2020-11-24, 19:57
Medlem
Hegamons avatar
Utbildningen är till "Agil projektledare inom IT, arkitektur & samhällsbyggnad:

https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/utbildning/?id=6690

Kan ni tala om för mig vad ni tror att en sådan person egentligen gör i yrkeslivet?
Jobbar de med stora it-projekt i privata företag?
Rör det sig om arbete inom offentlig förvaltning?
Senast redigerad av Hegamon 2020-11-24 kl. 20:36.
Citera
2020-11-24, 21:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Kan ni tala om för mig vad ni tror att en sådan person egentligen gör i yrkeslivet?

Leder projekt som tillämpar agila metoder. Finns både i privat och offentlig sfär, men vanligast i det privata.
Citera
2020-11-24, 21:53
Medlem
Jthunderas avatar
Agile, Scrum, Kanban osv är väldigt hett just nu. Product owner, Scrum master, Product manager (Exempel på jobb) brukar dock ha tekniken först och projektledningen efter som certifieringar. Har du inte tekniken är det stor risk detta blir en snömosutbildning som rider på trenden och du får inget jobb.
Citera
2020-11-24, 21:57
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Det hela är komiskt och ett tecken på hur viktigt det är att använda rätt ord.

Att jobba agilt innebär definitionsmässigt att inte jobba i projekt.
Ett projekt har en början och ett slut samt en leverans som bestäms i början av projektet.
Att jobba agilt innebär att man leverar små delar av lösningen ofta och att målet hela tiden ändras efter förändrade krav från intressenter. Man håller på så länge någon intressent vill det.

Lite av en motsägelse alltså, som lyxprog.

Men det finns ännu skummare titlar, t.ex. agil coach.
Citera
2020-11-24, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Agile, Scrum, Kanban osv är väldigt hett just nu. Product owner, Scrum master, Product manager (Exempel på jobb) brukar dock ha tekniken först och projektledningen efter som certifieringar. Har du inte tekniken är det stor risk detta blir en snömosutbildning som rider på trenden och du får inget jobb.

Det är exakt vad jag tänker. I corona-tider försöker jag hoppa på en utbildning jag kan gå på distans. Jag vet denna utbildningen har stor potential till att bli inget särskilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Leder projekt som tillämpar agila metoder. Finns både i privat och offentlig sfär, men vanligast i det privata.

Jag vet inte vad jag ska gå för utbildning. Får jag välja själv vill jag hålla på med mina hemsidor och diverse business som jag håller på med och ha det som ett jobb. Det är dödsbohantering med secondhandbutik, rut-företaget & bygga hemsidor åt folk. Om jag får bestämma själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig

Planen var alltså att gå en tillräckligt lätt utbildning så jag kan lägga övrig energi på annat. Ja, jag får pengar för att gå utbildningen, som en YH-utbildning. Jag har kört lastbil i Norge och jag tyckte inte om att vara i arbetarträsket. Jag valde medvetet arbetaryrket lastbilschaufför för jag vill prova vara arbetare och jag kom på snabbt där passar jag inte in, får inte ut något alls av sådana jobb. Jag tyckte det var jättetråkigt.
Senast redigerad av Hegamon 2020-11-24 kl. 22:10.
Citera
2020-11-24, 22:10
Medlem
Jobba agilt betyder att man reserverar sig för att man helt enkelt inte vet vad man håller på med. Blir något helt jävla fel så gör man om den delen - och sen kallar man sig flexibel. När projektet är slut så tar man emot hyllningar utan att ha bidragit med något annat än att suttit på sitt kontor och gjort allt man kan för att få dagen att gå samt försöka dölja sin inkompetens.
Citera
2020-11-24, 22:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Jobba agilt betyder att man reserverar sig för att man helt enkelt inte vet vad man håller på med. Blir något helt jävla fel så gör man om den delen - och sen kallar man sig flexibel. När projektet är slut så tar man emot hyllningar utan att ha bidragit med något annat än att suttit på sitt kontor och gjort allt man kan för att få dagen att gå samt försöka dölja sin inkompetens.

Jag skulle vilja ha en sådan roll. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kanske får skriva in mig på en webbdesign-utbildning, då jag personligen skulle vilja kunna sådant bättre.

Jag har gått igenom så många olika jobb. Och nu återstår att bli egen, tänker jag.
Citera
2020-11-25, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Det hela är komiskt och ett tecken på hur viktigt det är att använda rätt ord.

Att jobba agilt innebär definitionsmässigt att inte jobba i projekt.
Ett projekt har en början och ett slut samt en leverans som bestäms i början av projektet.
Att jobba agilt innebär att man leverar små delar av lösningen ofta och att målet hela tiden ändras efter förändrade krav från intressenter. Man håller på så länge någon intressent vill det.

Vi jobbar med agila metoder men har projekt. Men projekten består mest av en projektledare och en arkitekt. De krav projekten ställer bryts ner i rpucs och stories och hamnar i backkloggn hos scrumteamen som vart och ett ansvarar för sin del av en större mjukvarustack.

Men projektledarna har ju i första hand kontakt med produktägaren och viss mån scrummastern i resp team. Den enskilde utvecklaren i scrumteamet jobbar på med sina stories i sprinten lyckligt ovetande om projektledarna.
Citera
2020-11-25, 07:18
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja ha en sådan roll. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kanske får skriva in mig på en webbdesign-utbildning, då jag personligen skulle vilja kunna sådant bättre.

Jag har gått igenom så många olika jobb. Och nu återstår att bli egen, tänker jag.
Får man fråga hur gammal du är?
Citera
2020-11-25, 09:08
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros

Tycker oftast det är tvärtom på de ställen jag har jobbat. I Vattenfall kan man sitta och rulla tummarna i flera månader för tidsramen är så lång eller man "väntar på någon annan". I Agile har du saker att göra varje dag och är de inte klara dagen efter står du framför alla och förklarar vad som händer.
Senast redigerad av Jthundera 2020-11-25 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in