2020-11-25, 05:31
Medlem
Pungsvings avatar
Jag ser detta som en hälsofråga, inte en sportfråga.

Jag ska försöka gå ner tio kilo i rent fett under 2021 genom att äta mindre portioner och mer hälsosamt. Tex ska jag dra ner kraftigt på choklad och sena nattmackor. Det handlar om att ta mitt önskemål om att må bättre på mer allvar. Genom att avdramatisera det hela och se det som en långsam och tråkig aktivitet så kanske jag kan lyckas. Har fått mer ont i ryggen på sistone. Nu är det krig mot fettet. Det handlar om en attitydförändring. Jag kan se problemet, jag kan se målet, och jag kan se delarna i min plan som leder till målet.
Citera
2020-11-25, 05:37
Bannlyst
Gött! Lycka till.
Citera
2020-11-25, 06:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving

Jag ska försöka gå ner tio kilo i rent fett under 2021 genom att äta mindre portioner och mer hälsosamt. Tex ska jag dra ner kraftigt på choklad och sena nattmackor. Det handlar om att ta mitt önskemål om att må bättre på mer allvar. Genom att avdramatisera det hela och se det som en långsam och tråkig aktivitet så kanske jag kan lyckas. Har fått mer ont i ryggen på sistone. Nu är det krig mot fettet. Det handlar om en attitydförändring. Jag kan se problemet, jag kan se målet, och jag kan se delarna i min plan som leder till målet.

Lycka till, mitt tips till dig är att gå med i viktväktarna och följa deras plan iallafall ett halvår så kommer du gått ner mer än dina 10 kilo utan problem.
Det viktigast sen är att inte falla tillbaka in ide gamla spåren igen.

Priser är ca 500kr men det är ingenting mot att du kommer må mycket bättre. Går att dra som friskvård om du har möjlighet med det via jobbet. Brukar vara billigare nu efter jul när de kör olika driver.

Kör hårt och lycka till. Jag har själv gått ner 20kg.
Citera
2020-11-25, 06:24
Medlem
Jag brände 40,5 kg detta år, sedan 1:a januari, och var klar i oktober. Ligger nu på min idealvikt. För detta tillämpade jag intermittent fasta, och gör än, fast äter nu tillräckligt för jämvikt i energibalans. Jag rekommenderar detta. Du kan äta all mat, du kan äta dig mätt och det fungerar mycket väl i det långa loppet; genom att anpassa ätfönstret får du en stadig viktnedgång i en hälsosam takt (0,5 - 1,0 kg per vecka). Det kostar inget, fordrar ingen speciell diet, inköp, beräkningar, väga mat, etc.
Citera
2020-11-25, 06:31
Medlem
BullensPilsners avatar
Lycka till.

Tycker du har helt rätt inställning här. Att ändra sin kost och vanor är det (enda) riktiga sättet att gå ner i vikt och att sedan kunna hålla den.

Visst kan kvickfixar som tidningarnas dieter och företag som viktväktarna vara en hjälp, men varför betala extra för något som ändå måste komma inifrån dig själv.

När du känner för det (och kan) lägg in några raska promenader (man bör gå så man blir lite svettig/andfådd) per vecka så ökar du måendet ytterligare.
Citera
2020-11-25, 07:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Lycka till.

Tycker du har helt rätt inställning här. Att ändra sin kost och vanor är det (enda) riktiga sättet att gå ner i vikt och att sedan kunna hålla den.

Visst kan kvickfixar som tidningarnas dieter och företag som viktväktarna vara en hjälp, men varför betala extra för något som ändå måste komma inifrån dig själv.

När du känner för det (och kan) lägg in några raska promenader (man bör gå så man blir lite svettig/andfådd) per vecka så ökar du måendet ytterligare.

Viktväktarna skulle jag säga är inte en diet utan mer ett redskap där man får tips och vägledning. Mycket av det som skrivs på deras sida är helt logiskt att egentligen bara äta nyttigare och ofta mindre mat än man i vanliga fall äter.
Vem lagar inte två portioner ris eller pasta till varje person exempelvis.

Det viktiga är att efter färdig viktnedgång inte falla tillbaka till det man åt innan för då kommer man gå upp i vikt igen. Det är denna del som är svårast. Har man då dessutom gått på någon blixtdiet och uteslutit en massa olika ingredienser så blir det ännu svårare.
Citera
2020-11-25, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving

Varför vänta till 2021, varför inte starta idag?
Sena nattmackor ska du dra ner på? Är du den som gått på myten att äta sent sämre än att äta vid andra tillfällen på dygnet?
Citera
2020-11-25, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lycka till, mitt tips till dig är att gå med i viktväktarna och följa deras plan iallafall ett halvår så kommer du gått ner mer än dina 10 kilo utan problem.
Det viktigast sen är att inte falla tillbaka in ide gamla spåren igen.

Priser är ca 500kr men det är ingenting mot att du kommer må mycket bättre. Går att dra som friskvård om du har möjlighet med det via jobbet. Brukar vara billigare nu efter jul när de kör olika driver.

Kör hårt och lycka till. Jag har själv gått ner 20kg.

Varför betala för saker man googla sig till på 1 minut? Bättre i så fall att lägga de pengarna på lite träningskläder.
Citera
2020-11-25, 09:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Varför betala för saker man googla sig till på 1 minut? Bättre i så fall att lägga de pengarna på lite träningskläder.

För att appen och recepten gör att det blir enklare. Man kan dessutom ta det som friskvård om TS nu har det via jobbet så slipper han ta det ur egen ficka. Många som ändå inte använder sin friskvårdspeng fullt ut så den brinner istället inne och jag gissar att överviktiga personer använder den ännu mindre än de som redan har rätt vikt.
Citera
2020-11-25, 12:26
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Viktväktarna skulle jag säga är inte en diet utan mer ett redskap där man får tips och vägledning. Mycket av det som skrivs på deras sida är helt logiskt att egentligen bara äta nyttigare och ofta mindre mat än man i vanliga fall äter.
Vem lagar inte två portioner ris eller pasta till varje person exempelvis.

Det viktiga är att efter färdig viktnedgång inte falla tillbaka till det man åt innan för då kommer man gå upp i vikt igen. Det är denna del som är svårast. Har man då dessutom gått på någon blixtdiet och uteslutit en massa olika ingredienser så blir det ännu svårare.

Jag skrev inte att vv var en diet. De är ett företag som tjänar pengar på människor som vill gå ner i vikt. Det blir en konflikt där vv vill behålla dig så länge som möjligt. Därför är metoden inte bra för långvarig viktnedgång.

Gör som ts skriver, det är det enda rätta.

Internet är dessutom fullt av gratis recept.
Citera
2020-11-25, 12:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Jag skrev inte att vv var en diet. De är ett företag som tjänar pengar på människor som vill gå ner i vikt. Det blir en konflikt där vv vill behålla dig så länge som möjligt. Därför är metoden inte bra för långvarig viktnedgång.

Gör som ts skriver, det är det enda rätta.

Internet är dessutom fullt av gratis recept.

Finns många som betalar för gymkort varje månad också men väldigt sällan är där.
Givetvis vill de att du ska gå med och sen betala resten av livet för att inte gå upp i vikt men så är det många företag som jobbar nu för tiden.
Man köper allt på avbetalning eller abonnemang nu för tiden och allt sånt är en kassako för företagen. Det är ju bara 99kr/mån eller 149kr/mån men har du ett antal sånna så är du snabbt uppe i tusenlappar.
Citera
2020-11-25, 18:53
Medlem
Jultrollets avatar
Det låter mer som en diet/kostfråga så vi testar en flytt.

Medicin och hälsa --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här