Citat:
Ursprungligen postat av
adddict
Hallå kära datorkunniga Fläshbäckers.
Jag undrar lite angående Windows 10 Pro N 64bit och varför det aldrig funkar som det ska på min dator.
Jag använder mig av mitt legita version av Windows 10 Pro N på min dator och får titt som tätt felmeddelanden då jag installerar spel och mjukvara osv. Givetvis så jävlas det när det kommer till annat också men att strula vid just installationer verkar vara mest populärt. Har nog sett .dll missing error så pass många gånger nu så att det nästan permanent har printats in på min hornhinna.
Vad jag försöker installera just nu kanske är uppenbart för vissa men detta händer alltså hela tiden.
Jag har testat att lägga till specifika .dll filer separat i Windows-mappen men det dyker lik förbannat alltid upp att någon annat .dll is missing error meddelande.
Här är några som fattas för just dagens försök av installation:
ISdone.dll
MFPlat.dll
Unarc.dll
MF.dll
MFReadWrite.dll
Testade åtgärder:
Googlat men inte fattat ett smack
Ominstallerat samt uppdaterat Windows och lite annat gött
Noggrant undersökt så att det inte rör sig om något hårdvarafel och kollat att alla drivrutiner är OK
Varit i kontakt med Microsoft support som gav mig ett nytt exemplar av Windows (Samma skit)
Hårdvara:
ASUS z490-F
Intel Core i5 10600k
MSI GeForce GTX 1060 6GB
32GB DDR4 RAM
500GB HDD
Windows 10 Pro N 20H2
OS build 19042.630
Windows Feature Experience Pack 120.2212.31.0
Så till min frågor:
Jag förstår att Windows N är någon EU-version men är den en nedstrippad på filer eller något?
Kan man lägga till något .dll paket som lägger till alla nödvändinga filer som det strippat från N versionen?
Vad betyder "register" .dll files"? Är det typ samma sak som att "lägga till"?
Skiljer sig .dll filer av samma namn eller räcker det med att man lägger till första bästa man hittar på nätet?
Finns det legita sidor där man kan ladda ner dessa ifrån?
Ni får ursäkta svordomar och ifall jag skrivit rörigt. Är på krigsstigen nu och är fortfarande packad sen gårdagens bravader på krogen.
Mvh Adddict
Win 10 N ser ut att vara ett windows strippat på mediamöjligheter, se
https://www.itprotoday.com/windows-10/what-are-windows-10-n-and-kn-editions till exempel.
Om jag googlar på till exempel MFReadWrite.dll förefaller det vara konsistent med det beteendet och det skulle eventuellt kunna förklara de problem du har med.
Så, för att råda bot på detta ser det ut som om du är tvungen att installera "Media feature pack", se
https://windows10.help/blogs/entry/35-media-feature-pack-for-windows-10-fall-creators-update-version-1709-now-available/ för hur du ska få tag på det. MS har et dessutom på
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/mediafeaturepack som jag skulle hämta det ifrån för att vara säker.
Att registrera dll-filer görs av installers normalt sett, det betyder i korta ordalag att de läggs till i registret där man talar om vilken version och vad för funktionalitet dessa dll-er innehåller, i alla fall när det gäller gamla COM-dller. De nyare DLLerna reggas normalt sett i en "global assembly cache"(GAC), men det är nåt annat, det ska dessutom råda bot på det DLL hell windows lidit (och till viss del fortfarande) lider av.
Så, istället för att kopiera in dller och fan och hans moster manuellt och hoppas på att det funkar, börja med att installera media feature pack så borde saker och ting kunna funka bättre för dig.
Har du försökt lägga till en massa krafs manuellt föreslår jag dessutom att du tar bort det innan du börjar med installationen för att undvika andra problem, med redan existerande filer etc.