• 3
  • 4
2020-11-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är enskilda händelser vi observerar. Att kunna beskriva något annat kan vara intressant, men en komplett teori skall förutsäga de observationer vi kan göra. Kvantmekaniken är ofullständig på den punkten.

Endast om du utgår ifrån att allting i naturen är i teorin predicerbart. Det känns som en väldigt märklig inställning att ha.

Om avskärmningen från fullständig kunskap är fundamentalt för systemet kan det inte sägas vara något ofullständigt över mekaniken. Den har inget krav att beskiva allt explicit.
Citera
2020-11-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Endast om du utgår ifrån att allting i naturen är i teorin predicerbart. Det känns som en väldigt märklig inställning att ha.

Om avskärmningen från fullständig kunskap är fundamentalt för systemet kan det inte sägas vara något ofullständigt över mekaniken. Den har inget krav att beskiva allt explicit.
Den vetenskapliga metoden går ut på att utveckla modeller som förutsäger observationer. En modell som förutsäger fler observationer är mer fullständig än en modell som förutsäger färre. Lever vi i ett oförutsägbart universum så kan det inte beskrivas fullt ut med vetenskapliga modeller. Accepterar man inte det så får man flytta till något annat universum som är lättare att beskriva.

Det som av princip inte går att förutsäga betraktas som indeterministiskt. Ordet har ingen annan betydelse inom fysiken. Alla förklaringar till det oförutsägbara ligger bortanför det vetenskapliga och handlar därför om religion och inget annat. Dina teorier är lika goda som mina eftersom inga av dem bygger på något vi kan veta.
Citera
2020-11-25, 13:31
Medlem
Citat:

Det som av princip inte går att förutsäga betraktas som indeterministiskt. Ordet har ingen annan betydelse inom fysiken. .

Det som inte går att förutsäga trots vetskap om de intiala villkoren är indeterministiskt.
Citera
2020-11-25, 13:42
Medlem
Citat:
Det som inte går att förutsäga trots vetskap om de intiala villkoren är indeterministiskt.
Det är ett ganska meningslöst påstående givet att det initiala tillståndet inte är observerbart. Framtiden är inte heller observerbar, men visste jag den så visste jag också allt som skulle hända. För en yttre observatör är rumtiden fyrdimensionell med tid och rumskoordinater som är utbytbara. Frågor om framtidens förutsägbarhet är därför bara menigsfulla ur ett inre perspektiv där den inte är förutsägbar.

Tror inte vi kommer längre i den här diskussionen.
Citera
2020-11-25, 13:53
Medlem
Citat:
Det är ett ganska meningslöst påstående givet att det initiala tillståndet inte är observerbart.

Jo? . En elektron som du lyser på exempelvis.
Citera
2020-11-25, 14:08
Medlem
Citat:
Jo? . En elektron som du lyser på exempelvis.
Plötsligt hoppar elektronen till efter att ha utbytt energi med en annan elektron genom en foton som färdats genom yttre rymden i 13 miljarder år. Hur var den fotonen observerbar innan jag påbörjade experimentet?
Citera
2020-11-25, 14:38
Medlem
Citat:
Plötsligt hoppar elektronen till efter att ha utbytt energi med en annan elektron genom en foton som färdats genom yttre rymden i 13 miljarder år. Hur var den fotonen observerbar innan jag påbörjade experimentet?

Det finns ett annat problem som är varför sannolikheterna räknas ut som det görs. Enligt fysiker jag pratat med så är det inte ett tvunget sätt, och det är djupt oroväckande. Godtycklighet är fysikens värsta fiende.
Citera
2020-11-25, 17:52
Medlem
Tjena_67s avatar
Så här kan vi räkna ut detta?

Låt oddsen vara 1 på 1000 att en dement i sen fas kan bli tillräckligt klar i huvudet att ingå avtal OCH sedan glömma bort vad som hänt.

En ockrare som tjänar miljoner på att ljuga om den äldres psyke kan vi (generöst) påstå förväntas göra detta i 1 av 100 fall.

Då blir odsen 1000/100= 10 ggr mer sannolikt att det är en lögn ockraren far med.

Då kan vi inte rättfärdiga en tro att den äldre varit på det vis som ockraren påstår?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in