2006-05-16, 19:59
Medlem
pentrys avatar
Sitter med en öl i ena näven och en 1,3 kilo benfri kotlettrad i andra. Då jag redan ätit middag idag funderar jag på vad jag kan göra av denna bit i morgon.

Förslag mottages tacksamt!
Citera
2006-05-16, 20:01
Medlem
Bultmans avatar
Skär upp den i kotletter och tillaga som vanligt, eller stek den hel i ugnen.
Citera
2006-05-16, 20:18
Medlem
Madchilds avatar
En gulaschgryta att käka med ris kanske? Funkar utmärkt med fläsk istället för nöt och är riktigt mättande käk för en stadig typ.

Nåt i denna stil kanske:
Kött
Tomatkross
Lök & vitlök
Färsk paprika, kanske en chilli
Kummin & paprikapulver
S & P
Köttbuljong
Citera
2006-05-16, 21:44
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Sitter med en öl i ena näven och en 1,3 kilo benfri kotlettrad i andra. Då jag redan ätit middag idag funderar jag på vad jag kan göra av denna bit i morgon.

Förslag mottages tacksamt!

1,3 kg. är rätt mycket så mitt tips är att lägga den i en marinad för att sedan grilla den servera med sallad ev. potatisklyftor.

Tips på marinad:

Soja
öl
ingefära
honung
citron
salt
peppar

Det blir jättegott.

Du kan göra den i ugnen med, använd en stektermometer bara så den inte blir torr.
Citera
2006-05-16, 21:55
Medlem
apanola IIs avatar
Lite tips om vad du kan göra med kotlettraden:

1. Helstek i ugn. Här kan du göra lite spännande saker som tex att skära en skåra i köttet, skär INTE igenom steken, men näst intill. Krydda insidan av steken med vanlig grillkrydda, var inte snål utan dra på ordentligt. Fodra insidorna med bacon och ost, samt med grönsaker ( lök, purjo, paprika) bind ihop, bryn i stekgryta och späd med buljong och lite grädde, in i ugnen o stek klart på 175 grader. ta ut och skiva upp o ät med tex pressad potatis, ris eller vad du nu gillar.

2. skär fjärilskotletter av steken, vik dom dubbelt med någon rolig fyllning, tex gräddleverpastej, gorgonzola, ost o skinka, stek o ät.

3. skär benfria kotletter av en del av steken, strimla en andra del o woka, gör grytkött på en tredje.

Just att fylla köttet är gott, bara fantasin sätter gränser, varför inte testa att späcka en del av benfria kotletten med torkade katrinplommon, eller ananas och ingefärskrydda hela härligheten.

eller kanske rent av dra ett skärpstål genom steken och fylla med bacon, sen ugnsteka köttet. Här ska man inte snåla med baconen utan dra på ordentligt!
Krydda med lite grillkrydda o grovmalen svartpepar, in i ugnen.

smaklig spis ditt lyllo!
Citera
2006-05-16, 22:25
Medlem
1. Dela upp köttbiten i mindre delar.
2. Fixa en smaskig marinad och marinera köttbitarna.
3. Skicka in allt i ugnen på hög värme på grill-läget.
4. Ta ut med jämna mellanrum och pensla på marinad och vänd på delarna.
5. Ta ut när bitarna är genomstekta och fått en brun och fin yta.

Njut och ät dem som de är tillsammans med en stor kall öl!
Citera
2006-05-17, 17:02
Medlem
pentrys avatar
Tusen tack för alla suveräna tips! Blir tyvärr inget av kotletten idag. Dock är mitt mål satt på lördag då jag ska bjuda på middag. Blir det fint väder blir det troligtvis grill, annars något utav recepten för köket. Sparar samtliga tips så får vi se vad det blir......
Citera
2006-05-19, 03:14
Medlem
MrHills avatar
Här kommer mitt favoritrecept på Helstekt Kotlettrad:

I en stekgryta eller stekpanna med lock.
Snabbstek den på hög värme i smör runtom för att stänga porerna på köttet.
Tillsätt sedan 3 dl vatten, 1 tsk salt, I krm Svartpeppar, 2 lagerblad, 5 torkade Katrinplommon och låt sjuda med locket på på svag värme i ca 1timme.
När den är färdig tar du ur den och trancherar den i tunna skivor.
Sila av skyn och red den med 1/2 msk idealmjöl tillsätt sedan lite mjölk eller grädde till du får rätt konsistens, häll den sedan över det trancherade köttet.

Servera med Blomkålsgratäng som du gör genom att koka blomkåls huvudet i lättsaltat vatten i 20 min, bryt sedan ner blomkolsuvudet i småbitar i en ugnsform häll över bechemelsås och toppa med västerbottenost, gratinera i ugn 200grader 10min tills du får en fin yta på gratängen

Sedan serverar du kokt potatis till detta.

Klassisk maträtt som de allra flesta bruka tycka om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in