• 1
  • 2
2020-11-19, 22:42
Medlem
jagnickars avatar
Det vita snuset är väldigt irriterande för tandköttet. Variera sidor, eller byt snus.
Citera
2020-11-19, 22:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Min personliga erfarenhet efter att ha snusat större delen av mitt vuxna liv är at de vita påsarna fräter mer.
En dags konstant snusande av vita påsar skapar värk i tandköttet.

Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Det vita snuset är väldigt irriterande för tandköttet. Variera sidor, eller byt snus.
Jag upplever motsatsen. Bytte till tobaksfritt eftersom vanligt snus sved. Har nu snusat det i flera år utan sveda. Och jag snusar dygnet runt.

Jag tror ts problem är bristfällig rengöring vid tandborstning där man inte använt tandtråd eller tandstickor mellan tänderna.
Citera
2020-11-21, 18:20
Medlem
Använd riktigt snus istället för dessa nikotinpåsar.

Fibrer med tillsatt extraherat
nikotin tror jag är mer vanskligt än vanligt snus, dels för att fibrerna som ofta tas från frukt är surt och det behövs en hög dos av Na-karbonat för att uppnå ett bra PH, detta sliter då mer på slemhinnorna.

Fattar inte grejen med detta snus, det är väl inte tobaken i sig som är hälsovådlig i snus utan nikotinet?, tobak svettas ju så mikroorganismer och TSNA försvinner och nikotinet extraheras på naturlig väg efter man tillsatt karbonaten.
Citera
2020-11-24, 22:49
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag upplever motsatsen. Bytte till tobaksfritt eftersom vanligt snus sved. Har nu snusat det i flera år utan sveda. Och jag snusar dygnet runt.

Jag tror ts problem är bristfällig rengöring vid tandborstning där man inte använt tandtråd eller tandstickor mellan tänderna.

Jag får numera sveda av allt snus. Snusandet är plågsamt för tandköttet.

Jag kom däremot på här i veckan att om man tuggar tuggummi och håller munnen fuktad blir problemen med sveda mindre.
Man blir så torr i munnen av snus vilket säkert gör slemhinnorna känsligare.
Citera
2020-12-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Jag får numera sveda av allt snus. Snusandet är plågsamt för tandköttet.

Jag kom däremot på här i veckan att om man tuggar tuggummi och håller munnen fuktad blir problemen med sveda mindre.
Man blir så torr i munnen av snus vilket säkert gör slemhinnorna känsligare.

Blir man torr i munnen av snus är det något konstigt, snus främjar salivavsöndringen, det är därför snusare sällan får hål i tänderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in