2006-05-16, 20:22
Medlem
Blackbeards avatar
Hade inte Rousseau ngt med utformandet av USA demokrati/statsskick att göra? han hade utformat idéerna eller ngt sånt? har bara det i bakhuvudet, kan vara helt galet.. speciellt med tanke på att jag itne hittar det nånstans... skulle behöva bekräfta det liksom... jag vill inte säga ngt som inte stämmer
Citera
2006-05-17, 03:51
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackbeard
Hade inte Rousseau ngt med utformandet av USA demokrati/statsskick att göra? han hade utformat idéerna eller ngt sånt? har bara det i bakhuvudet, kan vara helt galet.. speciellt med tanke på att jag itne hittar det nånstans... skulle behöva bekräfta det liksom... jag vill inte säga ngt som inte stämmer

Detta är vad jag vet/tror, jag kanske har fel...

Inte direkt, men liksom många andra filosofer under Upplysningen så var hans idéer om jämlikhet och frihet viktiga för den amerikanska revolutionen. Det var där man "provade" upplysningens idéer för första gången, det var där man svor sig fria från den brittiska kronan med hjälp av drömmen om "life, liberty and the pursuit of happiness".
Jefferson, som skrev The Declaration of Independence var en stor beundrare av europeisk politisk filosofi, självständighetsförklaringen är på många ställen mycket likt de tankar som Locke publicerat.

Jag skulle vilja påstå att Rousseau betydde mer för den franska revolutionen, en revolution som iofs i sin tur fick en del idéer från den amerikanska motsvarigheten.
Lafayette, som skrev den franska revolutionsförklaringen "The Declaration of the Rights of Man and the Citizen" var mycket delaktig även under den amerikanska revolutionen och det efterföljande kriget mot britterna, och han hade blivit influerad av Jeffersons ord, tror tom att han förklarade för nationalförsamlingen att det var amerikanarnas självständighetsförklaring som var förebilden.
Men till skillnad från Jefferson så tryckte Lafayette in Rousseaus idéer från hans "Du contrat social" (1762).

Fast han kanske hade någon roll i den amerikanska revolutionen som jag har missat.
Fast även fast han inte hade det, så var han en av Upplysningens tyngsta killar; polare med Voltaire, Diderot, d'Alembert och Hume.
Stekigt.

.
Citera
2006-05-17, 08:45
Medlem
Cohibas avatar
Skulle tro att det snarare är Montesquieu du tänker på.

The second of his most noted arguments, the theory of the separation of powers, is treated differently. Dividing political authority into the legislative, executive, and judicial powers, he asserted that, in the state that most effectively promotes liberty, these three powers must be confided to different individuals or bodies, acting independently. His model of such a state was England, which he saw from the point of view of the Tory opposition to the Whig leader, Robert Walpole, as expressed in Bolingbroke's polemical writings. The chapter in which he expressed this doctrine—book xi, chapter 6, the most famous of the entire book—had lain in his drawers, save for revision or correction, since it was penned in 1734. It at once became perhaps the most important piece of political writing of the 18th century. Though its accuracy has in more recent times been disputed, in its own century it was admired and held authoritative, even in England; it inspired the Declaration of the Rights of Man and the Constitution of the United States.

Saxat ur Britannican
Citera
2006-05-17, 10:09
Medlem
Blackbeards avatar
ja, det måste varit Montesquieu jag tänkte på.. var just det att någon hade utformat tankarna om maktdelningen osv... antog väl att det måste varit ngn av Upplysningsfilosoferna. Det mesta under tiden gick ju i regel genom dem
Citera
2006-05-17, 10:16
Medlem
BushwickBills avatar
Eller Alexis de Tocqueville kanske? Han var iofs inte med och formade men han skrev en bok som handlade om demokratin i amerika. Mycket känd bok och han används fortfarande i skolan i USA tror jag. Tror den heter Democracy in America.

Edit: jaja för sen och för fel
Citera
2006-05-17, 13:13
Medlem
Överliggarens avatar
Det är stor skillnad på Montesquieu och Rousseau. Förnuftig maktdelningslära baserad på erfarenheten av människans allmänna gemenhet, kontra tron på "den ädle vilden" som spontant skapar ett utopia av jämlikhet och harmoni med naturen, bara vi river ner alla konstgjorda hierarkier.

Rousseau är tron på att naturen är "god", istället för t.ex. moraliskt indifferent; alla vänsterideologiers epicentrum, som lever och frodas trots att redan darwinismen slutgiltigt demolerade dess teleologiskt fattade förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in