas. Rör måste kanske också bytas ut då de gamla är dåliga eller inte uppfyller nuvarande normer från försäkringsbolagen. Hör även med dem alltså om vad detta betyder för villaförsäkringen.
Takhöjden bör väl vara 2.30 för att få hyras ut eller åtminstone för att göra den attraktiv och för att höja husets värde rejält och räknas som bostadsyta rent formellt vid en mäklarförsäljning.
Nä mitt tips är
1. ta dit några proffs och begär offerter
2. Gör utgrävningen ordentligt.
Det påverkar hyresmöjligheterna.
Satsar du 100.000 -150.000kr på en uthyrningsdel ökar nog fastighetens värde med 500.000 - 600.000 kr i Enskede.
Är du gift får du ju dubbelt rotavdrag.
Inga snabba cash alltså, men en mycket bra affär med payoff på 2 -2,5 år.
Citera
2020-11-27, 16:00
Medlem
Tarrous avatar
Kan vara svårt att hitta entreprenörer som vill ta sådant ’skitjobb’. Gäller dessutom att du har bra avtal och tydlig gränsdragning då det är mycket som kan gå fel.
Citera
2020-11-27, 16:33
Medlem
Du kan ju be Fritzl om tips.

Haha nej men på riktigt är det allt som dyker upp i mitt huvud när någon vill bygga om sin källare.
Fint av dig dock att inte göra det till någon sunkig håla och ta överpris.

Har inga tips utöver de som redan har nämnts. Vore absolut dumt att snåla på sånt som kan gynna i längden!
Citera
2020-11-27, 16:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Kan nog vara lite knöligt att gräva om huset står på betongplatta och den tas bort

Tror ett sånt här projekt kommer kosta mer än vad det smakar.
Men för all del. Ta dit en firma och be dom räkna på det
Det finns ju redan en källare, alltså ingen betongplatta, som är ett modernt vidrigt påfund. Enskede är ett egna hemsområde med små träkåkar byggda på typ 30-40-talet, mest enplans med källare, som man byggde då. Som Norra Ängby.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Enskede

I gamla Enskede finns en del äldre fina stenhus, men jag antar att det inte är det TS har skaffat sig ...

Tveksamt om det är värt mödan dock ...
Citera
2020-11-27, 20:19
Medlem
Om du lägger det nya golvet lägre än det gamla så bör du även sänka dräneringen på utsidan...
Citera
2020-11-27, 20:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det finns ju redan en källare, alltså ingen betongplatta

Du menar att golvet i källaren skulle vara stampat jordgolv och inte betong?

Betongplatta finns, den är bara lite längre ner än på ett 1-plans- eller ett 1 1/2-planshus utan källare.
Citera
2020-11-27, 22:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du menar att golvet i källaren skulle vara stampat jordgolv och inte betong?

Betongplatta finns, den är bara lite längre ner än på ett 1-plans- eller ett 1 1/2-planshus utan källare.
Nej, det finns en grävd källare, men det betyder inte att man grävde ett stort hål och gjöt en betongplatta i det.
Har du aldrig varit i ett hus från 30- eller 40-talet?
Läs mer https://www.fasadskolan.se/lar-kanna-ditt-hus/30-60-tal/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in