2020-11-16, 16:07
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Jag håller på att lära mig ett nytt språk. Inte för att jag anser att jag behöver det just nu. Jag anser att det är bara en merit i framtiden.

Jag vill att ni ska rätta mig om jag har gjort rätt eller inte. Till att börja med så håller jag på lära mig Franska. Inte för att jag tycker språket är bra eller lätt eller låter snyggt, utan för jag anser att Spanskan har ingen effektivitet i Europa, lika väl som Italienskan. Tyskan är kraftfull, men dagens moderna Tysk kan lika bra Engelska som oss. Däremot så är Engelskan fortfarande ett främmande språk i Frankrike då Fransmännen anser att det finns inget behov utav Engelskan då dom inte sitter på en sådan position som Tysken är. Tysken bedriver utländska industrier, vilket Fransmannen inte gör i stor utsträckning. Frankrike är ett semesterland och det är inte Tyskland. Lägg även till att Franskan är EU-parlaments standardspråk också. Finns en orsak varför Bryssel talar Franska, trots att den är på Belgisk mark där det talas Negerländska som offentligt språk.

Så min resa till det Franska språket börjar med att jag tog först en kurs Franska 1 på gymnasienivå. Den...sög. Alltså det enda man lärde sig var typ artikel så som le, la, des, les. Man lärde sig några ord och introducerade sig själv. Prepositioner så som chez, ā, en, au, aux, sur, vilket betyder vid, till, av, av(flera), på. Ja som sagt så får man en släng av strukturerna i Franskan och dess verb. Mer än så är det inte.

Det andra steget jag gjorde var att jag köpte 3 Minutes French på Udemy. Sjukt bra kurser. Mycket lugna och pedagogiska. Nackdelen är att det är ordfattiga kurser, vilket gör dom anpassningsbara för alla. Jag rekommenderar dom istället för Franska 1, 2, 3 på gymnasienivå. Men problemet är att när man börjar komma längre upp i 3 Minutes French så är det typ samma sak. För varje kurs så lär man sig bara ett fåtal saker, medan i en Gymnasiekurs så springer man igenom kursen och stressar. Så det finns fördelar och nackdelar. Människor som tar lång tid på sig att lära sig så rekommenderar jag 3 Minutes French på Undemy för en grund.

Men nu har jag fått denna kännedom om grunden, trots att jag inte kan den. Jag vet t.ex. om att det finns artikel, preposition, verb, adjektiv och subjekt. Nu vill jag öva dessa. Så mitt förslag nu till mig själv är att om jag skriver upp korta meningar t.ex. "Jag skulle vilja köpa en häst", "Har du en motorcykel hemma", "Vart gick du?", "Varför blev du sur?", "Det har jag inte alls gjort", "Det var en god middag. När blir det efterrätt?", "Tackar så mycket".

Ja ni förstår vad jag menar. Tror ni att med min grund om att kunna identifiera artikel, preposition, verbens böjningar, adjektivens placeringar och subjekten inom Franskan, plus att jag mass-memorerar olika fraser och meningar som jag själv har hittat på från en Ordbok. Är detta en bra strategi för att lära sig ett nytt språk och kunna vara säker på att man blir förstådd och accepterad?

NOTERA!
I detta fall har jag inte hittat på egna meningar. Jag har bara skrivit av Norstedts Franska-ordbok sista kapitel. Längst bak på denna ordbok så finns det 10 sidor som innehåller olika meningar i olika situationer. Ordvalen är om resor & turism. Det är många meningar. Nästan samma sak typ "Finns det ett hotell i närheten?", "Vart är min bil", "Kan jag få köpa en glass", "Kör mig till närmaste station", "Jag ska ringa en taxi".

Det är alltså inte meningar som innefattar tekniska förklaringar eller samhällsorientering eller familj så som "Min fru är där borta" eller "Mina söner har spelat boll".

Men det man lär sig från ordboken är just att behandla det franska språket och dess ordböjningar så som "Finns det", "Var är", "Jag heter", "Varifrån kommer det", "Jag....imorgon", "Ring mig....efter klockan....", "Goddag, jag skulle vilja...", "Talar du med...", "Var kan jag hitta".
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2020-11-16 kl. 16:25.
Citera
2020-11-16, 17:06
Medlem
Antivalents avatar
Förstådd gör man sig oftast. Endast 20%-ish av face2face kommunikation är verbal.

Accepterad i frankrike lär du inte bli förrän du talar utan brytning.
Citera
2020-11-16, 17:15
Bannlyst
Franska är väl kärlekens språk?
Citera
2020-11-16, 17:24
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Förstådd gör man sig oftast. Endast 20%-ish av face2face kommunikation är verbal.

Accepterad i frankrike lär du inte bli förrän du talar utan brytning.

Jag har hört att man blir väldigt accepterad i Frankrike om man försöker lära sig Franska och kan några ord. Det anses vara respektfullt att tala språket som dom talar.

Källa: https://youtu.be/GS64ZT4eWUA?t=61
Citera
2020-11-16, 17:26
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Franska är väl kärlekens språk?

Långt ifrån. Franska låter fördjävligt om man lyssnar på dialekter kring Franskan.
Den enda Franskan som låter häftig är den konstgjorda standardfranskan, vilket ingen talar i Frankrike, förutom medier och TV.

Fransmän låter arga. De skriker och snubblar på orden.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2020-11-16 kl. 17:32.
Citera
2020-11-16, 17:50
Medlem
Väldigt få tyskar kan engelska.

Inte ens i en universitetsstad som Bamberg , även yngre personal på krogen förstår endast tyska.

Det är kanske inte är lika illa som i Frankrike men nästan , 56% vs 39%

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_English-speaking_population
Senast redigerad av Fiber-Twist 2020-11-16 kl. 17:54.
Citera
2020-11-16, 18:57
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Väldigt få tyskar kan engelska.

Inte ens i en universitetsstad som Bamberg , även yngre personal på krogen förstår endast tyska.

Det är kanske inte är lika illa som i Frankrike men nästan , 56% vs 39%

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_English-speaking_population
"Väldigt få tyskar kan engelska"

56 % av tyskarna talar engelska.

Citera
2020-11-16, 19:07
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Nu ska vi inte tala om Tyska eller hur dålig Tyskland är. Det vet vi redan.

Nu talar vi om min inlärningsstrategi, dvs massmemorera meningar.
Självklart har jag inspelade meningar också.
Citera
2020-11-16, 19:15
Medlem
Den stora fråga är väl egentligen - vad är
NEGERLÄNSKA som de tydligen pratar i Belgien?!

Men mitt tips är att läsa böcker och lyssna på tv-program på språket. När det börjar sitta, så har du fått en grundläggande förståelse för språket.
Citera
2020-11-16, 20:30
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Den stora fråga är väl egentligen - vad är
NEGERLÄNSKA som de tydligen pratar i Belgien?!

Men mitt tips är att läsa böcker och lyssna på tv-program på språket. När det börjar sitta, så har du fått en grundläggande förståelse för språket.

Nederländska ska det vara.

Men vad tycker du om att översätta små meningar som uppkommer lite då och då?
Citera
2020-11-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nederländska ska det vara.

Men vad tycker du om att översätta små meningar som uppkommer lite då och då?
Det är jättebra att lära in fraser och använda dem så ofta du får tillfälle, även om du inte förstår svaret. Då får du växla till engelska och skoja till det. Alla gillar att man försöker prata deras språk.
Lär dig många ord också, så kommer du klara dig bra även om grammatiken brister.
Citera
2020-11-16, 21:30
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det är jättebra att lära in fraser och använda dem så ofta du får tillfälle, även om du inte förstår svaret. Då får du växla till engelska och skoja till det. Alla gillar att man försöker prata deras språk.
Lär dig många ord också, så kommer du klara dig bra även om grammatiken brister.
Min engelska suger verkligen, men ändå kan jag kommunicera för jag använder en sådan där "youtube"-engelska.
Jag planerar att lära mig "youtube"-franska också. Alltså en fördummad franska som används i vanliga konversationer bland unga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in