2020-11-26, 10:33
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2020/november/26/26-november-0850-morddrap-forsok-uppsala/
26 november 08:50, Mord/dråp, försök, Uppsala

En tonåring knivhuggs i närheten av stationen.

En tonåring (pojke 15-18 år) ringer sjukvården då en för honom obekant man skadat honom med kniv. Händelsen har utspelat sig på Kungsgatan mellan en byggarbetsplats och järnvägsområdet.

Efter angreppet lämnade gärningsmannen platsen och har inte hittats.

Tonåringen förs till sjukhus med ambulans och händelsen rubriceras initialt som försök till mord.
Polisen önskar komma i kontakt med passagerare som färdats med buss nr 5 (riktning mot Sävja) med avgångstid kl 08:23 Stenhagsskolan och ankomsttid Centralstationen kl 08:48. Passagerarna som var på bussen mellan tidpunkterna ombeds kontakta polisen på 114 14 då de kan ha gjort iakttagelser som är av intresse för utredningen.
Vet någon mer om händelsen?
Citera
2020-11-26, 10:44
Medlem
Hamsterbolls avatar
Väldigt otäckt om det var ett vansinnesdåd. Undrar vem han är som blev knivstucken. Om han är någon speciell.
Citera
2020-11-26, 10:52
Avslutad
Det är ju fullt med svart på det där jävla torget och vid stationen.

Gamar som sitter och väntar på sina offer.

Man borde lura in de själv i en skåpbil, åka ut på E4an i full fart och slänga ut de rakt ned i ett dike.
Citera
2020-11-26, 11:00
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelaringenroll1
Det är ju fullt med svart på det där jävla torget och vid stationen.

Gamar som sitter och väntar på sina offer.

Man borde lura in de själv i en skåpbil, åka ut på E4an i full fart och slänga ut de rakt ned i ett dike.

Om man måste röra sig ensam i Uppsala under mörker bör det göras på cykel.
Är det andra gången på två veckor knivstick sker i samband med att någon går av bussen nu?
Man tycker att alla väktare borde avskräcka dylikt
Citera
2020-11-26, 11:06
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Snarare väktare som blir rädda nuförtiden med allt skit som händer. Nåja, förhoppningsvis var det ingen Daniel som gick lös.
Citera
2020-11-26, 11:33
Medlem
Polisen verkar mycket angelägna om att lösa detta snabbt och söker vittnen, troligtvis har offret också gett bra uppgifter så de vet vad de ska snappa upp av andra vittnesuppgifter.
Det ger inga vibbar av att vara någon intern uppgörelse heller, snarare ett personrån som kanske gått snett eftersom offret kunnat ringa på hjälp själv.
Citera
2020-11-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Om man måste röra sig ensam i Uppsala under mörker bör det göras på cykel.
Är det andra gången på två veckor knivstick sker i samband med att någon går av bussen nu?

Det finns inget som tyder på att varken MGM eller BO ska ha åkt buss, det ska ha skett nära en plats där många åker buss, därav söker polisen vittnen bland busspassagerare och -förare.
Citera
2020-11-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det ger inga vibbar av att vara någon intern uppgörelse heller, snarare ett personrån som kanske gått snett eftersom offret kunnat ringa på hjälp själv.
Snarare tvärtom, skulle jag säga. Eftersom han hade telefonen kvar, tyder det inte på något personrån.
Jag sätter min peng på att den knivskurne har sålt droger på fel ställe/har en oreglerad knarkskuld eller liknande.
Att BO inte känner GM ger jag ingenting för.
Citera
2020-11-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svajmastartisten
Snarare tvärtom, skulle jag säga. Eftersom han hade telefonen kvar, tyder det inte på något personrån.
Jag sätter min peng på att den knivskurne har sålt droger på fel ställe/har en oreglerad knarkskuld eller liknande.
Att BO inte känner GM ger jag ingenting för.

Jag tänkte att han blev knivskuren för att han inte lämnade ifrån sig telefonen, men det är klart att din teori är fullt möjlig.

Att polisen går ut så stort med vittnessök tycker jag känns som att de har information om vad de letar efter, och det känns inte som något internt.
Citera
2020-11-26, 11:53
Medlem
Polisen söker vittnen från buss som passerar brottsplatsen:
Citat:
Polisen söker vittnen som färdats på stadsbuss nummer 5 i riktning mot Sävja med avgångstid 08.23 Stenhagsskolan, och ankomsttid 08.48 vid Resecentrum. Passagerare på denna buss uppmanas kontakta polisen.

– Övervakningsbilder från bussen kommer att begäras in, men vi vet inte vad vi kan se där, och är ändå intresserade av komma i kontakt med personer som har åkt den här bussen, säger Daniel Wikdahl.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tonaring-knivhuggen-i-centrala-uppsala

Det driver runt en del skumt folk i området mellan järnvägen och Kungsgatan. (Kontorshusen närmast Strandbodgatan har försetts med övervakningkameror.)

De nya bostadshusen har en del krångliga hyresgäster. En av trappuppgångarna används som uppehållsrum av en "nyinflyttad" missbrukares gäster.
Citera
2020-11-26, 12:59
Medlem
Ska ha skett på Kryddblandargatan. Som jag förstår det är det ett relativt lugnt nybyggt område med mest unga par.
Citera
2020-11-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaerettbi
Ska ha skett på Kryddblandargatan. Som jag förstår det är det ett relativt lugnt nybyggt område med mest unga par.

Det området är knappt ens färdigbyggt, och hur man kan få det till nära resecentrum verkar totalt orimligt.

Har man åkt buss från Stenhagen till Resecentrum med buss 5 så har man fortfarande ca 750 meter till Kryddblandargatan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in