2020-11-19, 11:27
Medlem
Hej!

Jag har utvecklat en metod för att hämta uppgifter ur LADOK och antagningsregistret, sammanfoga uppgifterna och visualisera dem. Det innebär att man kan studera de kopplingar som finns mellan studenternas bakgrund (urvalsgrupp, ålder, gymnasiebetyg osv) och deras studieresultat vid univsersitetet.

Min förra högskola betalade multum för att jag skulle utveckla detta, och då de själva inte får lov att bedriva affärer (och då jag antagligen gjorde ett bra intryck) så har de gett mig tillstånd att vidareutveckla metoden och kommersialisera den.

Nu kommer knäckfrågan, tror ni det finns någon större marknad för detta? Kan jag sälja samma koncept till resten av landets högskolor (utfört på kortare tid då), tjäna duktigt med pengar och dö lycklig?
Citera
2020-11-19, 11:42
Medlem
Keldons avatar
Det går redan att göra detta idag även om andra metoder kanske är långsammare och mindre träffsäkra.

Ladok används endast i Sverige.

Din marknad är alltså de 37 högskolor och universitet som finns i Sverige. Potentiell inkomst i projektet är = det ett universitet vill betala i snitt för tjänsten gånger 37 om du lyckas sälja in till alla. Minus dina utvecklingskostnader och arbetstiden.

Den ekvationen kan ingen annan lösa åt dig.
Citera
2020-11-19, 11:46
Medlem
Nej, men frågan gällde väl själva efterfrågan. Jag vet ju att högskolan jag arbetade åt var eld och lågor över det här, men jag har ingen aning om intresset är lika stort vid övriga lärosäten. Om det redan finns någon slags open source-metod som min högskola bara inte kände till så vill jag ju inte lägga en massa utvecklingstid i onödan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in