Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Det finns varken svarta eller vita människor med i boken om man undantar Dietz och hennes familj (sonen Arnold, samt Dietz' mamma, styvpappa och exman). Boken går ut på att lille Arnold träffar en massa olika djur. Jag kan tänka mig att det pedagogiska anslaget är att mycket små barn ska lära sig hur elefanter, giraffer, apor, etc, ser ut.
Hade det synts någon glad svart människa i boken, så hade rasforskningsinstituten på Aftonbladets och Sydsvenskans kultursidor skrivit någonting i stil med att "den vita blicken förvandlar de svarta kropparna till stumma statister och reproducerar därigenom århundraden av kolonialt förtryck."
Troligen spot on! Kollade in Margauxs instagram, hundratals personer rasar. Att Margaux förklarar att inga andra människor syns än hennes egen familj duger inte som förklaring till den skränande hopen. Väldigt mycket svängande kring rasism, exotifiering (ja, det är faktiskt ganska exotiskt med lejon och zebror), kolonialism och vita blickar i kommentarerna.
Är det inte mer kränkande att rita in svarta personer bara för att, i en bok som fokuserar på safari och exotiska djur? Det om något implicerar ju att svarta fyller samma funktion som en zebra eller noshörning: något spännande att titta på utan egentlig funktion. Det är ju helt uppenbart att boken bara handlat om Arnold och de omkring honom i familjen + några exotiska (förlåt!) djur. (Och i slutet framkommer det att Arnold föredrar ankorna i parken hemma. Är faktiskt lite förvånad att inga av gaphalsarna har försökt spinna en rasistisk väv av det.)
Vad jag själv tycker? Klart Arnold kunde fått ta en sväng på stan eller att en sida i boken kunde avbilda en publik, men jag vet inte om det fungerar så på safari? Åker man inte runt i sitt egna sluta sällskap? Boken kunde däremot ha hetat ”Arnold på safari” i ställer för ”Arnold i Sydafrika”. Landet är ju inte viktigt öht i berättelsen.