2020-11-24, 22:01
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/7607290
vi tjänar alla på att de integreras - det är budskapet i den handlingsplan om integration som EU:s migrationskommissionär Ylva Johansson och EU-kommissionen lade fram idag.

Utbildade läkare ska inte köra taxi, menar Johansson.

Det här är ett område där Sverige ligger lite före och har en mer flexibel arbetsmarknad än många andra medlemsländer.

... vill EU-kommissionen bland annat ge stöd till lärare för att stärka deras förmåga att hantera kulturella, religiösa och språkliga skillnader.
Vad säger ni om Ylva Johanssons uttalande? Beror EUs "integrationsproblem" på att läkare kör taxi?

Vad menar Ylva Johansson med att "Sverige ligger lite före"? Har hon rätt i sak?

Var är det för kulturella/religiösa skillnader EU-kommissionen vill ge "stöd" till? Och varför kallar man bidrag från skattepengarna för "stöd"?
Citera
2020-11-24, 22:20
Bannlyst
Tror inte Ylva planerat att bli mördad av överheten i södra Europa utan gör det som förväntas av henne. Det är vad jag tror iaf
Citera
2020-11-24, 22:25
Medlem
Flus avatar
Jag minns när Ylva Johansson intervjuades i Agenda 2014. Hon var då nytillsatt arbetsmarknadsminister. Hon hävdade då att ett realistiskt mål för att få nyanlända i arbete var två år. Då som nu var hälften arbetslösa efter 8 år i Sverige.
Programledaren frågade:
- Så se flesta som kommit till Sverige i år kommer jobba om två år?
Ylva:
- Ja.
2014 var kriget i Syrien i full gång och flyktinginvandringen till Sverige redan mycket stor.
2015 åkte hon till Kanada för att se och lära. Målet på en etableringstid på två år stod fast i juni 2015, trots att invandringen nu var skyhög och såg hel annorlunda ut jämfört med Kanadas invandring av noga utvalda högutbildade personer.

En artikel från 17 juni 2015, mitt under flyktingkrisen:
Citat:
Ursprungligen postat av SvD: Ylva Johansson besöker Kanada
Efter ett besök i landet har hon med sig flera idéer som hon tror kan hjälpa till att nå målet om en etableringstid på två år.
https://www.svd.se/ministern-vi-kan-lara-av-kanadas-jobbintegration
Citera
2020-11-24, 22:27
Medlem
Det är skillnad att vara läkare i Afrika och Sverige. Dessutom måste man kunna prata med sina patienter. Inte ens inom EU finns det en jämn standard av läkare, utrustning och medicin. Vissa länder kör Bentley medan andra har Trabant. Går vi då ännu längre bort så cyklar de kanske i något land, kör traktor i något och häst och vagn i ett tredje.
Citera
2020-11-24, 22:34
Avslutad
Vad fan? Läkartaxiargumentet IGEN? Var det inte Mona Sahlin som brukade köra den floskeln förut?
Citera
2020-11-24, 22:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är en tröttsam myt att läkare kör taxi. Det är ju t o m så att många försök att integrera "läkare" i vården misslyckas då de faktiskt inte klarar kraven.
Citera
2020-11-24, 22:39
Medlem
eu,s integrationsproblem beror på att våra politiker borde köra taxi istället för att vara naiva ledare

"UPPDRAG GRANSKNING · I Sverige arbetar just nu sjuksköterskor som har fått legitimation, trots att de inte genomfört sin utbildning. Uppdrag gransknings kartläggning avslöjar ett bedrägeri där falska sjuksköterskor uppgett att de studerat heltid i Rumänien och Polen, samtidigt som de varit skrivna i Sverige och haft inkomst – som till exempel plattsättare, butiksbiträde och lastbilschaufför."

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/uppdrag-granskning-avslojar-falska-sjukskoterskor-jobbar-pa-svenska-sjukhus

undrar vilket ursprung det är på den här stjärnan? och varför är gränsen 26? inte max 3?

"En sjuksköterska som jobbar på Sunderby sjukhus riskerar att förlora sin legitimation – det sedan hon på 15 månader begått 26 misstag. "

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7607150
Citera
2020-11-24, 22:42
Medlem
DET är inte första gången en sosse säger att "Invandrade läkare kör taxi". Det är en återkommande oneliner från inv,vurmare. Finns såklart fler anektdoter från Ylva och Mona Sahlin
Citera
2020-11-24, 22:43
Medlem
Hon är ju inte klok den där.
Citera
2020-11-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://sverigesradio.se/artikel/7607290
vi tjänar alla på att de integreras - det är budskapet i den handlingsplan om integration som EU:s migrationskommissionär Ylva Johansson och EU-kommissionen lade fram idag.

Utbildade läkare ska inte köra taxi, menar Johansson.

Det här är ett område där Sverige ligger lite före och har en mer flexibel arbetsmarknad än många andra medlemsländer.

... vill EU-kommissionen bland annat ge stöd till lärare för att stärka deras förmåga att hantera kulturella, religiösa och språkliga skillnader.
Vad säger ni om Ylva Johanssons uttalande? Beror EUs "integrationsproblem" på att läkare kör taxi?

Vad menar Ylva Johansson med att "Sverige ligger lite före"? Har hon rätt i sak?

Var är det för kulturella/religiösa skillnader EU-kommissionen vill ge "stöd" till? Och varför kallar man bidrag från skattepengarna för "stöd"?
Sverige har en extremt dysfunktionell arbetsmarknad jämfört med jämförbara länder. I Norge har jag träffat ensamkommande ynglingar som gått rätt in i lärlingsplats och efter 3 år av arbete sparar ihop 800k för att pynta en stor kåk i Afghanistan. Jobbar nu 2 heltidsjobb och betalar extrema mängder skatt. Inte en chans i världen att det skulle vara möjligt i Sverige.

Med det sagt så är läkaren som kör taxi = råttan i pizzan"

Jag kan ju själv beställa förfalskningar på all världens utbildningar och få det i postlådan efter några veckor, stämplat och signerat. Det räknar jag med att blattarna gör så mycket det bara går. Har du varit vårdbiträde i Syrien = ssk. Har du varit ssk = läkare. Tekniker = ingenjör etc.
Citera
2020-11-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sverige har en extremt dysfunktionell arbetsmarknad jämfört med jämförbara länder. I Norge har jag träffat ensamkommande ynglingar som gått rätt in i lärlingsplats och efter 3 år av arbete sparar ihop 800k för att pynta en stor kåk i Afghanistan. Jobbar nu 2 heltidsjobb och betalar extrema mängder skatt. Inte en chans i världen att det skulle vara möjligt i Sverige.

Med det sagt så är läkaren som kör taxi = råttan i pizzan"

Jag kan ju själv beställa förfalskningar på all världens utbildningar och få det i postlådan efter några veckor, stämplat och signerat. Det räknar jag med att blattarna gör så mycket det bara går. Har du varit vårdbiträde i Syrien = ssk. Har du varit ssk = läkare. Tekniker = ingenjör etc.

Samma historia här med. Det är ett sådant enormt Go! I dessa grabbar.

En hade 2 jobb, levde ensam utan familj och pluggade. Han svarade att det var 10gånger tuffare hemma.
Det är bara en helt annan mentalitet. Jag förstår inte varför dock.
Citera
2020-11-24, 23:10
Medlem
"I SVT:s Agenda intervjuades Aghanistans president Ashraf Ghani, bland om annat om att en stor del av landets unga befolkning flyr landet.

– Det handlar om push och pull-faktorer. Det finns en bild av att gatorna i Europa, särskilt i Sverige, är guldbelagda. Det och individers framgångssagor har skapat ett sug."

https://www.expressen.se/nyheter/finns-en-bild-av-att-gatorna-ar-guldbelagda/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in