Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-23, 16:03
Medlem
Hej,

Jag har en vän som är 18 år och han har bestämt att han inte vill leva längre. Han sa till mig tidigare idag att snart är slaveriet slut, han syftar alltså på livet. Han sa att han kommer vara död innan jul. Jag är övertygad om att han kommer ta sitt liv. Kanske inte idag eller imorgon men snart. Han sa att han ska sluta gå i skolan helt. Han har inte gått på någon lektion idag. Det känns väldigt mörkt och hopplöst just nu. Finns det något jag kan göra? Eller måste man bara hoppas på att han inte gör det? Jag skriver med honom varje dag och försöker se till att han vet att jag finns där för honom, men så fort jag försöker förklara hur mycket jag bryr mig om honom så blir han nonchalant och försöker inte lyssna. Något jag är säker på är att han måste komma ifrån sitt hem. Han kan inte bo kvar där. Han har en väldigt hatisk och religös familj (muslimer). Jag har tillochmed sagt att han kan bo hos mig, men det vill han inte. Han säger att han har gjort allt i sin makt för att flytta, men att det tar för lång tid tills han får en lägenhet som han kan betala för. När jag pratar med honom så verkar det vara hans sexuella läggning som är jobbigaste (homosexuell) , och jag förstår det, men det låter på honom som att han aldrig kommer hitta någon, att det är omöjligt.

Han får antidepressiva och går till psykolog, jag kontaktade också skolpsykologen, men det verkar som att ingenting funkar, han är övertygad om sin sak. Han får också lergigan av sin doktor mot ångest. Han tar det varje dag, 3 - 4 tabletter, sover runt 12 - 14 timmar per dag. Det verkar som antidepressiva har fått en motsatt effekt, förr fick han ångest när han tänkte på självmord, men nu kan han lungt och sansat tänka och planera det. Han ska träffa doktorn på fredag och prata om vad för effekt medicinen har haft på honom, han har tagit det i snart en månad.

Finns det något jag kan göra? Eller ska jag bara acceptera att det här ligger i hans händer?

Tacksam för svar.
Citera
2020-11-23, 16:04
Medlem
Stötta bara, ge inte upp. Prata med psykiatrin och om du är på riktigt rädd att något ska hända ring larmtjänst.
Citera
2020-11-23, 16:31
Medlem
Säg åt honom att sluta sova så mycket. Man kan sova för mycket.
Han måste för det första ha ett schema, t.ex vakna varje dag kl 06, gå och träna och sedan dra till skolan. Ta dagliga promenader, meditera och finna mening med livet genom ansvar.

Säg åt han att kontakt med soc för eget boende.

Förstår inte varför han oroar sig för kärlek och annan skit? Säg till honom att mäns sexuella värde ökar med åren och att det absolut inte är någon stress: https://i0.wp.com/therationalmale.co...smv_curve1.jpg

En nödlösning (om han ändå skall begå självmord) är att prova psykadeliska droger som svamp eller LSD. De har visat sig vara bra mot depression: https://www.theguardian.com/science/...ealth-medicine
Citera
2020-11-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Säg åt honom att sluta sova så mycket. Man kan sova för mycket.
Han måste för det första ha ett schema, t.ex vakna varje dag kl 06, gå och träna och sedan dra till skolan. Ta dagliga promenader, meditera och finna mening med livet genom ansvar.

Säg åt han att kontakt med soc för eget boende.

Förstår inte varför han oroar sig för kärlek och annan skit? Säg till honom att mäns sexuella värde ökar med åren och att det absolut inte är någon stress: https://i0.wp.com/therationalmale.co...smv_curve1.jpg

En nödlösning (om han ändå skall begå självmord) är att prova psykadeliska droger som svamp eller LSD. De har visat sig vara bra mot depression: https://www.theguardian.com/science/...ealth-medicine

Mycket av det här har han gjort, problemet är att han fick från att ha tydliga rutiner till att nu inte ha någonting. Han ligger bara i sängen och stirrar, eller sover. Vet inte vad jag ska gör för att få honom att återgå till sina rutiner. Han har varit i kontakt med soc, men de har inte fixat fram något än. På senare tiden har han gått till gymmet, men det slutar med att bara sitter och stirrar. Vi har också distansundervisning var tredje vecka, vilket inte hjälper.

Psykadeliska är kanske ett alternativ om det går riktigt dåligt. Tack för svar, det uppskattas, verkligen.
Citera
2020-11-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ISK123
Mycket av det här har han gjort, problemet är att han fick från att ha tydliga rutiner till att nu inte ha någonting. Han ligger bara i sängen och stirrar, eller sover. Vet inte vad jag ska gör för att få honom att återgå till sina rutiner. Han har varit i kontakt med soc, men de har inte fixat fram något än. På senare tiden har han gått till gymmet, men det slutar med att bara sitter och stirrar. Vi har också distansundervisning var tredje vecka, vilket inte hjälper.

Psykadeliska är kanske ett alternativ om det går riktigt dåligt. Tack för svar, det uppskattas, verkligen.
Kan du ringa in till hans handläggare på soc och förklara situationen? Säga att det inte finns tid och allvaret i situationen?

Har han några andra kompisar än dig? Ring han spontant ibland och prata, ta med han ut på en promenad, käka lunch/middag, biltur, eller vad som helst. Små saker kan göra mycket för personer i denna sits.

Vänta inte för länge med Psykedeliska ifall det på riktigt är på tapeten. Självmord är ofta impulsdrivet.
Citera
2020-11-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Kan du ringa in till hans handläggare på soc och förklara situationen? Säga att det inte finns tid och allvaret i situationen?

Har han några andra kompisar än dig? Ring han spontant ibland och prata, ta med han ut på en promenad, käka lunch/middag, biltur, eller vad som helst. Små saker kan göra mycket för personer i denna sits.

Vänta inte för länge med Psykedeliska ifall det på riktigt är på tapeten. Självmord är ofta impulsdrivet.

Skrev till honom om han ville träffas imorgon vid 08.00 och springa. Han blev helt plötsligt väldigt positiv och ville göra det. Efter vi har gjort det ska vi käka frukost. Nu ville han helt plötsligt börja med skolarbete och han ändrade sig helt. Han sa tillochmed att han inte vill begå självmord längre, iallafall inte just nu. Tack för tipset med motion, hade aldrig nämnt det om du inte hade gjort det. Tack!
Citera
2020-11-23, 18:07
Medlem
Bum1s avatar
Jag trodde jag skulle vara död innan november. Nu sitter jag här ändå. Mirakel kan hända.

Det verkar som att han behöver rymma från sin familj. Be honom göra det. Kanske kan flytta till någon släkting som har en källare?
Citera
2020-11-23, 23:02
Medlem
Det är otroligt svårt. Varje människa står för sitt egna välmående och det är i grund och botten dom som avgör, inte du. Kom-ihåg att det handlar om att må bättre, inte förhindra självmord.
Du kan försöka få han att må bättre och ge han den kärlek vi alla människor behöver, mer än så kan ingen göra.

Var aktiv, sov rätt mängd, ät bra, meditera, träffa människor, kreativt skapande, ödmjukhet och kärlek till livet, sträva efter något. Detta får vem som helst att må bra
Citera
2020-11-23, 23:07
Medlem
Passepartouts avatar
Ring och rådgör med Mind, dit kan även närstående ringa https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/

Edit: Jag vet inte hur professionella Mind är, men hoppas du får vettiga svar. Kontakta psykiatrin är också en variant.
Senast redigerad av Passepartout 2020-11-23 kl. 23:10.
Citera
2020-11-24, 00:40
Medlem
spyder123s avatar
Psykologi: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem