2020-11-13, 19:09
Medlem
Hej! Hade med mig tacos (inkl. tillbehör som tomater, sallad, banan, ananas) i matlådan idag men glömde bort den i väskan och nu ikväll på bussen hem blev jag hungrig så jag öppnade matlådan och åt upp innehållet. Men nu i efterhand oroar jag mig lite över om jag kommer bli matförgiftad.

Maten var rätt tillagad igår, har stått i en sluten matlåda i kylen under natten och därefter cirka 11 immar (med lock på) i min ryggsäck och då jag har varit inomhus sedan kl. 9 så har maten gått upp i rumstemperatur.

Tror ni jag kommer klara mig eller tror ni det blir många toabesök imorgon?
Citera
2020-11-13, 19:12
Medlem
RegiliusIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Hej! Hade med mig tacos (inkl. tillbehör som tomater, sallad, banan, ananas) i matlådan idag men glömde bort den i väskan och nu ikväll på bussen hem blev jag hungrig så jag öppnade matlådan och åt upp innehållet. Men nu i efterhand oroar jag mig lite över om jag kommer bli matförgiftad.

Maten var rätt tillagad igår, har stått i en sluten matlåda i kylen under natten och därefter cirka 11 immar (med lock på) i min ryggsäck och då jag har varit inomhus sedan kl. 9 så har maten gått upp i rumstemperatur.

Jag hade inte oroat mig över det.

Det händer att jag glömmer att plocka in i kylen efter matlagning ibland och då äter jag det som frukost.

Fisk och dylikt hade jag nog kastat.
Citera
2020-11-13, 19:21
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegiliusIV
Fisk och dylikt hade jag nog kastat.

Köttfärs är värre än fisk i och med att det har större kontaktyta med luften, vilket resulterar i att aeroba m.o frodas lättare.
Citera
2020-11-13, 19:22
Medlem
Vem har inte låtit en pizza stå framme från småtimmarna till tidigt på eftermiddagen innan man ätit klart den?
Citera
2020-11-13, 19:30
Medlem
Bum1s avatar
Du kommer klara dig. Kom ihåg att vi för inte alls länge sedan aldrig hade hört talats om kylskåp.
Citera
2020-11-13, 19:33
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher

Det är ingen fara med maten - förutsatt att du hade vettig hygien när du tillredde dina tacos.
Citera
2020-11-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Du kommer klara dig. Kom ihåg att vi för inte alls länge sedan aldrig hade hört talats om kylskåp.
Så dog folk som flugor också.
Citera
2020-11-13, 19:53
Medlem
RegiliusIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Köttfärs är värre än fisk i och med att det har större kontaktyta med luften, vilket resulterar i att aeroba m.o frodas lättare.

Motsäger inte detta. Dock så blir färsen mer genomstekt och torr (speciellt till tacos) vilket ger en mer konserverande effekt likt torkat kött. Därmed bättre hållbarhet i rumstemperatur.
Citera
2020-11-13, 19:59
Medlem
Lost.Villains avatar
Nej, med största sannolikhet ingen rännskita imorgon. Såvida du inte hade extremt stark sås.
Citera
2020-11-13, 21:57
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Inte en chans att maten hunnit bli dålig. En fundering bara: Hur sjutton glömmer man en matlåda?
Citera
2020-11-13, 23:06
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wowcow
Så dog folk som flugor också.
Schh! Försökte lugna TS
Citera
2020-11-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Inte en chans att maten hunnit bli dålig. En fundering bara: Hur sjutton glömmer man en matlåda?
haft väldigt mycket att göra idag och förträngde både hungern och matlådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in