2020-11-24, 21:03
Medlem
Visste ej vad Jag skulle posta detta därför startar jag en ny tråd.

Ska ha ha rättegång snart och är åtalad för att ha odlat cannabis det jag sa till polisen va att det vara hampa dom vara bara 12-19 dagar gamla ungefär.

I polis protokollet så står det att dom tagit lan prov på dom små rackarna men det står inget om något thc halt med andra ord står det inte ens att dom tagit det. Kan man se att det är cannabis utan att kolla thc halterna på några ynkligt små plantor. ”Forensisk center” heter dom som gjorde proverna. Ska man skita i att mot argumentera? Har nämligen påstått att det är cbd även fast det är olagligt utan licens kanske blir samma straff ändå?
Citera
2020-11-24, 21:09
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogodling och drogtillverkning --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-11-24, 21:23
Medlem
Hur lyckades du åka dit?
Citera
2020-11-24, 21:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Italyboy164
Visste ej vad Jag skulle posta detta därför startar jag en ny tråd.

Ska ha ha rättegång snart och är åtalad för att ha odlat cannabis det jag sa till polisen va att det vara hampa dom vara bara 12-19 dagar gamla ungefär.

Att odla hampa privat är precis lika olagligt som att odla drogcannabis.
https://jordbruksverket.se/stod/lantbruk-skogsbruk-och-tradgard/jordbruksmark/gardsstod-och-stodratter/gardsstod/odla-hampa

Du åker på mängden växtmaterial, helt enkelt.
Citera
2020-11-24, 22:43
Medlem
Blir nog ingen skillnad ska du se.
Citera
2020-11-24, 23:11
Avslutad
Kör på CBD linjen och säg att du trodde det var lagligt då kan det bli mildare för att du inte visste att det var olagligt. Finns ett ord för det men har glömt det. Annars erkänner du snällt är det första gången du bryter mot lagen kommer du komma lindrigt undan.
Citera
2020-11-24, 23:18
Medlem
VodkaDrunkenskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Kör på CBD linjen och säg att du trodde det var lagligt då kan det bli mildare för att du inte visste att det var olagligt. Finns ett ord för det men har glömt det. Annars erkänner du snällt är det första gången du bryter mot lagen kommer du komma lindrigt undan.
Att inte kunna lagen är inget som gör att man har rätt att bryta mot den. Mig veterligen är det heller ingen som någonsin fått lägre straff för man hävdar okunskap som försvar.
Citera
2020-11-25, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaDrunkenski
Att inte kunna lagen är inget som gör att man har rätt att bryta mot den. Mig veterligen är det heller ingen som någonsin fått lägre straff för man hävdar okunskap som försvar.

Inte ens om följden blir att uppsåt saknas?
Citera
2020-11-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Inte ens om följden blir att uppsåt saknas?

Blir väldigt svårt för dig att hävda att du inte hade för avsikt att odla cannabisplantor när det var just växande cannabisplantor som hittade hemma hos dig.. Det krävs ju även en del kunskap och efterforskning för att få plantorna att växa. Jag skulle bli extremt förvånad om du inte döms.
Citera
2020-11-25, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaDrunkenski

Nu vet jag inte hur det gick med detta då artikeln är låst.
Men tydligen har Göta Hovrätt hävdat detta så det borde väl finnas ett domslut någonstans?
Huruvida det är sant eller inte låter jag någon annan besvara.

Citat:
NY PRAXIS: Invandrare som inte kan svenska bör kunna slippa straff eftersom lagarna är skrivna på svenska, tycker Göta hovrätt.

https://www.friatider.se/ny-dom-ppnar-f-r-talsimmunitet-f-r-invandrare

I TS fall kanske det är svårt att hävda att denne inte kan svenska?
Citera
2020-11-25, 12:01
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Det hade ju varit festligt om domaren tar fram sin telefon under rättegången och citerar från tråden och sedan frågar TS "Vad menade du med att starta den tråden?"
Citera
2020-11-25, 16:36
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

I TS fall kanske det är svårt att hävda att denne inte kan svenska?

Med tanke på svenskan i trådstarten är nog detta det bästa försvaret!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in