2020-11-24, 22:47
Medlem
Nordoxens avatar
Vad föredrar ni och varför?

Är det bara en fråga om personlig smak och intresse eller finns det vettiga argument om när man bör fokusera på det ena eller andra?

Jag personligen har lite svårt att bestämma mig. Jag är relativt ny på börsen får jag ändå medge och jag har inte riktigt hittat min "stil" ännu.

Jag är definitivt inte tillräckligt insatt (eller har tid för den delen) för att hålla på med day trading men jag finner mig själv logga in ofta/dagligen på Avanza bara för att kolla läget och se vad som lämpar sig att gå in kortsiktigt/semi-långsiktigt på. Tycker det är kul när man lyckas köpa in sig under en dipp och sen se den stiga efter en viss period och sen sälja och kamma hem vinsten (vem gör inte det förvisso).

Men har märkt av att jag tenderar att antingen säljer av för snabbt (att jag hade kunnat ridit vågen längre) eller att jag tenderar att sälja av så fort tröga aktier som legat på minus en längre period närmar sig inköpsnivån (blir med andra ord trött på att se röda siffror på enskilda aktier för länge och stör av mig på att de drar ner mitt snittresultat. Ratos är ett sånt exempel, HM och Africa Oil är ett par andra).

Detta har fått mig att börja tänka mer i banorna att börja rikta om till att ha mer ett utdelningsfokus för att distansera mig lite, då periodvisa ned och uppgångar i enskilda bolag inte spelar så stor roll i såna portföljer. Då kan man ha sina "äga för alltid" aktier utan att behöva tänka så mycket på det. Plus så ser jag förmågan att kunna leva på ens utdelningar som "slutmålet", dvs passiv inkomst.

Problemet är bara att jag finner den strategin ganska så tråkig (samt att det krävs så sjukt mycket kapital på att kunna leva på typ 4% direktavkastning vilket tar väldigt, väldigt många år att bygga upp..). Det kanske beror på att det fortfarande är nytt och spännande för mig (och att jag hittills har haft tur överlag och legat på pluskanten). Just nu får jag en kick av att få bekräftelsen över att man gör rätt val och får relativt snabba pengar på ens insättningar och jag gillar att tävla lite mot index. (Jämfört med utdelningsportföljen som ska ligga och gro från ett frö till ett träd innan man ser nån nämnvärd effekt på ränta-på-ränta effekten)

Jag har lite svårt att tänka jättelångsiktigt (5+ år), iaf känslomässigt, problemet är att jag inte är en "sätt upp och glöm" person. Gillar att vara ganska så hands on. Men jag är också medveten om att "nyförälskelsen" troligtvis kommer lägga sig, samt så hör man att "tråkigt" är bäst i längden och mitt slutmål är trots allt att kunna leva på utdelningarna i framtiden (vad är annars alternativet?)

Är det en bra idé att försöka köra "det bästa av båda världar" för att kompromissa lite med en själv? Dvs delegera månadsinsättningen till både utdelningsaktier och lite mer kortsiktiga/tillfälliga aktier? Det är sällan man ser folk läsa om att köra på båda så därför blir jag fundersam över vad för och nackdelarna är. Jag tänker ju att fördelarna borde ju vara att man har utdelningsaktier (samt indexfonder) som en stabil grund och sen att man kan "leka runt" med enskilda tillfälliga insättningar för att få behålla känslan att det faktiskt händer nåt och att man förhoppningsvis kan påskynda tillväxten lite extra. Sen att man får lära sig att acceptera att de långsiktiga innehaven får väl lysa rött i perioder då.. såvida jag inte öppnar två olika konton med två olika portföljer/investeringsstrategier men känns ju lite väl..

Som ni märker så är jag lite velig. Vad gör ni och varför?
Senast redigerad av Nordoxen 2020-11-24 kl. 22:54.
Citera
2020-11-24, 23:45
Medlem
Utdelningsaktier är min prio 1. Många bolag slopade årets utdelningar dock pga pandemin så flera av dem finns ju fortfarande kvar i portföljen. Sen har jag förstås även aktier som jag tror på i längden som t.ex. Scandic eller Komplett Bank. En nedgång där påverkar dock inte mig påtagligt eftersom jag faktiskt tror på dem till 100% i längden. Dock så gråter jag inte nämnvärt om en av alla mina investeringar skiter sig heller. Resten bär upp det fallet.

Det stora problemet med att ligga lång är att det är lätt att "förälska sig" i sina bolag som kanske har presterat bra historiskt och det kan bli svårt att ta opartiska beslut. Har man turen som jag har så har man en god vän man kan diskutera de här sakerna med för att få ett par fräscha ögon på saken.

Swing trading har jag pysslat med när jag tror att en nedgång är nära. Vilket ofta är efter en grön dag. Sticker något 10% utan några som helst nyheter så finns det liksom ingen anledning att bita sig fast i något inbillat hopp. Inte heller för att det ska se snyggt ut i portföljen med 1% upp istället för 140% innan jag sålde. Grundtanken är ju att tjäna pengar. Visst, man kan missa; som jag gjorde med tesla, hur in i helvete stark köpviljan kan vara. Dock är det oftast ett förebådande fall. Även om det inte är det så har du faktiskt tjänat pengar och borde vara nöjd.

Day trading är också något som jag gillade för några år sedan. Snabbt in och snabbt ut. Här kan det vara i princip vilken skitaktie som helst. Det viktigaste att tänka på här är att göra sig av med skiten innan köpviljan försvinner för sen blir du inte av med lumpet. Tidigare aktietorget som jag inte minns det nya namnet på, har en bra lista över dagens mest omsatta på Stockholmsbörsen om du behöver lite spänning i ditt investerande. Kolla där och börja med att kika på orderdjupet för att se varthän det barkar innan du gör ditt drag.
Citera
2020-11-25, 14:05
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Utdelningsaktier är min prio 1. Många bolag slopade årets utdelningar dock pga pandemin så flera av dem finns ju fortfarande kvar i portföljen. Sen har jag förstås även aktier som jag tror på i längden som t.ex. Scandic eller Komplett Bank. En nedgång där påverkar dock inte mig påtagligt eftersom jag faktiskt tror på dem till 100% i längden. Dock så gråter jag inte nämnvärt om en av alla mina investeringar skiter sig heller. Resten bär upp det fallet.

Ja det är väl det som är nackdelen med utdelningsportföljer. I lägen som dessa så sitter man ju i praktiken helt utan utdelning.

Citat:
Det stora problemet med att ligga lång är att det är lätt att "förälska sig" i sina bolag som kanske har presterat bra historiskt och det kan bli svårt att ta opartiska beslut. Har man turen som jag har så har man en god vän man kan diskutera de här sakerna med för att få ett par fräscha ögon på saken.

Okej för mig verkar det vara lite tvärtom. Tröttnar snarare på bolag som ligger länge och masar på utan att det händer nåt (tex Ratos), vilket får mig att tveka om utdelningsstrategin är rätt för mig i nuläget. Men jag tror också det beror på att jag inte har ett tillräckligt stort kapital ännu för att kunna ha tillräckligt många aktier för att utdelningen ska vara särskilt nämnvärd i dagsläget. Det är tex lite omotiverade för mig att sitta på en tråkig aktie som delar ut några hundralappar om året, trots att jag är medveten om ränta på ränta effekten, när jag istället kan investera dom pengarna i nåt som har chans att generera högre avkastning kortsiktigt om man lyckas tima dipparna och topparna hyfsat. Jag lyckas ju ofta få betydligt högre avkastning än 4% (som en typisk direktavkastning på utdelningsaktier brukar ligga på) när jag köper och säljer av innehav så min upplevelse är ju att det går fortare att bygga kapital genom att swingtrada än att köra på utdelningsportföljstrategin.

Just nu lägger jag typ 50% i indexfonder och sen letar dippar med resten som jag kan sälja av när kursen återhämtat sig och börjar gå plus för min del (köpte tex volvo och swedbank nu när de dippade i våras och sålde av i höstas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in