2020-11-20, 00:14
  #1
Medlem
Har aldrig tidigare använt Tramadol tills för två veckor sedan.
Sedan två veckor tillbaka har jag legat på 600-800mg/dag. Är en beroende person i övrigt och lätt att fastna för saker.
Bestämde mig i tisdags att sluta helt ”innan det är försent”.
Hur fort blir man beroende fysiskt av tramadol i den mängden? Misstänker att det kan variera från person till person.

Anledning till min fråga är att jag sedan igår (onsdag natt) vaknade mitt i natten av kryp i benen och en obehagskänsla. Varade i några timmar tills jag lyckades somna om innan klockan ringde för jobb.
Idag under dagen har jag inte känt av något större än lite pirr/”växtvärk” i benen.
Nu framåt kvällen har jag fått en fruktansvärd huvudvärk och illamående och den pirrande känslan är större och tydligare igen.
Detta kan givetvis vara en lättare förkylning eller bara tillfälligheter.
Försökte läsa mig till detta i övriga trådar och forum, kunde dock bara hitta frågor angående en längre användning av tramadol. Så jag håller tummarna att någon kan svara mig här..

Har tidigare endast haft ett längre bruk av cannabis och använder mig av ”partydroger” då och då.

Tacksam för tips, erfarenheter och svar.
Citera
2020-11-20, 00:21
  #2
Medlem
Tremendouslys avatar
Olika från person till person. Det är väl bara att testa? Vadå tänkte du om svaret är "ja", att det är lika bra att fortsätta? xD
Citera
2020-11-20, 00:34
  #3
Medlem
Syftade mer på om det kan vara abstinens jag känner av eller om det är något annat.
Har inga planer att fortsätta utan som jag skrev så var min fråga till någon mer rutinerad eller någon som varit i samma sits.

Vad menar du med ”det är väl bara att testa?”.
Målet med mitt inlägg var att få lite svar på om folk tror det redan är abstinens av användning under en så kort tid eller inte.
Har som sagt aldrig testat innan och är inte så rutinerad. Så är mest nyfiken hur det fungerar osv.
Citera
2020-11-20, 00:40
  #4
Medlem
Yahnoovass avatar
600-800mg om dagen i 2 veckor, är relativt mycket i dos. Skulle lätt tippa på att din kropp känner att nåt saknas om du slutar cold turkey.
Citera
2020-11-20, 06:22
  #5
Medlem
wsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbert27
Har aldrig tidigare använt Tramadol tills för två veckor sedan.
Sedan två veckor tillbaka har jag legat på 600-800mg/dag. Är en beroende person i övrigt och lätt att fastna för saker.
Bestämde mig i tisdags att sluta helt ”innan det är försent”.
Hur fort blir man beroende fysiskt av tramadol i den mängden? Misstänker att det kan variera från person till person.

Anledning till min fråga är att jag sedan igår (onsdag natt) vaknade mitt i natten av kryp i benen och en obehagskänsla. Varade i några timmar tills jag lyckades somna om innan klockan ringde för jobb.
Idag under dagen har jag inte känt av något större än lite pirr/”växtvärk” i benen.
Nu framåt kvällen har jag fått en fruktansvärd huvudvärk och illamående och den pirrande känslan är större och tydligare igen.
Detta kan givetvis vara en lättare förkylning eller bara tillfälligheter.
Försökte läsa mig till detta i övriga trådar och forum, kunde dock bara hitta frågor angående en längre användning av tramadol. Så jag håller tummarna att någon kan svara mig här..

Har tidigare endast haft ett längre bruk av cannabis och använder mig av ”partydroger” då och då.

Tacksam för tips, erfarenheter och svar.

Tar inte lång tid speciellt du som missbrukar.
600-800mg är väldigt hög dos. Opiater är jävligt beroendeframkallande. Du kommer må skit psykiskt och fysiskt när du kliver av.
Citera
2020-11-20, 08:38
  #6
Medlem
yournotlikemes avatar
Jag har gått på 1 gram+ om dagen i ett halvår i början av min "Tramadol-karriär" och fick inte en uns av AT när jag slutade tvärt så har väldigt svårt att se att du ska få det.

Dock verkar ju sånt här vara relativt och individuellt för alla så det finns ju risk för att du kanske känner dig lite låg då Tramadolhydroklorid också utsöndrar Serotonin vilket ingen annan opiat/opioid gör.

Köp på dig lite Loperamid (Dimor) om du skulle bli dålig i magen. Det är receptfritt och hjälper rätt bra faktiskt.
Citera
2020-11-20, 09:03
  #7
Medlem
wsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Jag har gått på 1 gram+ om dagen i ett halvår i början av min "Tramadol-karriär" och fick inte en uns av AT när jag slutade tvärt så har väldigt svårt att se att du ska få det.

Dock verkar ju sånt här vara relativt och individuellt för alla så det finns ju risk för att du kanske känner dig lite låg då Tramadolhydroklorid också utsöndrar Serotonin vilket ingen annan opiat/opioid gör.

Köp på dig lite Loperamid (Dimor) om du skulle bli dålig i magen. Det är receptfritt och hjälper rätt bra faktiskt.

Är du möjligtvis blandmissbrukare? Jag menar benso och gabapentin/pregabalin mildrar ju symptom av avtändning.
Citera
2020-11-20, 09:11
  #8
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wst
Är du möjligtvis blandmissbrukare? Jag menar benso och gabapentin/pregabalin mildrar ju symptom av avtändning.

Eh ja benzo måste han ta om han är beroende för är lika farligt som alkohol att bara klippa sådär, speciellt Xanor. Jag har själv åkt på kramp och delirium när jag slutade tvärt med Xanor ofrivilligt och inte kunde få tag på nya, det var inte det trevligaste jag varit med om. GABA-A avtändningar som alkohol och benzo bland annat är faktiskt enda drogen som kan direkt döda dig om du bara slutar Cold Turkey utan att trappa ner. Läs om Delirium Tremens får du se hur trevligt det blir om man gör så.

Jag har varit GROV blandmissbrukare bland tabletter. Allt ifrån benzo till Lyrica till opiater och opioider. Jag sökte hjälp och blev då av med min mentala besatthet och mitt beroende. Idag kan jag faktiskt (tro det eller ej) ta och unna mig lite "neråt" ibland om jag ska mysa nån kväll hemma själv. Sen går man ut och har kul och så så självklart kan jag köpa en gubbe ladd och så. Allt handlar om hur du förhåller dig till livet i övrigt. Har man ett värdigt och meningsfullt liv så känner man inte längre behov eller ens vilja att berusa sig hela tiden. Det var det som hjälpte mig iaf. Avhållsamhet enbart funkar INTE.

Dock har jag en STARK sprutfobi (svimmade sist jag försökte ta blodprov) så det har nog räddat mitt liv tror jag för jag har aldrig satt en nål, skulle hellre ta en kula i knät. Så illa är den fobin, svårt att förklara för människor som inte har någon fobi.
Citera
2020-11-20, 09:45
  #9
Medlem
wsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Eh ja benzo måste han ta om han är beroende för är lika farligt som alkohol att bara klippa sådär, speciellt Xanor. Jag har själv åkt på kramp och delirium när jag slutade tvärt med Xanor ofrivilligt och inte kunde få tag på nya, det var inte det trevligaste jag varit med om. GABA-A avtändningar som alkohol och benzo bland annat är faktiskt enda drogen som kan direkt döda dig om du bara slutar Cold Turkey utan att trappa ner. Läs om Delirium Tremens får du se hur trevligt det blir om man gör så.

Jag har varit GROV blandmissbrukare bland tabletter. Allt ifrån benzo till Lyrica till opiater och opioider. Jag sökte hjälp och blev då av med min mentala besatthet och mitt beroende. Idag kan jag faktiskt (tro det eller ej) ta och unna mig lite "neråt" ibland om jag ska mysa nån kväll hemma själv. Sen går man ut och har kul och så så självklart kan jag köpa en gubbe ladd och så. Allt handlar om hur du förhåller dig till livet i övrigt. Har man ett värdigt och meningsfullt liv så känner man inte längre behov eller ens vilja att berusa sig hela tiden. Det var det som hjälpte mig iaf. Avhållsamhet enbart funkar INTE.

Dock har jag en STARK sprutfobi (svimmade sist jag försökte ta blodprov) så det har nog räddat mitt liv tror jag för jag har aldrig satt en nål, skulle hellre ta en kula i knät. Så illa är den fobin, svårt att förklara för människor som inte har någon fobi.

Fan va skönt att du lever sundare idag. Men blir lite fel att ge inspel rörande avtändning på ett specifikt preparat när du själv haft ett halvt apotek i kroppen när du klivit av.
Citera
2020-11-20, 09:59
  #10
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wst
Fan va skönt att du lever sundare idag. Men blir lite fel att ge inspel rörande avtändning på ett specifikt preparat när du själv haft ett halvt apotek i kroppen när du klivit av.

Ja det är helt underbart och vakna på morgonen och inte behöva ha något eller känna sig dålig. Det är fan lyx för mig fortfarande.

Hur är det fel när jag sitter på 7 års erfarenhet av ett extremt blandmissbruk och har tänt av från det mesta som går och sitter också därför på ganska mycket information som kan hjälpa andra att ta sig ur skiten också?

Kan jag hjälpa 1 fucking människa på denna jord att bli fri från "besattheten och den fysiska allergin" man får så är jag nöjd. För det är så dålig statistik på missbrukare som faktiskt lyckats lägga det på hyllan. Vi var ~20 pers på behandlingshemmet jag var på, 2 har dött, 1 hängde sig, 1 annan och 2 med mig håller sig nyktra (jag festar till det lite grann ibland).

Han hade dock problem med alkohol.

Behandlingschefen sa där att 10% av oss ungefär kommer hålla oss nyktra. Idag är det bara 1 av 20 som är helt nykter. Jag är inte helt nykter MEN jag är fri från missbruk och har ett värdigt liv idag utan självförakt snarare tvärtom faktiskt fan vad jag gillar mig själv nykter.

Det viktigaste är att man slutar romantisera om drogen/drogerna eller liknande och känner sig klar. Tog mig 7 år och komma dit och en total psykologisk förvandling på 14 veckor behandling. Tro inte att jag nu är någon jesus snarare tvärtom jag kommer aldrig sluta helt och knarka men jag är inte beroende av något längre vilket är helt fantastiskt.
__________________
Senast redigerad av yournotlikeme 2020-11-20 kl. 10:01.
Citera
2020-11-20, 10:09
  #11
Medlem
wsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Ja det är helt underbart och vakna på morgonen och inte behöva ha något eller känna sig dålig. Det är fan lyx för mig fortfarande.

Hur är det fel när jag sitter på 7 års erfarenhet av ett extremt blandmissbruk och har tänt av från det mesta som går och sitter också därför på ganska mycket information som kan hjälpa andra att ta sig ur skiten också?

Kan jag hjälpa 1 fucking människa på denna jord att bli fri från "besattheten och den fysiska allergin" man får så är jag nöjd. För det är så dålig statistik på missbrukare som faktiskt lyckats lägga det på hyllan. Vi var ~20 pers på behandlingshemmet jag var på, 2 har dött, 1 hängde sig, 1 annan och 2 med mig håller sig nyktra (jag festar till det lite grann ibland).

Han hade dock problem med alkohol.

Behandlingschefen sa där att 10% av oss ungefär kommer hålla oss nyktra. Idag är det bara 1 av 20 som är helt nykter. Jag är inte helt nykter MEN jag är fri från missbruk och har ett värdigt liv idag utan självförakt snarare tvärtom faktiskt fan vad jag gillar mig själv nykter.

Det viktigaste är att man slutar romantisera om drogen/drogerna eller liknande och känner sig klar. Tog mig 7 år och komma dit och en total psykologisk förvandling på 14 veckor behandling. Tro inte att jag nu är någon jesus snarare tvärtom jag kommer aldrig sluta helt och knarka men jag är inte beroende av något längre vilket är helt fantastiskt.

Ditt första inlägg skrev du att du inte fick någon avtändning av att kliva av ett års missbruk i 1 grams+ doser.

Kan tycka det blir lite fel att inte specificera varför du inte fick avtändning då OP upplever abstinens redan mellan doseringstillfällena.
Citera
2020-11-20, 10:15
  #12
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wst
Ditt första inlägg skrev du att du inte fick någon avtändning av att kliva av ett års missbruk i 1 grams+ doser.

Kan tycka det blir lite fel att inte specificera varför du inte fick avtändning då OP upplever abstinens redan mellan doseringstillfällena.

Snälla. Läs. Gör om gör rätt. Jag skrev att när jag började laborera med opi öht var det just Tram i början, och första gången jag skulle "sluta" efter cirka 5-6 månader förväntade jag mig att må skit men det var inte alls farligt. Sen har jag också gått igenom allt från Oxycontin 320mg/dygn CT AT. 2-ME-MAF Fentanyl spray en flaska om dagen fick lov och sluta tvärt. Så vad exakt tycker du "blir fel"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in