2020-11-30, 15:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Nej, det ger dig inte ens jobb där. Statsvetenskap är för politiskt aktiva och broilers i ungdomspartier så att de kan hävda att de läst på universitetet. Finns ingen efterfrågan öht på statsvetare.

Då får man ju (om man är yngre) se tll att engagera sig politiskt och bli broiler i något ungdomsperi. Det verkar ju finnas en hel del pengar att hämta om man samverkar med rätt personer.
Citera
2020-11-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Statsvetenskap kan väl ge jobb på departement eller myndigheter? Inte så spännande jobb, men pengarna kommer in på kontot.

Tycker ändå du är rätt unik och rolig LeifD2. Du säger åt ungdomar att inte läsa en gångbar utbildning som maskinteknik, men rekommenderar att läsa Statsvetenskap?
Citera
2020-11-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Tycker ändå du är rätt unik och rolig LeifD2. Du säger åt ungdomar att inte läsa en gångbar utbildning som maskinteknik, men rekommenderar att läsa Statsvetenskap?

Exakt, otroligt mycket bättre läsa maskinteknik.
Citera
2021-03-27, 09:59
Medlem
En minibump av tråden:

Jag har bestämt mig för att plugga till historielärare för gymnasiet, vad säger vi om det? Av allt jag läst och hört så är det något som inte kommer vara svårt att få jobb som. Då får jag dessutom jobba med något jag är intresserad av.
Citera
2021-03-27, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NuggetMaster
En minibump av tråden:

Jag har bestämt mig för att plugga till historielärare för gymnasiet, vad säger vi om det? Av allt jag läst och hört så är det något som inte kommer vara svårt att få jobb som. Då får jag dessutom jobba med något jag är intresserad av.

Efterfrågan på historielärare? Jag tvivlar starkt på det. Lärare med inriktning på naturvetenskapliga ämnen och matematik, där har du efterfrågan.
Citera
2021-03-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Efterfrågan på historielärare? Jag tvivlar starkt på det. Lärare med inriktning på naturvetenskapliga ämnen och matematik, där har du efterfrågan.

Vad baserar du din tveksamhet på? Vad jag vet så är det brist på lärare generellt, sen är det såklart mer eller mindre brist beroende på ämne. Men att nyexade historie- eller samhällskunskapslärare kommer ha svårt att få jobb håller jag inte med om. Har du rätt får jag lära mig den hårda vägen hehe
Citera
2021-03-30, 17:13
Medlem
liksom-fbs avatar
https://digital.di.se/artikel/datasp...skriande-behov
Dataspelsbranschen larmar: Utbildningarna räcker inte – skriande behov

I över ett decennium har svenska dataspelsutvecklare lanserat spel som gjort succé världen över. Men trots satsningar på fler utbildningsplatser blir bristen på inhemsk arbetskraft alltmer skriande, enligt Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen. Och görs inte mer riskerar det svenska spelundret att förlora sin unika position.

Spelutvecklare ser bra ut. Men det är klart man ska väl ha vissa kvaliteter också.

Utbilda sig själv borde gå hyggligt.
Det mesta i utbildningsväg som behövs borde finnas som nätkurser. Och så kan man ju utveckla div spel själv och använda som referens mtrl.
Citera
2021-03-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://digital.di.se/artikel/datasp...skriande-behov
Dataspelsbranschen larmar: Utbildningarna räcker inte – skriande behov

I över ett decennium har svenska dataspelsutvecklare lanserat spel som gjort succé världen över. Men trots satsningar på fler utbildningsplatser blir bristen på inhemsk arbetskraft alltmer skriande, enligt Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen. Och görs inte mer riskerar det svenska spelundret att förlora sin unika position.

Spelutvecklare ser bra ut. Men det är klart man ska väl ha vissa kvaliteter också.

Utbilda sig själv borde gå hyggligt.
Det mesta i utbildningsväg som behövs borde finnas som nätkurser. Och så kan man ju utveckla div spel själv och använda som referens mtrl.

Så hur är det här? Är det som vanligt "skriande brist" på 25 åriga civilingenjörer med 20 års erfarenhet som jobbar för 10:-/månad?
Citera
2021-03-30, 17:44
Medlem
Citat:
Vad baserar du din tveksamhet på? Vad jag vet så är det brist på lärare generellt, sen är det såklart mer eller mindre brist beroende på ämne. Men att nyexade historie- eller samhällskunskapslärare kommer ha svårt att få jobb håller jag inte med om. Har du rätt får jag lära mig den hårda vägen hehe

Du kan kolla själv på platsbanken hur många sökesannonser du hittar.
Citera
2021-03-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Så hur är det här? Är det som vanligt "skriande brist" på 25 åriga civilingenjörer med 20 års erfarenhet som jobbar för 10:-/månad?

Citat:
Nu vill Per Strömbäck se mer pengar och resurser till skolorna som utbildar spelutvecklare.
Att hans egen bransch finansierar utbildningarna som de är så desperata efter är däremot som vanligt helt tabu.
Citera
2021-03-30, 18:02
Medlem
Citat:
En minibump av tråden:

Jobbar själv i det gebitet. Svåraste inriktningen att få jobb inom. Läs till lärare i spanska, tyska eller franska så får du jobb. Kemi är supersvårt att hitta lärare i. Kan du tänka dig att jobba med yngre barn så är det gott om jobb på de lägre stadierna. Om du gillar datorer så är programmeringslärare också efterfrågade.
Citera
2021-04-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du kan kolla själv på platsbanken hur många sökesannonser du hittar.

+1 på detta. Det är lärarbrist, ja, men det är ingen brist på SO-lärare och absolut inte på gymnasiet. Håller med om att du borde läsa till lärare för de yngre åldrarna istället, eller ha ett annat förstaämne. Jag jobbar inom skolan så jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in