Citat:
Ursprungligen postat av
ghjghjghj
Vet inte det än, men mäklarbyrån ordnar de uppgifterna och så sköts transaktionen den vägen.
Handpenningen på 10 % betalades till mäklaren som överföring men resten ska till säljarens konto på banken för att lösa lån och det gör min bank.
Men jag vet inte vad som händer. Banken kräver transakaktioner från en annan bank som vi har. Får de ens göra så, kan man undra.
Luktar Trolltråd men...
Handpenningen på 10% betalas in på klientmedelskontot, oftast inom 10dagar beroende på klausuler om tex. häv av köp pga besiktning etc.
På tillträdesdagen för köparens bank över resterande 90% av till säljarens bank, så säljaren kan lösa eventuella pantbrev.
Det alltså säljarens bank som löser sina pantbrev om fastigheten är pantsatt, inte din bank. Dock löser dom inte pantbreven såvida din bank inte för över några pengar.
Allt sådant här är planeras av mäklaren, dvs mäklaren skall ha kontakt med en bankkontakt hos respektive sida. När dagen kommer för kontraktsskrivningen så sitter det redan en bankman på "standby", på både köparens och säljarens sida.
När kontraktet är påskrivet går mäklaren och scannar in kopior, mejlar till båda bankkontakterna och transaktionen samt lösen av eventuella befintliga pantbrev görs. Ansökan ägarbyte av lagfart görs separat.
Så, har du förstått?
Citat:
Ursprungligen postat av
ghjghjghj
Hur lång tid brukar det ta egentligen att få tillträde till en nyköpt lägenhet? Och då menar jag hur lång tid banken behöver för att fixa betalningen.
Nu vet jag att det är en Trolltråd!