2020-11-21, 21:18
Medlem
Sitter och kollar på några filmer på Youtube och blev förvånad att de var kvar. De är i 720 kvalité och hyfsat nya filmer också från 2017.

Är detta lagligt eller har Youtube bara inte tagit bort dessa?
Citera
2020-11-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Sitter och kollar på några filmer på Youtube och blev förvånad att de var kvar. De är i 720 kvalité och hyfsat nya filmer också från 2017.

Är detta lagligt eller har Youtube bara inte tagit bort dessa?
Det är inte tillåtet, nej. Jag kan inte svara på varför Youtube inte tagit bort dessa. Kanske inte hunnit?

Det kan också vara som så att Youtubekanalen har visst upphovsrätt? Då är det kanske lagligt?
Citera
2020-11-21, 21:30
Medlem
storkmammas avatar
Generellt är det inte tillåtet, men det är upphovsrättsinnehavaren som måste rapportera videon till Youtube för att något ska hända, Youtube själva letar inte efter intrång på andras varumärken. Det är möjligt att videos slinker under radarn. Vissa äldre filmer har blivit public domain genom att rättigheterna inte förnyats och kan därför laddas upp utan problem, men det gäller som sagt nästan bara gamla filmer.
Citera
2020-11-21, 21:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmamma
Youtube själva letar inte efter intrång på andras varumärken.
Jodå, jag försökte ladda upp en liveinspelning av ett musikband och det stoppades fick inte ens lägga upp den för privat bruk så det kollas av som minst vid uppladdningen sen hur omfattande material youtube kollar av mot låter jag däremot vara osagt.
Citera
2020-11-21, 22:39
Medlem
miikoss avatar
Rättighetshavarna brukar få frågan om de vill tillåta videon med marknadsföring har jag för mig.

Då får de roaylities och reklampengar beroende av antal visningar eller klick på annonser.

De kan också välja att videon ska tas bort.
Citera
2020-11-21, 22:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jodå, jag försökte ladda upp en liveinspelning av ett musikband och det stoppades fick inte ens lägga upp den för privat bruk så det kollas av som minst vid uppladdningen sen hur omfattande material youtube kollar av mot låter jag däremot vara osagt.
Det är för att det är musik, inte video, skivbolagen är som hökar!

Det är det som är grejen, det måste finnas en målsägare för att driva frågan.

Jag har själv lagt ut en långfilm, som inte finns utgiven på varken VHS eller DVD, spelade av när SVT visade den en gång, tursamt blev den kvar i mitt VHS-lager.

200.000 visningar, om det vore en grej skulle den vara borta för länge sedan!
Citera
2020-11-21, 22:50
Medlem
Lost.Villains avatar
En fråga med många faktorer i svaret. Det enkla svaret är att det aldrig är okej att dela ett verk utan tillstånd. Men Jewtube har alltså miljontals videos som postas varje dag. Svårt att gå igenom alla.

Många hela filmer tas ner eller får varningar. En hel del slinker igenom filtret och finns kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in