• 2
  • 3
2020-11-21, 22:33
Medlem
Med tanke på att du faktiskt reflekterar över huruvida det är moraliskt rätt eller inte så tror jag att du, om någon, kan vara precis rätt person att läsa journalen. Behandla den med respekt bara.
Min far jobbade extra på mentalsjukhus under sina utbildningsår, sig och han har berättat en hel del mörka historier om felmedicinerade och feldiagnostiserade patienter. Detta kan vara en chans att ge din mormor upprättelse. I andra fall kan du kanske hitta spår av dig själv i journalen.
Citera
2020-11-21, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Min mormors mormor låg inne på tvångsvård på mentalsjukhus/sinnessjukhus från år 1930 till 1946 och kom aldrig ut där i från och journalen är 200 sidor lång, hon led av schizofreni. Mår dåligt efter att jag har beställt hem hennes journal från arkivet, hon dog 1946, för jag vet inte om det var moraliskt rätt att läsa igenom den eller inte. Har inte fått den än då den skickades idag från arkivet. Det står antagligen ganska hemska grejer där i. Är det väldigt privat detta? hon dog ju ändå för 74 år sedan. Har skuldkänslor för att jag har gjort fel.

Tycker att det verkar som en intressant bit av historia . Man får insyn hur ”behandlingarna ” var på den tiden. Säkert mycket tragiskt och hemskt att läsa men även lärorikt och fascinerande .

Tycker absolut inte du ska skämmas eller må dåligt över det. Tycker du ska se det som en möjlighet istället.
Citera
2020-11-22, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Min mormors mormor låg inne på tvångsvård på mentalsjukhus/sinnessjukhus från år 1930 till 1946 och kom aldrig ut där i från och journalen är 200 sidor lång, hon led av schizofreni. Mår dåligt efter att jag har beställt hem hennes journal från arkivet, hon dog 1946, för jag vet inte om det var moraliskt rätt att läsa igenom den eller inte. Har inte fått den än då den skickades idag från arkivet. Det står antagligen ganska hemska grejer där i. Är det väldigt privat detta? hon dog ju ändå för 74 år sedan. Har skuldkänslor för att jag har gjort fel.

Läst den om du vill. Du gör det ju för att du är intresserad av henne och inte för att gotta sig åt hennes lidande. Förbered dig dock på att psykiatrin var rätt grym förut, och många behandlingsmetoder kan komma att vara obehagliga att läsa om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in