2020-11-25, 18:15
Medlem
Kan du tänka dig att läsa på universitetet finns en del val. Finns mycket jobb för alla vårdyrkena samt lärare inom vissa ämnen. Allt som berör data/teknik/IT är också framtidssäkert. Exempelvis ingenjör, datavetare och systemvetare. Något annat hade jag inte valt att läsa då det inte är framtidssäkert (utgår från universitetsutbildningar).
Citera
2020-11-25, 18:34
Medlem
Jthunderas avatar
Universitet:

Elektronikingenjör
Programmerare

Gymnasiet:

Rörläggare
Elektriker
Citera
2020-11-25, 18:40
Medlem
Tarrous avatar
Utan högre utbildning så golvläggare, snickare, elektriker, rörmokare...

Med utbildning så lärare, IT/programmerare, läkare...
Citera
2020-11-25, 18:50
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
I stort sett allt som inte är direkt inriktat på kraftgenerering och kraftdistrubution. Exempel: Stålverk, mekansik industri, processindustri. Finns ingen framtid inom dessa sektorer i Sverige och dom har varit på tillbakagång i decenier. I alla fall om man ser till antalet sysselsatta. Enstaka strö-jobb dyker förståss upp, men det är lite som att ta jobb på titanic 15 minter efter att dom gick på isberget.

Bygg, väg/vatten/avlopp kommer alltid att behövas. Säkra kort. Och det kommer att byggas ut massor av elektriskt stoff och automation under en längre tid framöver. Så satsa på det.

Är smed med elektrisk kompetens. Så sitter säkert. Var mest nyfiken
Citera
2020-11-25, 19:03
Medlem
Inom vården speciellt om du är man.
Citera
2020-11-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7607366

Här finns jobben om fem år för akademiker
1:29 min

Publicerat kl 02.30

Ett litet ljus i pandemi-mörkret presenteras av Sveriges akademiker, SACO som samlar 700 000 akademiker inom olika fackförbund.
Deras årliga prognos visar att arbetsmarknaden om fem år ser bra ut för majoriteten av högskolestudenterna inom de yrken SACO organiserar.
Allra flest jobb finns inom hälsa, sjukvård och omsorg, men yrken där det kommer bli svårare att hitta jobb är till exempel som beteendevetare eller kommunikatör.

Här är själva prognosen.

https://www.saco.se/studieval/var-fi...n-i-framtiden/

En rejäl brasklapp är inskriven på t e x jurist. Osäkerheten i prognosen för den yrkeskåren är fyra av fem exempelvis.

Kommer ihåg för några år sedan när de sade det skulle vara arbetskraftsbrist när 40-talisterna gick I pension (inträffade aldrig för de flesta)
Citera
2020-11-25, 19:55
Medlem
AttansNedranss avatar
Sjuksköterska eller matte/kemi/fysiklärare tror jag kommer att vara extremt säkra kort även i framtiden.

Men inte är jag nån syokonsulent utan bara en enkel Flashbackexpert.
Citera
2020-11-25, 20:01
Medlem
Erikons avatar
Vården behöver nya frivilliga efter all död och sjukdom som drabbat de arbetande
Citera
2020-11-25, 20:28
Medlem
Europes avatar
Läkare är väl närmast garanterade jobb?
Citera
2020-11-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Läkare är väl närmast garanterade jobb?

Yes men svårt att komma in på.
Citera
2020-11-27, 15:34
Medlem
Intressant att många har liknande åsikter. Hur ser det ut om vi vänder på frågan. Vilka utbildningar har SÄMST chanser på arbetsmarknaden?
Citera
2020-11-27, 16:07
Allroundkunniga. Dvs som behärskar lite VVS, lite styr o regler, lite mek är helt omöjliga få tag i, bland företagen vad jag hört. Rena vvsare finns det däremot gått om. Är du beredd jobba med att besöka o serva hos olika företag så finns det också mycket jobb. T ex serva, felsöka kompressorer. Men det är väldigt många yngre som börjar med det, som slutar när de fått flickvän. Minst sagt flexibel i arbetstider bör du vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in