2020-11-26, 21:34
Medlem
olasvenssons avatar
CSN ska tydligen införa nollränta på studielån. Jag hörde det på radion idag. Är det bra eller dåligt?

https://www.csn.se/
Citera
2020-11-26, 21:36
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
CSN ska tydligen införa nollränta på studielån. Jag hörde det på radion idag. Är det bra eller dåligt?

Det är väl bra för de som tar lån, och sämre för de som lånar ut pengarna? Eller vad vill du utvärdera?
Citera
2020-11-26, 21:50
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:

Nu blir inte räntan "0" utan 0,05 under 2021 jämför med 0,16 2020.

Rätt ska vara rätt.

Men det är betydligt lägre OM man har mycket lån...
Citera
2020-11-26, 22:40
Medlem
bithaxs avatar
0 kr ränta och 150 kr expeditionsavgift per år.
Sedan lär de ju inte tjäna 0 och inget på alla påminnelseavgifter och förseningsräntor.

Detta innebär ju också att Afghanlånen som de brukar skriva av får 0 ränta.
Citera
2020-11-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Nu blir inte räntan "0" utan 0,05 under 2021 jämför med 0,16 2020.

Rätt ska vara rätt.

Men det är betydligt lägre OM man har mycket lån...

Är det BETYDLIGT lägre? En femhundring/år med en halv miljon i lån.
Citera
2020-11-27, 04:32
Medlem
Citat:
Regeringen har i dag beslutat att nästa års ränta på studielån blir 0,05 procent. Det innebär att procentsatsen är lägre än 2020 års ränta.

– En ännu lägre ränta är positivt för låntagarna och gör vårt generösa studiestödssystem mer attraktivt, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

Beslutet berör de cirka 1,5 miljoner människor som har studielån. Räntan beräknas på genomsnittlig upplåningskostnad för staten de tre senaste kalenderåren, därtill subventionerar staten den ränta den enskilde betalar med 30 procent.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/lagre-ranta-pa-studielan/

Vad menas med det fetade? Man gör väl inte avdrag för ränta på CSN-lån?

Bara att låna på hur som helst, jag sparar 50% av lån jag tar mina distansstudier. Tack för gratispengarna!
Citera
2020-11-27, 04:38
Medlem
Citat:

Det innebär ju bara att "de" (CSN/staten/vi skattebetalare) inte tjänar pengar på att låna ut.
Sverige är världens bästa land att inte jobba i.
Men lånet ska ju fortfarande betalas tillbaka, så det är inget bidrag.
Edit: Jag tycker de kunde ha en ränta som täcker CSN:s administration typ. Nån procent eller så. Det har alltid varit billigt med studielån, frågan är varför det ska vara gratis när själva utbildningen är gratis.
Senast redigerad av SirDuke 2020-11-27 kl. 04:44.
Citera
2020-11-27, 06:50
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Är det BETYDLIGT lägre? En femhundring/år med en halv miljon i lån.

Ja, visst är den betydligt lägre, räntan beräknas dag för dag och räknas på skulden dag för dag, vilket innebär att det faktiskt blir betydligt mindre.

Räkna på det så ska du se att det blir en betydande skillnad...
Citera
2020-11-27, 07:52
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/lagre-ranta-pa-studielan/

Vad menas med det fetade? Man gör väl inte avdrag för ränta på CSN-lån?

Bara att låna på hur som helst, jag sparar 50% av lån jag tar mina distansstudier. Tack för gratispengarna!
Räntan sätts till 70% av statens genomsnittliga upplåningsränta de senaste tre åren, de 30% kan därmed sägas redan vara avdraget.

0.05% eller 0%, skillnaden är inte,stor. 50 kr på 100 000 kr i skuld. Men det finns alltså inget förslag att sätta räntan till 0, den kommer att stiga igen när räntorna någon gång går upp igen, men det verkar dröja

Själv har jag lagt om lånen från det gamla systemet till det nya för att betala så långsamt så möjligt, som det är nu så kan jag dra ut på det 10 år till.
Citera
2020-11-27, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Edit: Jag tycker de kunde ha en ränta som täcker CSN:s administration typ. Nån procent eller så. Det har alltid varit billigt med studielån, frågan är varför det ska vara gratis när själva utbildningen är gratis.

De har ju en årlig expeditionsavgift som man betalar utöver räntan. Det är bara 150kr men de har ju många låntagare.
Citera
2020-11-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Räntan sätts till 70% av statens genomsnittliga upplåningsränta de senaste tre åren, de 30% kan därmed sägas redan vara avdraget.

0.05% eller 0%, skillnaden är inte,stor. 50 kr på 100 000 kr i skuld. Men det finns alltså inget förslag att sätta räntan till 0, den kommer att stiga igen när räntorna någon gång går upp igen, men det verkar dröja

Själv har jag lagt om lånen från det gamla systemet till det nya för att betala så långsamt så möjligt, som det är nu så kan jag dra ut på det 10 år till.

Tack för förklaringen!

Är i övre 30-årsåldern och bor borta i Asien. Insåg att jag hade ett par år kvar av CSN-pengar att äska så började plugga datavetenskap på distans.

Tänkte att om jag sparar 50 % av lånebeloppet i fonder så lär dessa med god chans kunna täcka upp lånebeloppen och generera lite extra avkastning ovanpå detta. Vore ju dumt att inte utnyttja detta då jag klarar mig på bidrag+halva lånet+lite extrapengar jag drar in på frilansande. Ännu fördelaktigare när det nu verkar som vi kommer ligga väldigt nära nollränta ett antal år framöver.
Citera
2020-11-29, 09:54
Medlem
Bra påminnelse om expeditionsavgiften. Insåg att jag endast har 8500 kvar i studielån, blir en saftig ”ränta” nästa år. Får helt enkelt göra mig skuldfri i år så att jag slipper avgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in