2020-11-16, 19:53
Medlem
-Hengpung-s avatar
Borde Sverige följa Storbritanniens exempel och bestämma om att våra poliser ska arbeta utan tjänstevapnet konstant med sig i bältet?

Tjänstevapnet kan vara säkrat i bagaget på polisbilen, så tar man fram det när det behövs. Vad jag vet så har Storbritanniens poliser ej skjutits eller råkat illa ut i större utsträckning än innan efter att dom arbetat obeväpnade.

Om detta genomförs i Sverige så tror jag att folk i gemen skulle vara mer avslappnade i sina interaktioner med poliser ute på fält. Även polisen skulle kunnat tjäna på detta då dom ej känner sig lika buffliga och mäktiga när dom ej får bära tjänstevapnet med sig konstant, och det skulle leda till en mer respektfull polis när dom möter folket i samhället.

Särskilt bra hade det varit i dom utsatta områdena där nästan ingen känner någon som helst respekt för polisen idag. Där kan en avväpnad polis - som är ett tecken på fred och respekt - lättare kunnat återfå respekten och sammarbetsviljan sinsemellan.

Jag kallar på alla våra lagstiftare - gör så att den svenska polisen måste gå obeväpnad i sin tjänsteutövning. Det fungerar i Storbritannien, det kommer att fungera här.

Diskutera gärna vad ni tycker. Bra eller dåligt?

PS.
Osäker på om denna tråden hör hemma på politiksidan av forumet eller här. I så fall ber jag moderator att flytta tråden till rätt sida.
Citera
2020-11-16, 19:57
Medlem
Larasofts avatar
Och vem ska utöva samhällets våldsmakt?
Citera
2020-11-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Tjänstevapnet kan vara säkrat i bagaget på polisbilen, så tar man fram det när det behövs. Vad jag vet så har Storbritanniens poliser ej skjutits eller råkat illa ut i större utsträckning än innan efter att dom arbetat obeväpnade.
Storbritannien har väl aldrig haft beväpnade poliser, annat än som specialgrupper?
Citera
2020-11-16, 19:58
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Och vem ska utöva samhällets våldsmakt?

Polisen så klart. Klarar ej polisen detta i Storbritannien menar du?
Citera
2020-11-16, 19:59
Medlem
Så de ska inte bara stå ut med samhällets värsta patrask på en pisslön de ska även göra det obeväpnade. Stackars jävla snutar alltså
Citera
2020-11-16, 20:00
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Storbritannien har väl aldrig haft beväpnade poliser, annat än som specialgrupper?

Jag är osäker på hur länge dom varit obeväpnade. Men det fungerar uppenbarligen där, trots att dom har utanförskapsområden också med mycket våld.

Jag tycker Sverige ska följa efter. Avväpna polisen, helt klart.
Citera
2020-11-16, 20:04
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Polisen så klart. Klarar ej polisen detta i Storbritannien menar du?

De skickar vanligtvis beväpnad polis på anrop.

Vi har inga "halvpoliser" enligt polislagen.
Citera
2020-11-16, 20:06
Bannlyst
Bara om dom istället beväpnas med bambukäppar likt indiska polier.
Citera
2020-11-16, 20:08
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
De skickar vanligtvis beväpnad polis på anrop.

Vi har inga "halvpoliser" enligt polislagen.

Ett system som kanske hade fungerat i Sverige? Vi behöver en polisreform helt enkelt. Avväpna den svenska polisen på gatan som är dom som syns mest, och låt dom kalla på beväpnad förstärkning om så skulle behövas.
Citera
2020-11-16, 20:12
Medlem
Citat:
Jag är osäker på hur länge dom varit obeväpnade.
En snabb googling ger vid handen att de har alltid varit obeväpnade i fredstid. Om man inte räknar en rejäl batong av ek som ett vapen, vilket det förvisso är.
Citera
2020-11-16, 20:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
7% av poliserna i UK bär vapen. Skillnaden är dock att de som bär vapen är betydligt bättre tränade för det - jämför med hur hög utbildningen för vapenhantering bland poliser (inte) är i Sverige... Dessutom är tillgängligheten på beväpnad polis väldigt hög.
Citat:
That small percentage does mean the training levels can be very, very, very high. On my watch, in 2017, we shot dead quite a few terrorists. Do you remember the attack on London Bridge? The terrorists drove over a bridge and mowed down some people. Three guys get out of the vehicle and the three guys are shot by the police. They were shot dead within eight minutes of the police being called.

That was a consequence of changes we’d made in the previous two years, having more armed officers. But still, only 7 percent of your officers are armed, and three roving terrorists are shot dead in eight minutes? I know the NYPD or Chicago or Los Angeles police would be very happy with that outcome.

I’m not suggesting the US could import that. Our armed officers are trained to a far higher level than your average armed American cop because they can be, because it’s a small proportion. Ours are doing five weeks a year of training. When only a small percentage of your officers are armed, you can afford that kind of investment. Every one of our armed officers is actually trained to deal with terrorists who might appear to be wearing a suicide belt.
Sedan finns det anledningar till att UK faktiskt kan ha obeväpnad polis - nämligen att brottsligheten med skjutvapen är så pass låg - och framförallt att kriminellas tillgång på vapen är extremt låg - i synnerhet om du jämför med det här landet.
Citat:
Are other European police forces unarmed?
Generally, the European police are armed. But you have to put it against our firearms law. If you had a handgun under your bed in the UK and we heard about it, got a warrant and searched your house, you would go to prison, I believe for a minimum of five years. You might have no criminal history. We haven’t proved any criminal intent, but you’ve got illegal possession of a handgun and you’re going to get five years. That’s quite a big difference to other countries, especially the US.
https://www.brunswickgroup.com/unarmed-police-gun-violence-i16530/

Alltså - minimistraffet i UK för olaga (skjut)vapeninnehav är fem års fängelse. Här i Sverige kan du som av polisen känd grovt kriminell springa ut på Möllevångstorget med en skarpladdad automatkarbin och hota folk - utan att dömas för det i rättegång.
https://www.expressen.se/kvallsposten/gick-runt-med-kalasjnikov-i-malmo-frias-for-vapenbrott/
Senast redigerad av frange 2020-11-16 kl. 20:38.
Citera
2020-11-16, 20:46
Medlem
Citat:
Borde Sverige följa Storbritanniens exempel och bestämma om att våra poliser ska arbeta utan tjänstevapnet konstant med sig i bältet?

Om detta genomförs i Sverige så tror jag att folk i gemen skulle vara mer avslappnade i sina interaktioner med poliser ute på fält. Även polisen skulle kunnat tjäna på detta då dom ej känner sig lika buffliga och mäktiga när dom ej får bära tjänstevapnet med sig konstant, och det skulle leda till en mer respektfull polis när dom möter folket i samhället.

Särskilt bra hade det varit i dom utsatta områdena där nästan ingen känner någon som helst respekt för polisen idag. Där kan en avväpnad polis - som är ett tecken på fred och respekt - lättare kunnat återfå respekten och sammarbetsviljan sinsemellan.

Jag kallar på alla våra lagstiftare - gör så att den svenska polisen måste gå obeväpnad i sin tjänsteutövning. Det fungerar i Storbritannien, det kommer att fungera här.

Diskutera gärna vad ni tycker. Bra eller dåligt?

PS.
Osäker på om denna tråden hör hemma på politiksidan av forumet eller här. I så fall ber jag moderator att flytta tråden till rätt sida.

haha, polisen borde utrustas med tyngre vapen istället, du har av ngn outgrundlig anledning inte läst o sett vad som händer i landet numera ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in