2020-11-18, 00:14
Medlem
Hej,

Jag driver eget företag och funderar på att vara pappaledig tre veckor under nästa månad. Vad finns det för regler gällande inkomst? kan jag jobba den sista veckan men ta ut full lön, samt även ta föräldra-penning för de tre veckor jag inte jobbar?
Citera
2020-11-18, 00:38
Medlem
Du får ta ut vilken lön du vill ur ditt företag, däremot kommer förmodligen ingen annan betala det(men det kanske staten gör?). Arbetslöshet är åtminstonde utförsäljning och sen socialbidrag och ingen arbetslöshetskassa.
Citera
2020-11-18, 00:42
Medlem
Helt fel. Det går visst att ta lön ur eget AB och om inget uppdrag kommer in sedan säga upp sig själv för att både få A-kassa och inkomstförsäkring. Första gången är inga problem. Därefter kan det finnas begränsningar som att man måste jobbat 12 nya månader eller liknande.
Citera
2020-11-18, 01:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennybula696
Helt fel. Det går visst att ta lön ur eget AB och om inget uppdrag kommer in sedan säga upp sig själv för att både få A-kassa och inkomstförsäkring. Första gången är inga problem. Därefter kan det finnas begränsningar som att man måste jobbat 12 nya månader eller liknande.

Fast nu handlade det ju om föräldraledighet och inte om A-kassa eller inkomstförsäkring.
Citera
2020-11-18, 01:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Hej,

Jag driver eget företag och funderar på att vara pappaledig tre veckor under nästa månad. Vad finns det för regler gällande inkomst? kan jag jobba den sista veckan men ta ut full lön, samt även ta föräldra-penning för de tre veckor jag inte jobbar?

Du får ut ersättning grundat på din SGI:

https://www.forsakringskassan.se/pri...teg=occupation

Det har inget med att göra om du jobbar en vecka och tar ut föräldapenning tre veckor.
Citera
2020-11-18, 08:06
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Hej,

Visst kan du det. Däremot baseras din föräldrapenning utifrån vad du har för SGI.
Citat:
När du har ett eget företag beräknas din SGI på dina tidigare och framtida inkomster.
När du är föräldraledig får du minst 250 kronor per dag i föräldrapenning. Men om du jobbat innan barnet kommer kan du förmodligen få mer.
Citat:
Din SGI beräknas på den inkomst som du förväntas få i företaget.

När du ansöker om en ersättning ska du därför fylla i den inkomst du förväntas få. För att kunna beräkna vilken SGI du ska få jämför vi dina tidigare inkomster med den förväntade inkomsten du har lämnat.
Om dina inkomster från företaget har ökat stadigt varje år kan vi ta hänsyn till det när vi uppskattar din framtida inkomst. Vi tar även hänsyn till om dina inkomster har minskat varje år.

Om dina inkomster från företaget har varierat under de senaste åren kan det vara svårt att uppskatta en framtida inkomst. Då kan din SGI i stället bli ett genomsnitt av de tidigare inkomsterna.
Båda citaten från https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sgiguiden#/

Misstänker att du inte kan ta ut en riktigt hög lön under en vecka och sedan få föräldrapenning utifrån den (vilket jag läser mellan raderna i ditt inlägg att du vill försöka med).
Citera
2020-11-18, 19:57
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har för mig att du inte kan ta ut samma månadslön om du tar ut föräldrapenning. Då säger F-kassan att du inte gått miste om lön och därmed inte är berättigad föräldrapenning. Men kolla gärna med dem vad som gäller.
Citera
2020-11-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fast nu handlade det ju om föräldraledighet och inte om A-kassa eller inkomstförsäkring.

Helt rätt. Jag svarade inte på TS fråga utan påståendet i första svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in